downloadbare mp3

Status
Niet open voor verdere reacties.

bengelke1972

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 okt 2005
hallo,

Ik heb via telenet (belgie) een eigen webruimte aangemaakt en via ftp zet ik dan mp3 bestanden op die ruimte.
Nu vraag ik jullie wat ik moet doen zodat bijvoorbeeld mijn zus die muziek van die site kan downloaden.
alvast bedankt voor jullie tijd en hulp

mvg
bart

Laatst bewerkt:
Rechtermuis knop erop en link opslaan als en dan kan je het opslaan als mp3 :thumb:

Dat ligt eraan of het materiaal met copyright betreft.

Ik heb er niet gekeken en maakte ook maar een naïeve opmerking ;)

Hoi bengelke1972,
Zonder toestemming van de maker een mp3 op je site plaatsen mag dus niet, en is strafbaar.
Ik zou het mp3'tje er dus maar gauw van af halen.
Zie verder bv.:

Deze artikelen zijn gebaseerd op het auteursrecht in Nederland, maar ik denk dat er in België een soortgelijke wet is die het verbiedt.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

je moet wel goed zijn om toevallig nog zo n pagina te vinden op belgacom, telenet, edpnet, scarlet, dommel... ik had vroeger ook liedjes op mn webruimte staan en kreeg geen klachten of wat dan ook..

Ik ben er zeker van dat er duizenden paginas zijn zoals zijn pagina.

Even citeren:
Webruimte bij Telenet

Bij Telenet kan u als hoofdgebruiker genieten van verschillende Internetdiensten.

Zo kan u niet alleen op Internet surfen maar als u wilt kan u ook een eigen website opzetten of uw webruimte gebruiken als host om er allerlei bestanden naar te uploaden, zoals o.a. muziek, video's, swf's, doc en excel bestanden en uiteraard ook foto om hiermee uw blog te verfraaien.

"Ik ben er zeker van dat er duizenden paginas zijn zoals zijn pagina."

Dat wil nog niet zeggen dat het ook toegestaan is.
Je quote over webruimte bij Telenet zegt niets over materiaal waar copyright op rust.

Waar het Loeri blijkbaar om gaat is dat de pagina 'niet zomaar gevonden wordt' (1 pagina tussen duizenden Telenet abonnements-webpagina's). Dus dat de topic-starter er waarschijnlijk mee wegkomt copyrighted bestanden op zijn website te zetten, ook al mag dat (wettelijk) niet. De waarschuwing blijft natuurlijk geldig, dus (strict gesproken) is hij in overtreding.

Natuurlijk moet de topic-starter dan zijn website 'zo min mogelijk vindbaar' maken, dus als de tips geholpen hebben dat hij (o.a.) de link uit zijn startposting verwijdert. [Google indexeert Helpmij.nl bijzonder goed... :D]

Tijs.

Het is gewoon gemakkelijker om te sharen in beperkte kring zoals bijvoorbeeld familie. Het is niet de bedoeling dat ik heel de internetcommunity op de hoogte zal brengen dat er muziek op die webruimte kan gedownload worden he ;) en eens de muziek geshared is zal die er meteen afgehaald worden want het is maar 50mb dus meer dan ongeveer 15 mp3 files zullen er niet of nooit op staan. Maar ik begrijp dat het niet direct legaal is :)

Ik vind dat je ook wel kan overdrijven hoor, altijd met de wet dit, de wet dat.

Waarschijnlijk staat de topic starter er niet eens bij stil en heeft ze geen idee waar wij het over hebben. Dus laat lekker gaan. Iedereen doet wel is iets wat niet mag en om nou meteen artikelen uit de wet erbij te halen kun je ook te ver gaan hoor.

euhm 't is wel een hij hoor :D lol

Waar het Loeri blijkbaar om gaat is dat de pagina 'niet zomaar gevonden wordt' (1 pagina tussen duizenden Telenet abonnements-webpagina's). Dus dat de topic-starter er waarschijnlijk mee wegkomt copyrighted bestanden op zijn website te zetten, ook al mag dat (wettelijk) niet. De waarschuwing blijft natuurlijk geldig, dus (strict gesproken) is hij in overtreding.

Natuurlijk moet de topic-starter dan zijn website 'zo min mogelijk vindbaar' maken, dus als de tips geholpen hebben dat hij (o.a.) de link uit zijn startposting verwijdert. [Google indexeert Helpmij.nl bijzonder goed... :D]

Tijs.

is bij deze gebeurd :)

Waarschijnlijk staat de topic starter er niet eens bij stil en heeft ze geen idee waar wij het over hebben. Dus laat lekker gaan. Iedereen doet wel is iets wat niet mag en om nou meteen artikelen uit de wet erbij te halen kun je ook te ver gaan hoor.

Ik denk dat de TS liever hier leest dat het illegaal is dan dat hij het van SABAM hoort die dan een flinke schadevergoeding eist.

@AnonymousDutch, reactie nr. #12:
In de eerste plaats: welkom op het forum met je eerste bericht!
Puntje twee, "altijd de wet dit, de wet dat": heb je dan het forum-archief omgekieperd om daaruit te constateren dat ik altijd te pas en te onpas met de wet kom aanzeilen?
Punt 3: als je wilt weten of iets op internet wel of niet kan, kom je uiteindelijk altijd bij de wet uit.
Dat is geen overdrijven, zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Dat wetten soms volgens jou, mij of iemand anders niet goed zijn of lekken hebben, doet daar niets aan af.
  • Vergelijk een rond verkeersbord met rode rand en een zwarte 80 in het midden: de wet zegt dat je daar niet harder dan 80 mag rijden. Kan je overdreven vinden, maar als je gepakt wordt met 110km/u en je laat het voorkomen bij de rechter, dan zal deze zich niets aantrekken van jouw argument dat het overdreven is.

=======
Waarschijnlijk staat de topic starter er niet eens bij stil en heeft deze geen idee waar wij het over hebben.
Dus laat lekker gaan.

Juist omdat de TopicStarter er kennelijk niet bij stil staat, is het goed om deze op de feiten en de risico's te wijzen.
Lekker laten gaan? Dacht het niet!
  • Niemand kan zich er bij de rechter achter verschuilen dat hij/zij het niet wist. Heel misschien dat een hele aardige rechter het bij een minderjarige als verzachtende omstandigheid wil laten gelden, en daar een beetje rekening mee houdt bij het bepalen van de hoogte van de schadevergoeding. Maar er zal zeker geen vrijspraak volgen: de rechthebbende van de mp3 staat gewoon in zijn gelijk.
  • Vergelijk een vierkant blauw verkeersbord met witte auto in het midden: je ziet dat je dochtertje van 7 die weg op wil fietsen en denkt "Lekker laten gaan"?
autoweg.png
=======
Iedereen doet wel is iets wat niet mag,
en om nou meteen artikelen uit de wet erbij te halen kun je ook te ver gaan hoor.
Inderdaad, ik ben ook wel eens op een volledig stil kruispunt door een rood stoplicht gereden.
  • Dat de pakkans misschien klein is, maakt de overtreding echter niet minder. Ook al bracht ik het verkeer niet in gevaar omdat er geen verkeer was, bij flits kan ik gewoon de standaard-boete betalen!

=======
Overigens is het niet zo, dat ICT-jurist Arnoud Engelfiet (de schrijver van de door mij gelinkte artikelen) een klakkeloos aanhanger is van alles wat de wet en rechters bepalen: hier staat hij juist erg kritisch tegenover (lees ook zijn andere artikelen).

=======
En over de pakkans: er zijn advocaten die er een sport van maken om (vermeende) illegale internet-activiteiten voor de rechter te brengen, daar halen ze hun boterham uit.
Of het nu gaat om iemand die het in zijn onschuld niet weet of die doelbewust de auteurswet aan z'n laars lapt, maakt hen daarbij niet uit: "wet is wet, betalen zal je!".
Hier zijn krasse voorbeelden van te geven:
  • Foto'tje van 200x200px van Johan Cruijff ergens op internet gevonden en op de eigen site gezet: veroordeeld tot ruim € 4.000,- (€ 2.420 schadevergoeding en € 1.647,93 aan proceskosten). Zie: "De Cruijffclaim, pardon Scrabbleclaim nogmaals".
  • NB: Het ging hier om een 15-jarige jongen. In een vervolg-rechtszaak oordeelde de rechter dat de ouders niet aansprakelijk waren, en dat de jongen het allemaal zelf moest betalen. Zie "Aansprakelijk voor de website van je kind?".

=======
Hoe kan het legaal op een site?
Bij muziek van een mp3 gaat het om 2 dingen: de rechten van de maker/rechthebbende van het stuk, en de rechten van de uitvoerenden (de zangers/spelers van het muziekstuk). In België:
  • "Voor de online distributie (downloads) van muziekwerken hebt u (uitbater van de website) voorafgaandelijk de uitdrukkelijke toestemming van de producenten (platenmaatschappijen) nodig. U sluit met hen een contract af (... enz.)". Zie: FAQ - ONLINE GEBRUIK MUZIEK EN FILM van de SABAM.
  • Los daarvan is er via de SABAM een vergoeding voor de auteursrechten van de uitvoerenden verschuldigd. De berekening gaat op grond van wat de website aan de downloads verdient, met een absoluut minimumbedrag van € 75,- per trimester (= € 300,- per jaar)(exclusief 6% BTW). Zie: Tarief voor de online distributie van muziekwerken van de SABAM.

Kortom, zoals ook andere reacties aangeven: een gewaarschuwd mens telt voor twee.
- Maar als het mp3'tje nu van de site af is, is er niets aan de hand. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Beste CSShunter.

Me oprechte excuses bij deze en neem me woorden deels terug.

Toch blijf ik deels ook bij m'n eigen standpunt, hoe eigenwijs het ook zal zijn.

1) Aangezien in nu je verhaal heb gelezen heb ik er toch een vraag over, is de kans groot dat je eventueel 'gesnapt' zou kunnen worden?

2) Er worden jaarlijk duizenden illegale website's uit de lucht gehaald (bijv. door stichting Brein) krijgen deze allemaal een boete?

3) Als je zo'n website bezit hoor je dan niet eerste een oficiele waarschuwing te gebruiken? i p v dat je gelijk een rechtzaak aan je broek hebt hangen?

Alvast bedankt...

Hoi AnonymousDutch,
Excuses aanvaard, no problem. :)

Vraag 1: hoe groot is de pakkans?
Oei, werkelijk geen enkel idee. In NL is de Stichting Brein wel flink aan het jagen, vooral op de big boys, maar ook bij kleinere zaken; zie Webwereld.

Vraag 2: krijgen all gepakte sites een boete?
Ook dat weet ik niet precies. Een boete (van justitie) gaat lijkt me pas spelen als een zaak door het OM voor de rechter wordt gebracht. Als alleen Brein of Buma/Stemra enz. een schadeloosstelling wil, kan het tot een (civiele) rechtszaak komen. Dan zal alleen de schadeloosstelling betaald moeten worden (aan de rechthebbenden), en niet ook nog eens een boete. Maar hoe het in de praktijk gaat, weet ik dus niet. Als ik BUMA enz. was, zou ik wel altijd de schadeloosstelling claimen, want anders komen ze niet op voor de belangen van de auteurs die via hen inkomsten zijn misgelopen.

Vraag 3: moet niet eerst een waarschuwing gegeven worden?
En ook hier schiet mijn juridische kennis te kort. Maar ik denk van niet, want dan is er geen risico: dan zou niemand natuurlijk de verschuldigde auteursrechten betalen, en gewoon wachten tot er een waarschuwing komt. Bv. in de Cruijff-zaak van hierboven werd ook geen waarschuwing gegeven: ook al haal je het inbreukmakende ding acuut van je site, dan nog ben je over de periode dat het er wel op stond een schadeloosstelling verschuldigd.
  • Er is wel een verschil tussen zelf een site beheren en daarop iets illegaals ter download aanbieden, en bv. een forum waarop bezoekers dingen kunnen plaatsen: ook illegale dingen. Als beheerder van een forum kan je wel een "waarschuwing" krijgen om het ding er af te halen, maar je bent niet zelf de boosdoener (en kan daarvoor niet vervolgd worden, heb ik begrepen). Maar als je als forum-beheerder niet op zo'n "waarschuwing" reageert, dan ben je weer wel medeplichtig: je weet er nu van dat het illegaal is.

Kortom: ik weet wel iets van het auteursrecht, maar het bovenstaande is niet juridisch waterdicht! :rolleyes:

Met vriendelijke groet,
CSShunter

=======
PS:
  • In Nederland verzorgt de BUMA/STEMRA de auteursrechten-toestanden voor downloads op een website. Tarieven zie hier.
  • Ook in NL is daarnaast toestemming van de (producent van de) uitvoerenden nodig, via de SENA.
  • En er staat een gecombineerd aanvraagformulier op [url]www.mijnlicentie.nl/nl-NL/[/URL].

Laatst bewerkt:
Lees deze eens door: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/213077-Pcs-in-beslaggenomen-(
Een van onze belgische forumbezoekers deed iets vergelijkbaar aan wat jij doet.

Oei! Die is inderdaad erg zuur...

@csshunter en killermenace

Toch vraag ik me af dit is een kwestie van muziek.

Maar er zijn talloze website's denk bijvoorbeeld aan het Divx-NL Team, deze is ook gestopt. Verder heb je nog de Nedelerlandse torrents, serials, cracks website's waar van sommige toch al jaren in de lucht zijn. Maar hoezo deze dan niet maar wel een dikke boeten omdat je een cd'tje upload? En natuurlijk heb je nog het uploaden van torrents, wordt waarschijnlijk ook massaal gedaan zonder dat je het echt door hebt.

Zo heb je dus voor muziek en beeld Buma Stemra (etc), maar wie regelt dat dat bovenstaande?

P.S Ik vind dat verhaaltje ook wel deels ongeloofwaardig hoor, er wordt massaal geupload naar Usenet en die persoon krijgt een boeten van drieduizend euro? Dan zou je toch verwachten dat hij niet de enige zou zijn?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan