Router aansluiten op modem: connectie maar geen internettoegang

• Onderwerp starter Onderwerp starter vphs
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

vphs

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2013
Hallo,

Ik wil graag aan mijn modem (ADSL2+ modem DSL-320T van Dlink) aansluiten op mijn router (Cisco Linksys N900 router) die ook draadloos uitzendt om zo ook draadloos internet te ontvangen voor mijn laptop en de hoofd pc nog steeds via een ethernetkabel internet te ontvangen.

Situatie:
1) ADSL kabel komt binnen op modem
2) ethernetkabel gaat van de modem ethernet poort naar de ethernetpoort van de router aangeduid met "internet" (dus de WAN poort als ik het goed voor heb)
3) ethernetkabel vanaf poort 1 (of 2-3-4) van de router naar pc/laptop.

Ik heb eerst geprobeerd om met de bijgeleverde cd het installatieproces te volgen( intussen al meerdere keren). Maar die geeft telkens aan op het einde van de installatie dat de installatie gelukt is maar deze niet kan uitmaken of er internetconnectie is. Er is dan ook geen internetconnectie via de ethernetkabel of via Wifi. Ik heb reeds gebeld naar mijn ISP maar die kan me niet verder helpen dan de settings voor mijn modem te geven...

Relevante informatie modem (hier heb ik internetconnectie mee indien ik rechtstreeks aansluit op de pc/laptop):

PPPoE LLC internet
VPI: 0
VCI: 32
MTU : 1400 bytes
NAT : enable
Firewall : disable
DHCP aan: start: 192.168.1.2 eind 192.168.1.254

verdere informatie(vraag maar naar meer indien nodig):
-windows 7 home
-avast free antivirus
- Ik heb de correcte volgorde van aanluiten van de apparaten gevolgd( eerst modem enkele minuten wachten dan router)
- de settings van de router heb ik zo goed mogelijk gelijk gezet met de settings van de modem(PPPoE,DHCP,...)
- Soms verandert in de modem de vci naar 35 ipv 32 na aansluiten van de router
- Soms foutmelding van een IP adres dat al in gebruik is

Vragen:

- Mag DHCP aanstaan op zowel router als modem(ik heb tegenstrijdige dingen gelezen)?
- Moet de range anders staan( ik heb al gelezen dat die van de router in de range van de modem ligt, maar dit is zo denk ik)?
- Is het ook belangrijk dat het IP nummer van de router settings en die van de modem settings verschillen(bvb niet allebei 192.168.1.1 zijn)?
- Ik heb ook iets gelezen over de modem in bridge modus te plaatsen, maar dit lijkt niet te lukken?

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen, ik ken helaas niet zo veel van netwerken.

Mvg,

VPHS

Laatst bewerkt door een moderator:
Eerste vraag die opkomt: sluit de computer eens aan direct op het modem; werkt dit?

Ik zou maar 1 apparaat gebruiken met DHCP. IP nummers moeten verschillen, 2 gelijke IP nummers in 1 netwerk kan niet.

Ron

Handleiding: hier

En de reden waarom het niet werkt: De router heeft dezelfde ip-reeks als de routermodem die ervoor staat, namelijk het 192.168.1.x netwerk:
Open een webbrowser op een computer die is verbonden met uw netwerk en ga naar 192.168.1.1.

Oftewel: Je zult eerst een ander LAN ip-adres moeten instellen op de Linksys, bijv. 192.168.5.1
Dan zal hij wel moeten werken, zodra aangesloten via zijn Internet aansluiting op de routermodem die ervoor staat. Vergeet niet om alle pc's die met de Linksys verbonden zijn te herstarten, anders krijgen die geen 192.168.5.x ip-adres toegewezen...

EDIT: Ron gaf ongeveer hetzelfde aan. Je kunt overigens rustig DHCP server aan laten op de Linksys als je 'm verbindt via diens Internet-aansluiting naar de routermodem.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@ Ron: Ja dit werkt, dus het ligt niet aan de modem.
@ Tijs: dus ik laat DHCP op beiden aan staan. Maar ik verander het ipadres van de linksys naar 192.168.5.1 (ik heb dit al eens geprobeerd met 192.168.1.3, maar dat gaf niks) Ik zal het nu even uittesten.

Bedankt voor de snelle reactie

Hey,

Net getest. IP van router is verandert naar 192.168.5.1 zoals voorgesteld. Dit is gelukt en ik heb toegang tot de router. Als ik op verbinden met PPPoE klik krijg ik echter de volgende foutmelding: "192.168.5.1 meldt: kan geen Ip adress verkrijgen van PPPoE."
Ben je hier iets mee?

VPHS

Nee, de dhcp van het modem uitzetten.
En ik zag dat je de firewall van het modem ook uit had staan.Die zou ik ook maar aanzetten.

Nee, de dhcp van het modem uitzetten.
En ik zag dat je de firewall van het modem ook uit had staan.Die zou ik ook maar aanzetten.

@palomino: AUB niet bemoeien met DHCP in deze discussiedraad: Er moet NIETS worden gewijzigd m.b.t. DHCP, want het is hier router-na-router! Oftewel op beiden moet de DHCP server functionaliteit aan blijven staan.
@TS: Je moet in de Linksys niet het Connection Type op PPoE zetten maar op Automatic Configuration - DHCP !!

Tijs.

De d-link is GEEN router.
Het is een zuivere modem, met maar een lan aansluiting.
Hij heeft echter geen router aan boord.
Gebruikhandleiding lezen!!!!

Moet trouwens met PPPoE geen gebruikersnaam en wachtwoord ingevoerd worden???

Laatst bewerkt:
@Palomino: Nee hoor, lees de handleiding er maar op na: Het is een (NAT-) routermodem, mét DHCP functionaliteit op de LAN-kant.

Tijs.

Dan kun je er net zo goed een switch achter het modem hangen met daaraan een draadloos accesspoint.
Ben je sneller klaar met 2 vingers in je neus.

@Palomino: Dat klopt. Of de Linksys ombouwen naar accesspoint/switch.

Tijs.

Ok ik heb DHCP uitgeschakeld op de modem met als resultaat dat deze zowel met router als zonder router niet werkt. Ik heb dus de modem moeten resetten om er weer aan te geraken (het had blijkbaar een tijdje nodig). Ondertussen is hier een discussie ontstaan zie ik, en ik weet niet goed meer wat ik nu moet doen...

Ik heb inderdaad een gebruikersnaam en wachtwoord voor PPPoE en die zijn ingevuld.

Nog even een toevoeging: De routermodem is ook puur als modem te gebruiken, maar in de setup van de gebruiker is het dat niet:
For a bridged connection, the information needed to make and maintain the Internet connection is stored on another
computer or gateway device using PPP client or similar third party client software, not in the Modem itself.

If your ADSL service is delivered through a PPPoE, PPPoA or Static IP connection, the information needed to establish
and maintain the Internet connection can be stored in the Modem. In this case, it is not necessary to install software on
your computer. It may however be necessary to change some settings in the device, including account information used
to identify and verify the connection.

De TS heeft een PPPoE verbinding opgezet in de routermodem (zie startposting), en dus is het (hier) een routermodem, niet een pure modem.

Tijs.

Ok ik heb DHCP uitgeschakeld op de modem met als resultaat dat deze zowel met router als zonder router niet werkt. Ik heb dus de modem moeten resetten om er weer aan te geraken (het had blijkbaar een tijdje nodig). Ondertussen is hier een discussie ontstaan zie ik, en ik weet niet goed meer wat ik nu moet doen...

Ik heb inderdaad een gebruikersnaam en wachtwoord voor PPPoE en die zijn ingevuld.

Op de modem ingesteld, neem ik aan, zoals je schrijft in de startposting. Indien ja, dan gedraagt de d-link zich als routermodem.
En (indien ja), dan moet je gewoon DHCP aan laten staan in de routermodem, zoals ik al eerder schreef.

Jammer dat er onduidelijkheid ontstond over die DHCP server functionaliteit omdat Palomino de informatie niet helemaal goed had geïnterpreteerd.

Tijs.

Laatst bewerkt:
username en password zijn zowel in modem als in router ingesteld ja. Wat heeft dit als gevolg dat deze zich als router-modem gedraagt?
Ok het was even verwarrend dus ga ik alvast de settings op de router aanpassen op automatic dhcp zoals tijs had voorgesteld. ik post de resultaten over 10min.

Laatst bewerkt:
Ik zeg nu nog 1x wat het moet zijn:
a. In de routermodem moet DHCP aanstaan.
b. In de Linksys router moet het Connection Type op Automatic Configuration - DHCP staan. Dus niet op PPPoE.

Tijs.

Hey Tijs,

Ik heb de settings aangepast, maar het werkt nog steeds niet:(
Naamloos.pngNaamloos2.png

Bedankt voor de hulp en het geduld

Ja, ik heb in een grijs verleden ook PPPoE gehad van KPN.
En ik kan mij nog herinneren dat als je automatic configuratie instelde, het niet werkte.
Wel als je het wachtwoord en gebruikersnaam in de router instelde.

Misschien helpt het als je ook mac adres kopieert van het modem.
En volgens mij kom jij niet uit nederland.

Laatst bewerkt:
@vhps: Sluit de Linksys aan via zijn ene Internet-aansluiting op de ene LAN aansluiting van de D-link
Herstart de Linksys (stekker eruit en stekker er weer in).
Wacht totdat de Linksys helemaal opgestart is.
Log in op de Linksys, en klik op Status. Sla een schermafdruk op van wat daar staat.
Het zou zo moeten zijn dat de Linksys als Internet ip-adres een 192.168.1.x ip-adres heeft (namelijk gekregen van de D-link).
Internet zou dan moeten werken via de Linksys.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan