Van Windows 7 64 bit (Retail) terug naar Windows Vista 64 bit (OEM)

Status
Niet open voor verdere reacties.

wjvaneden

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 sep 2011
Toen ik in 2009 een PC heb gebouwd heb ik daar Windows Vista 64 bit OEM bij gekocht. Na een jaar heb ik een retail versie van Windows 7 64 bit gekocht en deze in plaats van Vista geïnstalleerd.

Nu heb ik sinds kort een nieuwe PC gebouwd en wil ik graag mijn retail versie van Windows 7 64 bit meenemen naar m'n nieuwe PC.

Kan ik echter op mijn oude PC gewoon weer de OEM versie van Windows Vista 64 bit installeren zonder problemen?

Bij voorbaat dank. :)

dan blijft er niks anders over dan alles opnieuw te installeren op de betreffende pc

Dat wordt inderdaad een nieuwe installatie, anders krijg je gezeur over de liscentie.

Laatst bewerkt:
dan blijft er niks anders over dan alles opnieuw te installeren op de betreffende pc

Ok, dat is geen probleem voor mij. :)

Ik dacht echter dat er misschien een downgrade probleem kon zijn tussen Retail en OEM en dat daarbij de licentie vervalt van de OEM versie ofzo.

Bedankt voor de snelle reactie.

Laatst bewerkt:
In principe zou dat moeten kunnen, maar de OEM kan een probleem geven. Fabrikanten bouwen dat soort schijven om een aantal specifieke en/of door de fabrikant "branded" onderdelen (voorzien van een merk van de fabrikant) van het systeem. Vandaar dat OEM software vaak ook alleen bij nieuwe systemen geleverd wordt.

De software gaat bij installatie even snel checken of het die specifieke onderdelen of merken tegenkomt in het systeem. Wijkt de configuratie van je systeem (teveel) af van de specificaties die de software zoekt, zal het niet werken. Hetzelfde probleem krijg je overigens als je je systeem met OEM installatie teveel gaat verbouwen. Windows gaat dan op den duur zeuren dat de configuratie teveel afwijkt van de originele, dreigt er binnen X dagen mee st stoppen en zinspeelt op mogelijk illegaal gebruik van software. Ik heb dat eens meegemaakt met een HP systeem waarvan ik kennelijk teveel onderdelen had vervangen/toegevoegd.

Ik weet dat het is mogelijk om die OEM-check er uit te slopen, maar hoe dat werkt, kan iemand anders je misschien vertellen. Hoe legaal dat is weet ik niet, maar ik heb mijn twijfels...

Ik heb gelukkig geen branded OEM versie zover ik weet. Ik heb de PC zelf gebouwd en een losse OEM schijf erbij gekocht destijds. Ik heb ook verder niets veranderd aan de PC.

Bedankt voor de reactie! :)

wjvaneden, ik zou wel graag eens weten waar jij die windows 7 Retail versie gekocht hebt. Windows 7 Retail versie was de testversie voor windows7 officieel verschenen was , en die zou nu niet meer bruikbaar kunnen zijn. De Retail versie mocht zelfs niet verkocht worden.

wjvaneden, ik zou wel graag eens weten waar jij die windows 7 Retail versie gekocht hebt. Windows 7 Retail versie was de testversie voor windows7 officieel verschenen was , en die zou nu niet meer bruikbaar kunnen zijn. De Retail versie mocht zelfs niet verkocht worden.

Sorry deze vraag volg ik even niet. :P

Windows 7 retail is toch gewoon de officiële versie van Windows 7 die je in de winkel koopt? Ik heb deze eind 2010 gewoon bij een webshop gekocht. Volgens mij was dat Salland.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan