€800?! Dat is wel erg veel, tenzij je een merk-pc wil gaan kopen. Welke winkel wil je het gaan halen?
Kleine begroting:
beeldscherm 100-120
processor: 100-120
harde schijf: 100
moederbord: 50
geheugen: 30
voeding: 50
kast: 20-40
videokaart: 100-150
assemblage: 60
Totaal €510 tot +- €600
Oh ja: wil je een basis kast of een bling-bling of een basis-bling kast? Standaard kasten zijn ongeveer €20, basis-bling is +€30 en blingbling is +€40
edit: zit je op school of werk je op een onderwijsinstelling? Dan kan je een Windows 7 installatie kopen voor €20
Tot nu toe kon ik mij ervan te weerhouden in dit topic te posten, maar er zijn grenzen die mij min of meer 'dwingen' te reageren. Bij deze!
Ik twijfel er niet aan dat je je uiterste best doet om marloes0508 goed advies te geven, probleem is alleen een beetje dat het advies dat je geeft niet zo heel erg goed is.
Kijkend naar het doel / doelen waarvoor marloes de machine wil gaan gebruiken, zal een fatsoenlijke processor, een goede videokaart, qua kwantiteit een forse hdd en last but not least, véél werkgeheugen nodig zijn.
Als ik nu slechts 2 voorbeelden uit je opsomming behandel en probeer aan te tonen dat het een heel klein beetje (veel) minder goed advies betreft, wellicht kunnen we dan overgaan tot een poging een fatsoenlijke configuratie samen te stellen / kant en klare pc te vinden?
Veel en snel werkgeheugen van een fatsoenlijk merk voor 30 euro, waar vind jij dat?
Een fastsoenlijke processor voor 100 tot 130 euro? Zelfs een bescheiden I3-tje kost al zo'n 120 tot 140 euro (winkel afhankelijk)
Ervaringen van héél veel mensen beschouwend zijn Acer en HP niet de eerste 2 merken in een lijstje van 10 die geadviseerd zouden gaan worden, integendeel, Acer zou met stip op plek 10 staan en HP ergens tussen de 6 en 9...............
Op het moment dat ik lees dat iemand aan foto en of videoberwerking gaat doen, denk ik gelijk aan 5 elementaire dingen voor die gebruiksdoelen :
- veel opslagruimte,
- veel werkgeheugen,
- heel fatsoenlijke videokaart,
- mid range processor en
- een forse monitor.
Ik zal ook even mijn best doen iets op het w w w te vinden want ik realiseer mij dat iets minder goed beoordelen gemakkelijk is zonder een alternatief te noemen. Ik kom erop terug!