Melding "Geen toegang"

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoelK

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2012
Hallo iedereen,

Ik heb laatst een programma gemaakt, maar nu heb ik een groot probleem! Als het programma een bestand wilt bewerken (dat mee is geïnstalleerd) dan krijg ik de melding "Geen toegang".

Wat moet ik doen om er te voor zorgen dat het programma gewoon de bestanden kan bewerken?

Mijn OS: Windows 7 professional SP1

Alvast bedankt,
Roel

Je hebt zelf een programma gemaakt?
Kan je daar iets meer duidelijkheid over geven?
Als je over bestanden geen machtiging hebt krijg je in windows een toegang geweigert melding te zien.

Ik heb het programma zelf gemaakt en ik krijg inderdaad een melding met "toegang geweigerd" van Windows.

Mijn vraag is: Hoe krijg ik wel toegang?

Wat is de locatie van het bestand die je wil openen?
Dus het programma openen lukt wel, maar krijgt geen toegang tot het bestand?

Als je machtigingen info wil moet je toch even eerst de locatie van het bestand melden hier.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry voor de onduidelijkheid.
Het bestand staat in de Program Files folder.

Sla het bestand op op je bureaublad, open het bestand, bewerk deze en kijk eens of het lukt.
je moet even 2 zaken scheiden.
Het programma, die is geinstalleerd in program files, en het bestand wat je bewerkt.
Dat zijn 2 verschillende zaken.
De extensie van het bestand wat je bewerkt is dan gekoppeld aan een programma waarin het dan opent zodra je er op dubbelklikt.
Zoals je in paint een bmp of jpg kan openen, of in de windows photoviewer, zo is een bestand geen programma.
Dus het bestand hoeft niet in program files te staan.
een jpg bestand, een afbeelding staat ook niet in de map program files, wel de installmappen en bestanden van de programma's waar ze mee geopent kunnen worden.
Ik acht het ook als risicovol om aan de machtigingen te zitten van de systeemmap program files, dus dat gaat niet gebeuren. :)
Maar maakte je zelf een programma? of bedoelde je daarmee dat je een programma installeerde?
Want ik neem aan dat iemand die zelf programma's maakt het verschil kan zien tussen een bestand en een programma.

Misschien bedoelde je dat je een bestand bewerkt met een programma, wat je omschreef misschien als "ik heb een programma gemaakt" :)
Al doende leer je moet je maar denken :D

Ik zal het wel even zo goed mogelijk uitleggen (heb de extensie erbij gezet voor de duidelijkheid).

Ik heb een programma (.exe) gemaakt, dat programma (.exe) moet data (tekst) opschrijven in een bestand (.txt).
Het programma staat in een submap van Program Files en het .txt bestand staat in die zelfde map. Ze zijn allebei geïnstalleerd door de installer (gemaakt met Inno Setup).

Op het moment dat ik het programma (.exe) start en hij wil data gaan uitschrijven naar het .txt bestand dan krijg ik de melding "Geen toegang" van Windows.

Ik hoop dat ik het nu duidelijk heb uitgelegd!

Ja, dat kan omdat de txt bestanden in program files staan. Dus zoals eerder al getypt, ik had het in mijn vorige bericht al uitgelegd omdat ik dit al zag aankomen, de txt bestanden moet je in een andere map zetten, niet in de map of een submap van program files, omdat in die systeemmap andere rechten gelden.
Ook als je een bestand in program files wil plaatsen of wil verwijderen wordt er om beheerdersrechten gevraagd.
Dus zet eens een txt bestand die je wil bewerken op het bureaublad, en bewerk het bestand nog eens als deze op het bureaublad staat, en sla deze daarna ook op het bureaublad op.
De map program files is bedoeld voor install mappen van programma´s die tijdens het installeren daar de data neerzetten, gebruik die dan ook alleen daarvoor, anders weet je nog niet waar het aan ligt.
Dat je geen toegang hebt omdat het programma iets wil wijzigen in de map program files is voor je eigen veiligheid. Submappen in de map program files staan ook in die map, zal niet anders gaan dan bij de submappen van program files.

de mappen en submappen van windows, program files en users (gebruikers) zijn systeem mappen.
de map in de map users die jou accountnaam heeft heb jij sowiezo alle rechten op, zoals documenten, afbeeldingen enz... en ook Desktop, je bureaublad. Ook kan je nieuwe mappen maken op C: die wanneer deze toegankelijk zijn geen risico voor je systeem oplevert.
via het start menu naar documenten afbeeldingen enz gaan doet je in een bibliotheek belanden, hou dat verschil in de gaten, kan soms lastig zijn.

Mocht je nu eigenwijs zijn en zeggen, en ik zal en moet mijn txt bestanden in die program files opslaan, tja, dan mag je deze site bekijken, maar ben ik niet verantwoordelijk meer voor wat jij er mee doet, ik heb gewaarschuwd dat je machtigingen van de map program files niet moet gaan wijzigen.
http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-vista/What-are-permissions
Ik geef je deze link niet om iets te veranderen in de beveiliging van je program files map, maar om te zien wat het is, daarom beschrijf ik het ook niet zelf.

Tip, lees dit eens 3 keer door, als je nog niks wist over machtigingen van windows beveiliging kan het wat verwarrend zijn voor je.

ik weet voor 99,99% zeker dat dit is opgelost!

Snap er niks van, zal wel aan mij liggen. Dat zijn gewoon algemene rechten die een account heeft. Administrator heeft al die rechten op alle mappen?

Snap er niks van, zal wel aan mij liggen. Dat zijn gewoon algemene rechten die een account heeft. Administrator heeft al die rechten op alle mappen?
Ok ik zal je de machtigingen wat gedetaileerder uitleggen van de map program files, en deze mag je niet veranderen.
Als je op de map Program files rechtsklikt en via de eigenschappen naar tabblad beveiliging gaat, dan zie je een venster waarin je objecten ziet zoals SYSTEM, Gebruikers van jou computer, administrators van jou computer en Trusted installer (de windows installatie).
Je ziet er dat de administrators een speciale machtiging hebben.
Je ziet er dat de gebruikers geen volledig beheer hebben.
Klik je op de knop Geavanceerd, dan zie je in tabblad Eigenaar wie de Eigenaar is van de map Program files.
Je ziet er staan, Trusted installer
Dat mag je niet veranderen.
In Tabblad machtigingen zie je de instellingen van de objecten.
Je ziet daar dat de gebruikers maar beperkte rechten hebben.
Dubbelklik je daar op een regel van 1 van de objecten, dan opent zich een venster met machtigingsinstellingen, die je van de map program files niet mag veranderen.
Je kan uiteraard je programma gaan starten met administrator rechten, want je ziet er welke rechten de administrators hebben.
Maar dat alles is niet nodig, als je je txt bestanden opslaat in een zelf gemaakte map in bijvoorbeeld:
C:\Users\(Jouw gebruikersnaam)\Documents, dat is mijn documenten in C:\Gebruikers\(Jouw gebruikersnaam)\Mijn documenten.
Als je op mijn documenten rechtsklikt en naar tabblad beveiliging gaat zie je dat het anders is ingesteld.
Daar heeft jouw gebruikersaccount als object in windows beveiliging volledig beheer, sla je daar je bestanden op en bewerk je ze vanaf die locatie is het niet nodig je programma met administrator rechten te starten, en is je probleem opgelost.

Kortom, je moet de txt bestanden in een andere map, waar je wel volledig beheer over hebt als gebruiker, opslaan en je probleem lost zich op.
Het is niet nodig verder machtigingen te wijzigen, deze info is er dan voor zodat je weet hoe dat werkt en waarom je tegen dit probleem oploopt, windows beveiligingsinstellingen wijzig je alleen als het puur noodzakelijk is en je weet wat je aan het doen bent.
Uiteraard is het leuk te weten dat je windows beveiliging in kan stellen, nog leuker is dat als je ook weet hoe je dat moet gebruiken zodat alles goed blijft werken.
Ook als je andere partities of een externe hdd hebt waar je over de partities (NTFS) volledig beheer (klik) hebt kan je gewoon die bestanden parkeren.
Dus het gaat er om dat je de zelfgemaakte TXT bestanden neerzet op een locatie waar jij als gebruiker volledig beheer over hebt.
Dus misschien klinkt het wat hard, maar van de beveiligingsinstellingen van Systeemmappen kan je beter afblijven.
Machtigingen van systeemmappen zijn onderliggende objecten van C: in windows beveiliging.

Syteemmappen zijn submappen van C: in windows explorer.exe (verkenner).
Machtigingen van C: is een bovenliggend object van de systeemmappen in windows beveiliging.
C: is hoofdmap van de systeemmappen in windows explorer.exe (verkenner).
De root (wortels) = Computer (systeem) (de wortels van de boomstructuur).
MVG :D
Boomstructuur:
qy61w4.jpg

Wat kan en wat verstandig is ten opzichte wat je er mee wil bereiken gerelateerd aan de vraag van het topic zijn 2 verschillende zaken.
Als admin heb je die rechten al wel van program files, je kan ook installeren, dus, maar het programma werd niet gestart met beheerdersrechten.
Bestanden txt die je bewerkt horen niet in program files te staan.
Als je een bestand wil plaatsen of verwijderen in de map program files moet je ook beheerdersrechten hebben, dat komt omdat het op die manier is ingesteld, je moet dan op de knop Doorgaan klikken.
Omdat de beveiligingsinstellingen in de gebruikersmappen anders zijn ingesteld hoef je daar niet op Doorgaan te klikken, zo simpel is het.
Vanaf het moment dat je eigenaar wordt van de map program files moet je die dan ook gaan beheren en de machtigingen in de gaten houden, dat alles wordt nu geregeld door trusted installer, windows heeft de machtigingen van die map zo geinstalleerd als je ziet in de instellingen in mijn vorige bericht.
Als je meerdere gebruikers met beheerdersrechten in je systeem zou hebben zou je die instellingen kunnen gaan gebruiken.
Je zou dan in kunnen stellen welke beheerders in de mappen veranderingen aan kunnen brengen, heb je dat nodig? niet? verander dan niet de machtigingen, als antwoord op de vraag van de TS.
De eerste regel van dit bericht is overgeslagen. Dus het had al opgelost kunnen zijn.

Hey maar Sander, lukt het je dit zo te begrijpen? :)
En RoelK, is het gelukt?
ik weet voor 100% zeker dat dit is opgelost!

Werk op de 2de lijn support. (MCSA gecertificeerd).
Sander, wat vertelde je nou? weet je niet hoe het werkt met windows beveiliging en zit je al 8 jaar MCSA gecertificeerd op de 2de lijn support???
Dat verbaast me, wat leerde je allemaal in die opleiding? of mag ik dat hier niet vragen?

Het probleem is opgelost!
Ik gebruik voor het .txt bestand de temp director van Windows.

Bedankt voor alle hulp!

Hey maar Sander, lukt het je dit zo te begrijpen? :)
En RoelK, is het gelukt?
ik weet voor 100% zeker dat dit is opgelost!

Sander, wat vertelde je nou? weet je niet hoe het werkt met windows beveiliging en zit je al 8 jaar MCSA gecertificeerd op de 2de lijn support???
Dat verbaast me, wat leerde je allemaal in die opleiding? of mag ik dat hier niet vragen?

Ja, ik snapte het verhaal niet helemaal. Kan een eigen gemaakte script niet starten. Maar dat komt denk ik dat ik automatisch mij als administrator aanmeld en full control heb op de C:/ volume en alle submappen.

nam dit aan als, dat iedereen dit doet :P
Jij was wel zo scherp om het te zien.

Had gewoon lekker dit gedaan op me C:/ volume. (Thuis gebruik)
Untitled.png

Ben pas 3 Jaar MSCA gecertificeerd en was 8 jaar geleden begonnen met mijn IT studie. Werk er nu 3 jaar in (2de lijns support). Tijdens mijn studie had ik bijbaantjes als glasvezel/kabels aanleggen. Werkplekken aanleggen en ICT producten promoten. Mijn stages waren trouwens ook 2de lijns en deels 3de lijns support 80 weken fulltime.

Dus ja ik weet ook nog niet alles 1 2 3. Collega's van mij, die kunnen volgens mij de incidenten dromend oplossen :)
Maar ja die hebben dan ook 20 jaar ervaring.

Laatst bewerkt:
Fijn dat het is opgelost.
Ik heb met windows 17 jaar ervaring, that's all :)
Dit is geen MSCA 2de lijns support rubriek, misschien is dat het probleem...
Dit is een windows 7 rubriek :)

Laatst bewerkt:
haha, zou dan maar naar de Server rubriek moeten gaan :P
Ik los incidenten zowel locaal als op netwerk niveau op.

Op het werk draaien ze ook op Windows 7. Probleem was eerder dat ik de vraagstelling niet begreep.
Daarom intern maar problemen op lossen ter plaatse, hoef ik de tickets ook niet nauwkeurig door te nemen...

Dus je snapt dat je veel van windows nog niet begrijpt, ok sluiten we hierbij af, Succes. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan