Menukaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kerkrade

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2011
Downloadlink: https://rapidshare.com/files/2908742647/Menu.rar

Foto's:
Hoofdmenu.JPGRekening.JPG

Uitleg: Met dit programma wordt het leven van een ober vele malen makkelijker. De ober hoeft maar het product aan te tikken en het wordt toegevoegd. Je kunt van alles toevoegen van bier tot tomatensoep en van Dame Blanche tot ossenhaas.

Wat moet getest worden:
Alles. Maar de meeste nadruk op de rekening...

Misschien wat meer ruimte tussen de knoppen en een makkelijke terug knop

Ik vind de lay-out niet bepaald 'strak' ;)

Waarom zo'n groot form voor zo weinig controls?

Het is een beetje vervelend wanneer de applicatie gesloten wordt dat het terug vraagt om je login. Kun je de instellingen niet bijhouden zodat de gebruiker maar eenmaal kan inloggen ?

@hononymouss: Maar je hebt verschillende obers die dan gebruik maken van de applicatie.
Gaat aan gewerkt worden...

Wat moet er precies aan de lay-out veranderd worden (buiten de ruimte en de terug knop)??

PS: Betere terugknop = Terug???

Deze design keuze is niet te onderhouden, je hebt nu al 24 forms (zonder een duidelijke naam).
Je zou het overzicht van de bestelde producten in het hoofd venster kunnen zetten zodat de ober kan zien wat hij heeft aangeslagen. Misschien zou je kunnen werken met tabbladen of usercontrols.

voorbeeldje
1zcl8qc.png

Ook zou je de producten uit een database of zo kunnen inladen zodat als er nieuwe producten bij komen of prijzen wijzigen het programma niet hoeft te veranderen. Hier zou je een 2e programma voor kunnen maken puur voor het toevoegen/wijzigen van artikelen, bediende etc.

Sorry ik ben nog niet zo goed met Visual Studio 2010. En ik begrijp niet hoe je een database aan maakt (heb al verschillende tutorials gezien). Welke mogelijkheden zijn er dan nog (buiten een database)? Hoe heb je die rekening gemaakt? In een exceltje? Moet je dan ook een database of iets dergelijks aanmaken voor alle obers? Moeten bij die product knoppen dan weer dezelfde knoppen komen? Moet je dan ook een database aanmaken voor de prijzen van de producten? Misschien beetje veel vragen maar ik stel het zeer op prijs als je me kunt helpen.

Je zou om te beginnen ook een XML file kunnen gebruiken voor je producten, of zelfs gewoon een tekstbestand.

bv:
Code:
.txt

1;Coca Cola;1,75
2;Koffie;1,35
3;Uitsmijter;3,75
4;Salade;2,25

.xml

<artikelen>
	<artikel id="1" name="Coca Cola" price="1,75" />
	<artikel id="2" name="Koffie" price="1,35" />
	<artikel id="3" name="Uitsmijter" price="3,75" />
	<artikel id="4" name="Salade" price="2,25" />
</artikelen>
Je kunt google gebruiken om te kijken hoe je de gegevens eruit haalt en in je programma gebruikt.
Hetzelfde voor obers. (al zou je een wachtwoord niet zomaar in een bestand bewaren)
(System.IO is voor bestand te lezen/schrijven en zo, het WWW staat vol met voorbeelden hierover)

Alle controls op het form komen rechtstreeks uit de visual studio toolbox. (de 'rekening' is een listview)

Het eerste wat je zou kunnen doen is een Product class maken, als je nog niet weet wat classes zijn stel ik voor eerst eens wat tutorials te lezen/bekijken (zelfs youtube heeft enkele goede tutorials)

Het voorbeeld is gewoon snel wat layout, het doet helemaal niets. Het was puur om de layout uit te beelden ipv uitleggen met woorden ;)

ok

- Ik heb nu de code en heb bij aantal ingevoerd 1 maar als er nu 2 mensen hetzelfde willen hoe kan ik die 1 in een 2 laten veranderen?
- Als ik je dus goed begrijp, komt alles in 1 form?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je het beste kunt beginnen met kleine test programma's om de basis te leren, een project zoals dit is te uitgebreid om te beginnen naar mijn mening.
Zelf doe ik niets met VB (zelf C#) dus met programmeren zou iemand anders het moeten overnemen.

Je kunt veel vinden op MSDN:

vb: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.windows.forms.listview(v=vs.90).aspx#Y0

edit:
het idee zou zijn dat je een lijst met product classes hebt, bij het toevoegen van een product zou je door de lijst heen lopen en als je hetzelfde product tegenkomt doe je gewoon +1 bij het aantal ipv een nieuwe regel erbij te zetten.

Laatst bewerkt:
Bloodshed zei:
Ik denk dat je het beste kunt beginnen met kleine test programma's om de basis te leren, een project zoals dit is te uitgebreid om te beginnen naar mijn mening.
Ben het hier eens met Bloodshed. Je programmeert nog niet zo lang, toch?

Als je het toch per se wilt, kan ik (en waarschijnlijk ook anderen) je in principe helpen met de VB code. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan