bestaan er externe harddisks die zichzelf automatisch kunnen uitschakelen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter htil
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
de vraag is duidelijk, lijkt mi.
wie weet het?

netwerk

in een netwerk kan het dan moet je naar computer en dan rechter muisklik op C: en dan moet er ergens wat staan met netwerk driver

Ja,maar dan heet hij NAS.
Een synology nas kan wat jij wilt.
Je kunt zelfs per dag instellen wanneer de nas aan gaat en weer uit.

Ja,maar dan heet hij NAS.
Een synology nas kan wat jij wilt.
Je kunt zelfs per dag instellen wanneer de nas aan gaat en weer uit.

ik wil het afhankelijk maken van het aan/uit gaan van pc of zelfs van in de slaapstand gaan. is een nas duurder dan een gewone schijf?

in een netwerk kan het dan moet je naar computer en dan rechter muisklik op C: en dan moet er ergens wat staan met netwerk driver

dus het kan met elk harde schijf? ook automatisch?

Op de pc zelf, kan je handmatig de schrijf uitzetten, je kan in Windows Energie beheer ook kiezen om hardeschrijven na bijvoorbeeld een halfuur inactiviteit uit te schakelen.
Als je geavanceerdere opties wilt, moet je toch naar een al gauw dure nas kijken, een beetje nas kost toch al het dubbele of zelfs meer dan alleen de hardeschrijf...
Niet gek als je bedenkt dat een hardeschrijf + behuizing, systeem toch wat meer is dan alleen een hardeschrijf...

EDIT: Als je het afhankelijk wilt maken van de power status van je pc, aan/uit/slaapstand dan kan een normale USB schrijf al genoeg zijn, aangezien de meeste moederborden de gehele USB uitschakelen wanneer ze uit gaan.
Sommige moederborden hebben in de BIOS de optie dit in te stellen.
Als je pc in slaapstand gaat heeft de hardeschrijf meestal nog wel stroom maar draait/werkt deze niet aangezien er niks is wat het apparaat aanstuurt zoals Windows.

Laatst bewerkt:
ik heb alleen harde schijven die aangesloten moeten worden op het lichtnet, met een schakelaar. die kan ik beter wegdoen?

Western Digital HP Simple Save External 2TB: ik vond deze bij bol.com. is die geschikt? of werkt ik ook met netstroom?

Volgens mij verbruiken die moderne externe HDD's bij uitschakeling van de pc vrijwel niets aan stroom. Vroeger haalde ik de stekkers uit het stopcontact en dat doe ik niet meer. Alleen bij uitschakeling van de pc schakel ik de HDD (indien schakelaar aanwezig is) uit.

Volgens mij verbruiken die moderne externe HDD's bij uitschakeling van de pc vrijwel niets aan stroom. Vroeger haalde ik de stekkers uit het stopcontact en dat doe ik niet meer. Alleen bij uitschakeling van de pc schakel ik de HDD (indien schakelaar aanwezig is) uit.

dit is nieuwe informatie voor mij! mijn HDD's worden altijd nog flink warm als ik ze niet via een schakelaar uitschakel. heb je merken voor mij? iemand had het over een HDD via USB-poort. Dat lijkt me ook oplossing, maar ik ken evenmin merken!

ik vraag mij intussen af of je niet net zo goed met een usb-stick kunt werken. of hebben die nog niet die capaciteit?

Ja, dat zou mooi zijn. Dat wil ik graag ook dan zou ik alleen nog USB-sticks kopen. Ze worden wel steeds goedkoper, maar ik denk dat het nog wel een jaar of drie zal duren voordat je dergelijke sticks van 256 GB en groter tegen een aanvaardbare prijs kunt kopen. Volgens mij heb ik 32 GB (van een bekend merk) nu al voor 20,- euro gezien.

Ik heb één Maxtor750 met adaptar, zonder schakelaar en die schakelt als je de pc uitzet ook uit. Dan een Iomega met Y kabel en die heeft geen externe voeding. Dan, waar ik op doelde is de Samsung Story USB 3.0 2TB, met schakelaar en adapter, in tests geeft deze aan dat het stroomverbruik bij uitschakeling van de pc vrijwel nihil is.

Helaas, ik kan ze niet meer vinden en worden waarschijnlijk niet meer gemaakt. Destijds was de laagste prijs rond de 90 euro. Nou, dan had je er zo tien moeten kopen. Een prima en geweldig apparaat.

Laatst bewerkt:
Nah...

Ok, zoals eerder gezegd:

Het uitschakelen van het systeem kan uitgevoerd worden door Energierbeheer:

Start, Configuuratiescherm, & zoek het dan ook maar even uit...

Nah...

Ok, zoals eerder gezegd:

Het uitschakelen van het systeem kan uitgevoerd worden door Energierbeheer:

Start, Configuuratiescherm, & zoek het dan ook maar even uit...

in windows7 kan ik alleen beeldscherm uitschakelen en pc in slaapstand zetten/uitschakelen

Ja, dat zou mooi zijn. Dat wil ik graag ook dan zou ik alleen nog USB-sticks kopen. Ze worden wel steeds goedkoper, maar ik denk dat het nog wel een jaar of drie zal duren voordat je dergelijke sticks van 256 GB en groter tegen een aanvaardbare prijs kunt kopen. Volgens mij heb ik 32 GB (van een bekend merk) nu al voor 20,- euro gezien.

Ik heb één Maxtor750 met adaptar, zonder schakelaar en die schakelt als je de pc uitzet ook uit. Dan een Iomega met Y kabel en die heeft geen externe voeding. Dan, waar ik op doelde is de Samsung Story USB 3.0 2TB, met schakelaar en adapter, in tests geeft deze aan dat het stroomverbruik bij uitschakeling van de pc vrijwel nihil is.

Helaas, ik kan ze niet meer vinden en worden waarschijnlijk niet meer gemaakt. Destijds was de laagste prijs rond de 90 euro. Nou, dan had je er zo tien moeten kopen. Een prima en geweldig apparaat.

dank je voor deze info!

@htil:
In Energiebeheer, Kiezen voor het wijzigen van de instellingen van het energie schema wat nu actief is.
Dan geavanceerde instellingen,
In de Nederlandse Win7 is het dan de tweede optie, daar kan je in minuten instellen wanneer de pc een inactieve hardeschrijf uit mag zetten.

Als een pc in slaapstand gaat of uitgaat wordt een hardeschrijf zo goed als uitgeschakeld,stroom verbruik is dan te verwaarlozen en aangezien alleen de externe behuizing nog aanstaat maar de hardeschrijf niet meer is er ook geen hitteproductie.
Als je een eSata, USB of FireWire hardeschrijf aansluit, of intern een IDE of Sata hardeschrijf, en deze niet door Windows in gebruik is, zoals een hardeschrijf met films en foto's die je niet bekijkt zal Windows de hardeschrijf uitschakelen na het aantal minuten wat je hebt ingestelt bij Energiebeheer.
Als je dan een bestand opent op de hardeschrijf schakelt Windows deze automatisch weer aan.

Dit is iets wat Windows regelt, en dus onafhankelijk is van de hardeschrijf zelf.

dat gedoe met energiebeheer werkt bij mij dus niet. welk advies is het beste? kijken jullie even mee met mij? dank alvast!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan