copy maken tussen 2 externe HD's duurt lang

Status
Niet open voor verdere reacties.

freebutterflyx

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2002
Een kennis heeft vorige week 2 externe harddisks gekocht. Dit zijn 2 identieke van ik denk 2TB. Hij wil deze gebruiken als backup en reserve backup. Het is dus de bedoeling dat op beide dezelfde gegevens komen te staan.
Tot nu toe gebruikte hij DVD's en 2 kleine externe HD's als backup.
De backup bestaat uit foto en filmmateriaal, persoonlijke documenten, installatiefiles van enkele programma's,...

Omdat hij zelf niet zo heel veel kennis heeft van computers vroeg hij aan mij hoe dit best aan te pakken.

Het leek me het simpelste om eerst alles op de ene externe HD te zetten en daarna alles te kopieren naar de andere.
Het eerste deel ging vrij vlot (behalve het telkens wisselen van DVD of CD).
Maar het kopieren van de ene HD naar de andere gaat zeer traag. Dat het trager gaat dan kopieren tussen 2 interne HD's kan ik begrijpen maar hier gaat het toch wel zeer traag.
Wat kan hiervoor de reden zijn?

Waarschijnlijk loop je tegen de maximale bandbreedte van het USB protocol aan. Sommige PC's hebben 2 of meer interne hub's. in dat geval kun je proberen om elke HD op een andere hub te steken. Een andere reden kan zijn dat de twee harddisks te samen op een hub teveel stroom trekken op USB2 snelheden en de hub daarom terugschakelt op 1.1 snelheden.

Het is heel goed mogelijk dat je slechts 5 MB/s haalt. Dat is dus ruim 3 minuten per gig. 4 uur voor 100GB.

ook verstandig 2 bacups
als het een desktop is kan je oude schijf inbouwen en zo kopierenen
ik werk thuis met een docking gewoon schijf inklikken enzo word herkend,dus geen rompslomp van voedingskabels van externe

wat dvd's betreft die moeten ingelezen worden

ik zit nu met esata met ide aansluiting,maar er bestaan veel uitvoeren via,lan,usb3 ,en voor meerdere schijven zelf
klik hier

De twee externe USB harddisks zijn reeds gekocht. Voor een andere oplossing is het in dit geval te laat.

Zelf heb ik wel interesse in een dergelijk docking station. Ik heb nog enkele "oude" HD's liggen (allen IDE) die ik wel af en toe eens wil gebruiken.
Maar op die site van sharkoon staan zoveel modellen dat ik er niet wijs uit geraak.
Ik zou graag een dergelijk docking station hebben die zowel IDE als Sata schijven aankan en die liefst ook met een USB aansluiting werk. Dan kan ik dit ook meenemen naar ergens anders. Graag zou ik ook de schijven horizontaal blijven gebruiken. Ze hebben altijd horizontaal gebruikt geweest in een PC en blijkbaar is het dan niet aangewezen om ze plots vertikaal te gaan gebruiken (zoals bij sommige van die docking stations het geval is)

Laatst bewerkt door een moderator:
Gebruik een goed back-up programma, bijvoorbeeld Retrospect.
Die zal de eerste keer een back-up van alles maken, daarna een "incremental back-up", alleen bestanden die nieuw of gewijzigd zijn.
Kan volledig automatisch werken en meerdere back-ups naar verschillende (externe) schijven maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan