• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak, zoek de maand en geef een kleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glenno

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2007
Zie bijlage.
In een tabel moet de maand gezocht worden waarin een "1" staat. Dagen daarvoor moet een cel een andere kleur klijgen.

Wie kan mij helpen.:D

Bijlagen

Het is niet helemaal duidelijk wáár je de voorwaardelijke test, dus de kleuren, wil laten uitvoeren.
Is dat in kolom A t/m L of kolom M??

Zoek de maand (3)

De kleurtjes zijn goed.

Wat de formule eigenlijk moet doen is het volgende:

Als kolom M=0 en de maand met "1" is minder dan 31 dagen, rood; anders ...
Als kolom M=0 en de maand met "1" is minder dan 61 dagen, oranje; anders ...
Als kolom M=0 en de maand met "1" is minder dan 91 dagen, groen; anders ... wit

Hoop dat het zo duidelijker is.

Gr. Glenno

Je vraag is op meerdere manieren interpreteerbaar, afhankelijk van wanneer tot wanneer "tot 61 dagen", "tot 31 dagen", en "minder dan 31 dagen" in je blad berekend moet worden. Onder "anders....wit" versta ik dat de M-cel ook wit moet worden als er kolommen met een 1 in de toekomst voorkomen en aan de voorwaarde dat de M-cel 0 is, is voldaan. Zie de bijlage.

Zoek de maand (4)

Oke.
Als kolom M =1 , altijd wit
Als kolom M = 0 maar groter dan 91 dagen, altijd wit
Als kolom M = 0 maar groter dan 61 dagen, altijd groen
Als kolom M = 0 maar groter dan 31 dagen, altijd oranje
Als kolom M = 0 maar kleiner dan 31 dagen, altijd rood.

Hoop dat het nu duidelijker is.

Groet,

Glenno

Glenno,

Je omschrijving is nog niet dekkend en onduidelijk, maar kijk eens naar het voorbeeld.

Bijlagen

Glenno, Je omschrijving is nog niet dekkend...
Dat was mij ook al opgevallen.
Wat moet er bv, gebeuren met een datum in de toekomst? Ik bedoel hiermee bv. M5. Welke kleur moet die cel krijgen als in L5 een 1 staat (december ligt in de toekomst). Rood ?
En welke kleur moet M13 krijgen als in die rij helemaal niets staat (zoals het geval is) ? Ook rood ?

En dan nog dit: je hebt de voorwaarden uitgebreid tot meer dan 3. Dat is niet erg, maar in Excelversies vóór 2007 (die ik gebruik) is dan handmatige voorw. opmaak via het menu niet meer mogelijk (nog wel via vba).

Laatst bewerkt:
En dan nog dit: je hebt de voorwaarden uitgebreid tot meer dan 3. Dat is niet erg, maar in Excelversies vóór 2007 (die ik gebruik) is dan handmatige voorw. opmaak via het menu niet meer mogelijk (nog wel via vba).
In #1 staat een xlsx, dus heb ik me die vrijheid veroorloofd.

Een oplossing gemaakt in Excel 2002, met bepaalde veronderstellingen (zie mijn vorig bericht).

Laatst bewerkt:
Zoek de maand (5)

Ik heb klaarblijkelijk moeite mijn vraag heel helder te formuleren. Excuus daarvoor.
Toch ga ik het nog een keer proberen en hoop het nu wel helder voor jullie te krijgen.

Zie bijgevoegd bestand.

Groet,

Glenno

Bijlagen

Ik heb klaarblijkelijk moeite mijn vraag heel helder te formuleren.
En blijkbaar ook veel moeite om de reacties te lezen, want je geeft geen antwoord op de vragen die ik in mijn vorig bericht stelde.

Zapatr,

Ja sorry, ik meende door het "nieuwe bestand" te sturen antwoord te hebben gegeven.
Het antwoord op je vragen:
* ik heb alles in de toekomst gemaakt. ( Jan t/m oktober ligt in 2012 )
* als de datum is verstreken en "M" staat nog op "0" dan blijft het in het rood
* als een rij leeg is dan is "M" wit
* ik gebruik Excel 2007. Ik kan niet programmeren en kan dus niet zoveel met VBA. Je mag de 4e formule ook voor me maken zodat ik het zelf in de voorw. opmaak plak.

Volgens mij heb ik hiermee antwoord op de gestelde vragen gegeven. Dank voor je moeite en geduld.

Gr. Glenno

* ik heb alles in de toekomst gemaakt. ( Jan t/m oktober ligt in 2012 )
Dat kan geen enkele lezer op grond van je bestand weten.
Het is vandaag 23 oktober en in kolom L staat een 1, dat is in de maand december. Elke lezer die alleen de inhoud van jouw bestand ziet, zal daar uit opmaken dat dat een datum in de toekomst is. Nergens blijkt welke kleur dan de overeenkomstige M-cel moet krijgen.

* ik gebruik Excel 2007. Ik kan niet programmeren en kan dus niet zoveel met VBA. Je mag de 4e formule ook voor me maken zodat ik het zelf in de voorw. opmaak plak.
Als je geen oplossing met vba wenst, dan laat ik het hierbij.
Want antwoorden die ik niet vooraf kan checken, plaats ik niet.

Maar er zijn nog genoeg lezers van dit forum die je zullen kunnen helpen;
even geduld.

Laatst bewerkt:
Zoek de maand (6)

Zapatr heeft een aantal goede suggesties gedaan om mijn vraag te verduidelijken. Dank daarvoor. ( zie ook onderstaande mailwisselingen )
Ik heb het bestand zo goed mogelijk aangepast.

Zie in bijlage de verdere vraag/omschrijving.

Groet,

Glenno

Bijlagen

Glenni,
Met Calc heb ik je bestand kunnen inzien (maar ook in Calc kun je met voorw. opmaak slechts 3 regels invoeren, dit terzijde).
Maar met je laatste bijlage (met in rij 1 de jaartallen er bij) maak je de verwarring voor de lezers van dit forum alleen maar groter. Voor ALLE cellen in je tabel geldt nu dat ze in de toekomst liggen en dus voldoen ze ALLEMAAL aan de voorwaarde dat (zoals jij het noemt): "de 1 minder dan 31 dagen verwijderd is van vandaag" (dat getal is namelijk negatief, dus kleiner dan 0; en kleiner dan 0 is ook kleiner dan 31). Dus zou kolom O volledig rood moeten zijn. Je zult natuurlijk andere voorwaarden bedoelen, maar dan moet je die wel goed omschrijven. Op deze manier kan niemand er wat mee.

Zoek de maand (7)

Hallo Zapatr,
Gelukkig ben je nog niet afgehaakt en kijk je kritisch naar mijn vraagstelling. Het is volgens mij als volgt:
1 jan 2012 ligt in de toekomst, meer dan 61 dagen vanaf vandaag. Dus groen. Zolang in O2 geen "1" staat ( want dan wordt O2 "wit") verandert de kleur in oranje en zelfs naar rood. Zelfs als "vandaag" na 1-1-2012 ligt.

En volgens mij heb je ook maar 3 regels nodig voor de voorwaardelijke opmaak. Ik heb ter verduidelijking het bestand wederom aangepast en de formule er handmatig ingezet in P2 t/m P5. Het enige wat ik dus niet voor elkaar krijg is dat hij in rij b t/m o zoekt naar de "1".

gr. glenno

Bijlagen

Ik heb je tabel vanuit Calc naar Excel 2002 gekopieerd.
Kijk of je hiermee uit de voeten kunt.
Aanname's:
- In elke rij kan slechts 1 keer een 1 voorkomen (alleen de eerste (meest linkse 1) wordt geteld).
- De datums in rij 1 worden geacht de eerste van de maand te zijn.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan