Welke pc kan ik het beste aanschaffen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

marloes0508

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2009
Ik ben van plan volgende week een desktop te gaan kopen, maar weet niet zo goed naar welke specificaties ik moet kijken. Belangrijk voor mij is dat hij minimaal 1 TB opslagcapaciteit heeft en dat Photoshop, Illustrator etc. er soepel op werken. Daarnaast wil ik graag Windows 7. Gamen doe ik niet, ik gebruik hem puur voor internet, Office en dus Adobe.

Het plan is om er een 24 inch beeldscherm bij te kopen, ook daarbij zijn tips welkom.

Kan iemand mij helpen door de bomen het bos te zien? :) Budget is rond de 800 euro voor alles bij elkaar, maar daar zit speling in.

€800?! Dat is wel erg veel, tenzij je een merk-pc wil gaan kopen. Welke winkel wil je het gaan halen?
Kleine begroting:
beeldscherm 100-120
processor: 100-120
harde schijf: 100
moederbord: 50
geheugen: 30
voeding: 50
kast: 20-40
videokaart: 100-150
assemblage: 60
Totaal €510 tot +- €600

Oh ja: wil je een basis kast of een bling-bling of een basis-bling kast? Standaard kasten zijn ongeveer €20, basis-bling is +€30 en blingbling is +€40

edit: zit je op school of werk je op een onderwijsinstelling? Dan kan je een Windows 7 installatie kopen voor €20

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met een merk-pc? Ik heb zitten kijken naar de HP Pavillon, maar daar zijn al allerlei soorten van. Qua kast wil ik het liefst een zwarte, verder maakt het me niet zoveel uit.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, ik bedoel dat als je bijvoorbeeld een HP computer koopt, veel duurder uit bent dan als je een pc laat samenstellen.

Waar kan ik een pc samen laten stellen? Sorry ik heb hier echt geen verstand van :)

En welke specificaties zijn dan aan te raden met mijn gebruik?

Nog eerst
Zit je op school of werk je op een onderwijsinstelling? Dan kan je een Windows 7 installatie kopen voor €20
Ik weet niet of je in de buurt van Deventer of Veenendaal woont, daar zitten 2 verschillende goede computer winkels. Maar je wilt ermee Photoshoppen? Wat dan zoal, hoge resolutie foto's, raw bewerken?

Zowel raw bewerken in photoshop als het ontwerpen van websites, folders etc. in Illustrator :) Ik begrijp dat het lastiger is dan ik dacht, dus ga me binnenkort wel eens laten informeren bij een computerwinkel!

Het is niet lastig hoor, maar het kost ongeveer een kwartiertje om alles bij elkaar te zoeken. Maar zijn het hoge resolutie bestanden?

Yes! Ik loop er met mijn huidige laptop tegenaan dat Illustrator vaak vastloopt doordat ik meerdere bestanden van 20 MB naast elkaar open moet hebben. Dat trekt ie niet (ook niet zo gek). Het zou leuk zijn als dat wat gemakkelijk gaat, maar het is niet zo dat dit dagelijks voor komt, dus ik hoef ook weer geen 'super computer'. Een keertje wat langer wachten is niet erg.

Als ik wat google kom ik uit op de Acer Desktop Aspire M3970. Deze zou ik zakelijk kunnen aanschaffen voor iets minder dan 700 euro. Zou dat een goede deal zijn?

Die prijs is gemiddeld, maar de videokaart is toch een beetje matig. Als je het zelf laat samenstellen, kom je op een lager bedrag uit.

700 euro is te veel. ik kan hem online al vinden voor 650. Ik ben zelf niet zo weg van ACER als merk, maar voor de rest is dit een zeer degelijke keuze voor wat je wil doen. Misschien zelfs wel een beetje overgequalificeerd, maar je gaat er zeker geen spijt van hebben qua performance.

Nou, de videokaart is een onboard en die laten altijd te wensen over...

€800?! Dat is wel erg veel, tenzij je een merk-pc wil gaan kopen. Welke winkel wil je het gaan halen?
Kleine begroting:
beeldscherm 100-120
processor: 100-120
harde schijf: 100
moederbord: 50
geheugen: 30
voeding: 50
kast: 20-40
videokaart: 100-150
assemblage: 60
Totaal €510 tot +- €600

Oh ja: wil je een basis kast of een bling-bling of een basis-bling kast? Standaard kasten zijn ongeveer €20, basis-bling is +€30 en blingbling is +€40

edit: zit je op school of werk je op een onderwijsinstelling? Dan kan je een Windows 7 installatie kopen voor €20
Tot nu toe kon ik mij ervan te weerhouden in dit topic te posten, maar er zijn grenzen die mij min of meer 'dwingen' te reageren. Bij deze!

Ik twijfel er niet aan dat je je uiterste best doet om marloes0508 goed advies te geven, probleem is alleen een beetje dat het advies dat je geeft niet zo heel erg goed is.

Kijkend naar het doel / doelen waarvoor marloes de machine wil gaan gebruiken, zal een fatsoenlijke processor, een goede videokaart, qua kwantiteit een forse hdd en last but not least, véél werkgeheugen nodig zijn.

Als ik nu slechts 2 voorbeelden uit je opsomming behandel en probeer aan te tonen dat het een heel klein beetje (veel) minder goed advies betreft, wellicht kunnen we dan overgaan tot een poging een fatsoenlijke configuratie samen te stellen / kant en klare pc te vinden?

Veel en snel werkgeheugen van een fatsoenlijk merk voor 30 euro, waar vind jij dat?
Een fastsoenlijke processor voor 100 tot 130 euro? Zelfs een bescheiden I3-tje kost al zo'n 120 tot 140 euro (winkel afhankelijk)

Ervaringen van héél veel mensen beschouwend zijn Acer en HP niet de eerste 2 merken in een lijstje van 10 die geadviseerd zouden gaan worden, integendeel, Acer zou met stip op plek 10 staan en HP ergens tussen de 6 en 9...............

Op het moment dat ik lees dat iemand aan foto en of videoberwerking gaat doen, denk ik gelijk aan 5 elementaire dingen voor die gebruiksdoelen :

- veel opslagruimte,
- veel werkgeheugen,
- heel fatsoenlijke videokaart,
- mid range processor en
- een forse monitor.

Ik zal ook even mijn best doen iets op het w w w te vinden want ik realiseer mij dat iets minder goed beoordelen gemakkelijk is zonder een alternatief te noemen. Ik kom erop terug!

Laatst bewerkt:
Bij zware rendering komt een AMD six-core processor goed van pas. Rendering houdt van lekker veel cores, en AMD heeft goedkope six-cores!

Da's misschien wel zo, maar ik neig bij foto / videobewerking toch eerder naar de Intel dan naar de AMD stal en omdat topicstarter niet echt een budget machine ambieert, staat AMD niet op plek 1 bij mij.
Een heel aardige (kant en klare) machine zou bijvoorbeeld de Paradigit Enforcer 1 van Paradigit kunnen zijn. Ook service kan op middellange termijn een rol gaan spelen en als je als leek een zelf samengeklikte machine bij een supermarkt pc winkel koopt zoals Alternate, Azert, 4launch etc. etc. dan is dat heel erg leuk zolang als het goed functioneert. Voor een beetje service ben je echter bij dat soort bedrijven in de aap gelogeerd als je niet in de directe omgeving woont.

Voor iemand die handig genoeg is om zelf geheugen (bij) te plaatsen, een viedokaart te vervangen, een nieuwe voeding te monteren, zijn die grotere bedrijven wel grappig, in mijn optiek niet voor de gemiddelde koper die een goed werkende kant en klare pc wil hebben zonder zelf te kunnen troubleshooten.

Laatst bewerkt:
gast0225 je hebt deels wel gelijk. Maar bij photoshop is de CPU vaak de limiterende factor ver voordat de videokaart mee gaat tellen, tenzij je meerdere filterlayers etc. gebruikt. Een Ci7-2600 met alleen interne HD3000 graphics verslaat met gemak een phenom x4 + GT570 voor photoshop.

Een kale I7 met eventueel budget videokaart en 8gig kan dus voor de TS prima voldoen. Ik deel overigens je mening over Acer, maar qua samenstelling is die Acer prima voor photoshop

@gast0225: bij Afuture heb ik een maand of wat geleden 8gb 1333MHz gehaald voor 32 euro, van een degelijk merk. Een amd phenom 1045t (6-core) is 114 Euro.
edit: nu hebben ze daar 8gb TEAM ddr3 voor €35,- En de begroting was alleen een beetje als maatstaf.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan