• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

barcode in excel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ralphnag

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2012
Ik wil graag onderaan de factuur die ik op maak in excel een barcode zetten die ik later met een usb scanner in scan en hij mij de waardes in een sheet in excel zet voor de boekhouder.

Ik ga er van uit dat dit 6 verschillende barcodes moeten zijn omdat dit ook in 6 verschillende cellen word gezet als ik ze in scan.
Zou dit ook in een code kunnen heel graag.
De scanner is nu zo in gesteld dat hji na elke code een cel naar rechts schuift,

Nu heb ik al van alles geprobeerd onder tussen heb ik
De fonts code 128 en code ean13 op mijn computer staan
Ik begrijp dat ik een macro in het bestand moet zetten om een code te genereren.
En dat ik ik de lettertype op het bij behorende code moet zetten.

bij de Ean 13 is het mij gelukt om iets te maken wat mijn scanner herkent maar daar kan ik geen , in de barcode verwerken wat wel nodig is voor de bedragen.
daarom ben ik met code 128 begonnen maar ik heb tot nu toe geen code kunnen afdrukken die mijn scanner herkent.

Wie kan me helpen om stap voor stap door te nemen wat ik moet doen om dit te laten werken?

1 welke code kan ik het best gebruiken?
2 wat moet ik doen om excel deze code`s te laten creëren zodat mijn scanner deze ook leest?

gebruik excel 2007 en 2010

Ik heb als scanner "Manhattan usb scanner"

Ik wil de volgende data omzetten naar barcode

* Datum (bijv. 41487, in geselecteerd cel in kolom A)
* ? (deze is om colom B over te slaan mag ook een ander teken zijn of spac)
* Factuur nr (bijv. ASD130001, in kolom C)
* Bedrag excl. (bijv. 8011,50, dit zal voor alle bedragen max lengte zijn, in kolom D)
* bedrag 6% , (in kolom E)
* bedrag 21%, (in kolom F)
* bedrag incl. , (in kolom G)

Ik denk dat mijn grootste probleem is dat ik heel veel moeite heb met engels, en mijn kennis van macros is niet heel erg groot. dus als jullie daar rekening mee proberen te houden graag. ;-)

alvast bedankt, Ralph

Het code 39 font (code39.ttf) van internet plukken in installeren. Een code39 barcode is namelijk zonder programmeren te maken. Enige wat je moet doen is de feitelijk inhoud tussen '*' plaatsen. Vervolgens de cel in het code39 font weergeven en klaar. Verder er rekening mee houden dat je alleen een punt (en geen komma) kunt maken met deze barcode. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Code_39 voor meer geldige karakters en uitleg.

correct, ook alleen hoofdletters. Code128 kan in principe bijna alles weergeven, maar heeft inderdaad een macro nodig om de juiste barcode te plaatsen. Dit is in principe niet zo heel moeilijk, maar een stuk minder intuïtief dan code 39,

txs RogerS en wampier,

code 39 is gelukt, datum lukt cel overslaan gaat ook.

alleen de " , " is een probleem.
Als ik deze weer inscan dan kent hij de code niet (zoals RogerS als voor spelde),
Als ik bijv 1.95 omzet naar code 39 en hem in scan dan geeft excel het getal niet weer als een bedrag met de opmaak als valuta of financieel.
Kunnen we excel nog voor de gek houden dat de cellen ook een punt accepteert als een waarde waar hij een bedrag van maakt met opmaak valuta of financieel van maakt.
of misschien kan ik voor 1,95 een barcode van 195 maken en als ik dan in de cel van kolommen D,E,F,G deze waarde scan excel dan zelf snapt dat dit een bedrag is zonder komma en die zelf toe voegt zonder dat ik extra handelingen moet doen? hier zal wel iets van een macro of vba code nodig zijn denk ik maar dat is te veel voor mij.

je computer instellen op regio "us" of "UK". excel gaat er dan vanuit dat een punt decimalen voorstelt. de code "VAR" helpt ook (eventueel beschikbaar via VBA of eigen geschreven functie)

je computer instellen op regio "us" of "UK". excel gaat er dan vanuit dat een punt decimalen voorstelt. de code "VAR" helpt ook (eventueel beschikbaar via VBA of eigen geschreven functie)

Als ik de regio aan pas heeft dit zeker ook consequenties op de tijd en zo?
Wat bedoel je met var code?

Als ik de regio aan pas heeft dit zeker ook consequenties op de tijd en zo?
Wat bedoel je met var code?

Heb dit net geprobeerd maar heeft geen consequenties op tijd van de computer.
na dat ik de codes had n gescand de land instelling terug gezet op NL en toen stonden alle bedragen gewoon met een ,
Dus dit is een tussen oplossing voor nu.
Maar als iemand iets weet om excel de data met . te laten begrijpen als een geld bedrag heel graag.

je computer instellen op regio "us" of "UK". excel gaat er dan vanuit dat een punt decimalen voorstelt.
Dit kan ook bij de instellingen van Excel, dan wijkt Excel af van de standaard systeeminstellingen, maar die gelden dan wel voor alle bestanden.

Het code 39 font (code39.ttf) van internet plukken in installeren. Een code39 barcode is namelijk zonder programmeren te maken. Enige wat je moet doen is de feitelijk inhoud tussen '*' plaatsen. Vervolgens de cel in het code39 font weergeven en klaar. Verder er rekening mee houden dat je alleen een punt (en geen komma) kunt maken met deze barcode. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Code_39 voor meer geldige karakters en uitleg.

Als je een barcode maakt en je hebt een "," in de bongegevens staat dan maakt code39 er een "." van dus hij herkent het teken wel.
Maar idd met het scannen van de barcode geeft hij een "." weer.
hiermee heb ik de val code niet nodig wand als ik het goed gezien heb is die om de punt weg te halen.

Ik heb nu als test 10 bonnen verwerkt het gaat best lekker.
om de punten te vervangen heb ik de kollommen met bedragen geselecteerd
hierna onder zoeken, vervangen gekozen.
vervang "." door "," en toen op vervang alles.
was zo gebeurd.
dit ging sneller als ander land kiezen.

Mijn probleem is opgelost.
bedankt voor jullie hulp en snelle reacties.

Ik laat de vraag nog even onopgelost staan.
als iemand nog een manier heeft dat een cel bij invoer vanzelf van een punt een komma maakt hoor ik het graag

gr ralph

Als je een barcode maakt en je hebt een "," in de bongegevens staat dan maakt code39 er een "." van dus hij herkent het teken wel.

even voor de duidelijkheid: De barcode "herkent" de komma niet. Het is alleen zo dat de makers van de code39.ttf file in grote wijsheid hebben besloten ook de komma in het font mee te bakken met dezelfde code als de punt. hetzelfde hebben ze gedaan met "a" en "A". Code39 heeft alleen hoofdletters, maar om het gebruik makkelijker de maken hebben de makers van het font ook de kleine letters gekoppeld aan de barcode van de hoofdletters. Een "foefje" van het font dus, niet de scanner.

automatisch converteren kan dus wel met een macro met "val". Je moet die macro dan hangen onder worksheet_change .

bij de Ean 13 is het mij gelukt om iets te maken wat mijn scanner herkent maar daar kan ik geen , in de barcode verwerken wat wel nodig is voor de bedragen.
daarom ben ik met code 128 begonnen maar ik heb tot nu toe geen code kunnen afdrukken die mijn scanner herkent.

gebruik excel 2007 en 2010

Ik heb als scanner "Manhattan usb scanner"

Ik wil de volgende data omzetten naar barcode

* Datum (bijv. 41487, in geselecteerd cel in kolom A)
* ? (deze is om colom B over te slaan mag ook een ander teken zijn of spac)
* Factuur nr (bijv. ASD130001, in kolom C)
* Bedrag excl. (bijv. 8011,50, dit zal voor alle bedragen max lengte zijn, in kolom D)
* bedrag 6% , (in kolom E)
* bedrag 21%, (in kolom F)
* bedrag incl. , (in kolom G)

Ik denk dat mijn grootste probleem is dat ik heel veel moeite heb met engels, en mijn kennis van macros is niet heel erg groot. dus als jullie daar rekening mee proberen te houden graag. ;-)

alvast bedankt, Ralph
Wat is het onderscheid tussen EAN13 en code128

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan