• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een maximum instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vicente

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2011
Ik heb een aantal getallen waar de productiecapaciteit uit komt rollen.
De productiecapaciteit kan alleen niet over de 100% gaan.
Ik heb geprobeert via gegevensvalidatie op de cel met productiecapaciteit het maximum op 100 te krijgen. Deze gaat gewoon over de 100 wanneer ik mijn getallen aanpas. Is er een mogelijkheid dat als ik bepaalde cijfers verander, waardoor ik over de 100% productiecapaciteit ga, er een foutmelding wordt gegeven, of dat het cijfer verandert tot het maximale waardoor mijn productiecapacieit wel op 100% blijft?

Validatie beperkt alleen je invoer, niet het resultaat van een formule. Dus je hebt een naastliggende cel nodig voor een waarschuwing of een voorwaardelijke opmaak op de betreffende cel. Heb je een simpel voorbeeld waarin je dit gebruikt?

Het voorbeeld zou kunnen zijn:

aantal personeel: 3
geproduceerde goederen per dag: 9

productiecapaciteit in percentages: 100%

de productie capaciteit mag dus nooit boven de 100 zitten.
in me eigen bestand heb ik meer variabele gegeven dan alelen personeel en geproduceerde goederen.
het principe is dat als ik nu 10 goederen in zou vullen, de productiecapaciteit boven de 100% komt.
ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
Hoe zou ik dat kunnen doen met een naastliggende cel.

maakt het uit hoe het voorbeeldje geplaatst wordt?

ik heb het geprobeert maar krijg steeds een foutmelding.
dit is het voorbeeldje dat ik wou oploaden.

aantal producten 2.000
aantal machines 4
productie tijd 7.15 uur
onderhoud aan machines 45 minuten

productietijd in percentages 90,62%

Het bovenste rijtje zijn variabele gegevens. de productie tijd in percentages zou dus niet boven de 100% mogen komen als je een van de variabele gegevens zo verandert dat het wel boven de 100% komt. Op de cel van 100% heb ik een maximum neergezet van 100 maar dat doet het dus niet. op de variabele gegeven kan ik ook geen vaste maximum doen omdat bijvoorbeeld de productie afhankelijk is aan hoeveel machines het zijn. als ik meer machines neem, zal me productie ook stijgen.

Ik kan hieruit niet afleiden waarom dit 90,62% is en wanneer het 100% is. Maar bij gebrek aan een fatsoenlijk voorbeeld (@Willem, dank voor de aanvulling) dan toch maar iets:
Code:
=ALS(A1+B1>100%;100%;A1+B1)

Als het allemaal zo onduidelijk is, zet er dan niets neer. Maar bedankt:thumb:

Als je niet verder geholpen wil worden vind ik het prima :thumb:

Ben je er nog niet uit en wil je toch nog geholpen worden zul je toch echt een xls vbtje moeten plaatsen. :eek:

de productie tijd in percentages zou dus niet boven de 100% mogen komen als je een van de variabele gegevens zo verandert dat het wel boven de 100% komt.
Uit de voorbeelden die je plaatste, is niet af te leiden WANNEER PRECIES (onder welke voorwaarden) die 100% wordt bereikt, dan wel overschreden.

Op de cel van 100% heb ik een maximum neergezet van 100 maar dat doet het dus niet.
Dan heb je een fout gemaakt, want Excel maakt hiermee geen fouten. Op grond van je geplaatste gegevens is niet te zeggen welke fout dat is.
Kortom: je moet veel duidelijker zijn in je vraagstelling, dan zullen er hier snel mensen zijn die je probleem oplossen.

via data>gegevenvalidatie kan je een formule intikken,
vb =SOM($A$1:$D$1)<=100
en dan kan je niet boven de 100 gaan
zie bijlage (gele cellen)

Bijlagen

hoi
met de oplossing van cow18 kun je met formules e.d. de regel van 100% ontwijken

als in een sheet in bv cel E5 de waarde niet boven de 100% ( dat is 1) mag komen dan kun je zoiets proberen via vba:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If [E1] > 1 Then
        '    verzin wat leuks
    End If
End Sub
groet sylvester

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan