Alleen lokaal verbonden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fleur90

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2013
Hi
Kan iemand mij helpen, ik ben geen computerheld en krijg mijn internetverbinding niet voor elkaar. Ik krijg alleen lokale verbinding. Op andere locaties kan ik met mijn laptop wel op draadloze netwerken, alleen thuis niet. Met kabel werkt hij wel, maar dat is super irritant.
Ik heb een laptop van Compaq met een wifi adapter van Atheros AR5007
Hoop dat iemand mij kan helpen

Groetjes Fleur

Dit is nogal vaag omschreven:
Heb je (na draadloos verbinden) ook een vraag gekregen hoe de verbinding geoormerkt moet worden? [Thuisnetwerk, bedrijfsnetwerk, openbaar netwerk]? En zo ja, wat heb je daarop geantwoord, toen?

Verder: doe eens een schermafdruk van Netwerkcentrum van zodra je draadloos verbonden was.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik had dit probleem 'n tijdje geleden ook, de oorzaak bij mij waren de dns instellingen van de router(raare ziggo router). Ik Heb de dns adressen toen handmatig ingesteld op elke computer en toen werkte het wel. Misschien kan je dat proberen.

@lsysl: bedraad is er geen probleem, dus ik vrees dat je tip niet helpt.

Tijs.

Bedankt voor jullie reacties!
@tijs: nee, is geloof ik niet gevraagd. Wel bij andere verbindingen, bij mn ouders of vrienden. Schermafdruk kan ik niet maken, wel een foto..?!
Ik heb weinig verstand van verbindingen en de termen die er bij horen haha dus dns servers zegt mij vrij weinig..

Alvast bedankt allen :)
image.jpg

Ok, als je het plaatje draait (zie bijlage) dan zie je dat er staat: Onbekend netwerk (openbaar netwerk)
Dus je verbinding is als Openbaar netwerk ingedeeld, maar je hebt niet zélf die keuze gemaakt (schreef je).

Enige tijd geleden iemand ermee geholpen die een vergelijkbaar probleem had:
Verbind weer draadloos, roep weer Netwerkcentrum op en klik op Aanpassen (zie ook de bijlage)
Stel het in als Thuisnetwerk

Hopelijk helpt het jou ook. :)

Tijs.

Bijlagen

• Fleur_netwerkcentrum.jpg
    Fleur_netwerkcentrum.jpg
    43,9 KB · Weergaven: 74
Heb ik gedaan. Je kan alleen ooenbaar of particulier aanvinken. Heb nu particulier gedaan, maar hij doet t nog niet helaas..
Of moet ik ergens ng iets aanvinkenimage.jpgimage.jpg

Ok, dus het is gelukt om de status te veranderen naar Particulier netwerk, maar niet verder dan dat (geen keuze voor Thuisnetwerk etc.)

Het wordt nu een beetje gok-/giswerk: Wat je zowiezo kunt proberen is in Netwerkcentrum klikken op "Draadloze netwerken beheren" (links boven in de hoek).
Daar de verbinding met Onbekend netwerk en/of Thomson0F0D9F verwijderen, zodat er geen Onbekend netwerk of Thomsom0F0D9F meer in de lijst voorkomt.

Daana de laptop herstarten en opnieuw verbinding maken met je draadloze netwerk ("Thomson0F0D9F").
Je zou de vraag over Thuisnetwerk, Bedrijfsnetwerk en Openbare computer dan moeten krijgen.
Is dat NIET het geval, dan krijg ik het idee dat je laptop geen ip-adres krijgt van het draadloze netwerk.
Verifieer dat dan even via de volgende methode:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
in het CMD-venster:
ipconfig

Komt dan bij de draadloze netwerkverbinding een 169.254.x.x IPv4 ip-adres te voorschijn, dan klopt het inderdaad dat je laptop geen ip-adres krijgt.
Daar kan ik een aantal redenen bij bedenken:
a. Er is in je draadloze router MAC-filtering ingesteld. Zet dat uit.
b. Er is in je draadloze router maar een (zeer) beperkte reeks van uit te geven ip-adressen ingesteld (instellingen van de DHCP server functionaliteit). Vergroot de reeks óf zet even de router uit, wacht even en zet 'm weer aan. Verbind daarna opnieuw draadloos, zodra de router helemaal is opgestart.
c. Te lange DHCP lease tijd (bijv. "Onbeperkt" of "Infinite" of "1 year" of zo), zodat er geen ip-adressen meer over zijn om uit te delen. Zie bij b., en zet daarna (aanbevolen) de DHCP leasetijd naar maximaal 2 weken.

Hopelijk levert dit wat op.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hi tijs,
Dank je voor je reactie! Ik heb het netwerk verwijdert en opnieuw opgestart, maar kreeg helaas niet de vraag over Thuisnetwerk, Bedrijfsnetwerk en Openbare computer. Heb daarna zoals je zei in het cmd venster ipconfig gedaan, maar krijg dan de melding dat deze opdracht niet wordt herkend al een interne of externe opdracht.
Weet jij hoe dat kan? image.jpg

Ow, ik moest m als admin openen. Bij het ipv4 adres staat : 192.168.2.27
Ik heb er een foto van.. Kan t ergens anders aan liggen? 192 betekend toch dat er geen verbinding mogelijk is?image.jpg

Nee, dat ziet er juist goed uit! Pas als er een 169.254.x.x ip-adres had gestaan, dan had je laptop geen ip-adres gekregen.

Doe het nog eens, maar doe dan (in een "Administrator" cmd-venster):
ipconfig /all

Kijk wat er dan staat bij Lan Draadloze verbinding.
Er zou dan ook een DNS server moeten staan én een DHCP server. Mogelijk zijn beiden gelijk, maar dat hóeft niet.
Staat als DHCP server weer 192.168.2.254, dan zóu je laptop Internet toegang moeten hebben.
Doe dan eens het volgende (nog steeds in dat CMD-venster):
ping 8.8.8.8
nslookup www.google.nl

Levert beiden een positief resultaat, dan heb je (minstens in je CMD-venster) gewoon Internet.
Ik vraag me in dat geval af wat er dan niet lukt qua Internet en welke melding erbij ontstaat.
Browse dan in ieder geval naar de test-case, namelijk http://www.google.nl
en kijk of dat lukt. Indien niet, welke melding krijg je dan in je webbrowser?

Tijs.

Ik heb nóg een observatie: ipconfig had ook moeten werken zónder "Als Administrator uitvoeren" te gebruiken. Gegeven dat het "Als Administrator" wel lukt (omdat je dan 'toevallig' in de C:\Windows\system32 map staat!!) betekent dat C:\Windows\system32 blijkbaar niet meer in de Path variabele voorkomt, wat een serieus probleem is.
Doe het volgende:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> C:\Windows\system32\control.exe C:\windows\system32\sysdm.cpl
[Systeemeigenschappen opent dan]
Ga naar tabblad Geavanceerd
Klik op Omgevingsvariabelen
Zoek in het vakje Systeemvariabelen de variabele Path op, en dubbelklik erop.
Ga met de pijltjestoetsen helemaal naar het begin van de geopende regel (of gebruik de Home toets), en voeg daar in (incl. de ;):
C:\windows\system32;
Klik 3x op OK

Mogelijk heeft het Path probleem (ook) iets met je wifi probleem te maken, maar dat hoeft niet. In ieder geval moet het gefixt worden. :)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb bij path het system 32 toegevoegd en kon dat inderdaad in het cmd venster opdrachten uitvoeren zonder deze als admin te openen. Bij ipconfig/all zie ik dat standaardgateway, dhcp en dns allemaal hetzelfde zijn allemaal 192.168.2.254.
Ik heb bij ping 8.8.8.8 het volgende:
Antwoord van 192.168.2.27 (dit is een ander nummer): de doelhost is niet bereikbaar. Time-out bij opdracht.
Internet doet het echt nog niet, in het netwerkcentrum geeft ie nog hetzelfde probleem aan. Google opent niet, krijg dan te zien: de webpagina kan niet worden weergegeven

Ik heb echt geen flauw idee waar het aan kan liggen.. Is het iets met de doelhost die bij ping 8.8.8.8 zegt niet bereikt te kunnen worden

Ik heb bij path het system 32 toegevoegd en kon dat inderdaad in het cmd venster opdrachten uitvoeren zonder deze als admin te openen. Bij ipconfig/all zie ik dat standaardgateway, dhcp en dns allemaal hetzelfde zijn allemaal 192.168.2.254.
Ik heb bij ping 8.8.8.8 het volgende:
Antwoord van 192.168.2.27 (dit is een ander nummer): de doelhost is niet bereikbaar. Time-out bij opdracht.
Internet doet het echt nog niet, in het netwerkcentrum geeft ie nog hetzelfde probleem aan. Google opent niet, krijg dan te zien: de webpagina kan niet worden weergegeven

Ik heb echt geen flauw idee waar het aan kan liggen.. Is het iets met de doelhost die bij ping 8.8.8.8 zegt niet bereikt te kunnen worden

De melding betekent dat je er een route-probleem is naar 8.8.8.8 (dat er érgens iets mis is, maar dat je pc/laptop wel een ip-adres heeft).
En dit terwijl je standaardgateway wel goed staat ingesteld, dhcp klopt, ip-adres klopt etc.
Dat betekent weer dat je (klaarblijkelijk) je standaardgateway niet kunt bereiken op dat moment en (dus) ook geen verkeer van/naar Internet kunt ontvangen/sturen.

Ik neem aan dat de nslookup test ook niet geslaagd is?

Ik heb nog 1 suggestie, en dan zou ik eigenlijk eens met je mee moeten kijken of ik nog wat vinden kan:
a. Zet even je wifi helemaal uit. [Windows-toets]r toetscombinatie -> ncpa.cpl -> klik 1x op LAN Draadloze verbinding en rechtsklik er dan op en kies voor Uitschakelen
b. Stel een (tijdelijk) een vast IPv4 ip-adres in voor je wifi verbinding. [Windows-toets]r toetscombinatie -> ncpa.cpl -> klik 1x op LAN Draadloze verbinding en rechtsklik er dan op en kies Eigenschappen. In het vakje "Heeft nodig" even naar TCP/IP IPv4 (of iets degelijks, als er maar IPv4 in staat), dubbelklik daarop en vul het volgende in:
ip-adres: 192.168.2.240
subnetmasker: 255.255.255.0
standaardgateway: 192.168.2.254
dns-servers:
8.8.8.8
en
8.8.4.4
c. EDIT, toevoeging: Zet conform a. de wifi verbinding weer aan.

Kijk of er verbetering is, dan, bijv. dat je wel de vragen krijgt over welk type netwerk het is etc.
EDIT, toevoeging: Helpt het niet, dan conform b. alles bij IPv4 weer op Automatisch verkrijgen, zodat je op andere wifi netwerken niet in de problemen komt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Oke!
Ns lookup zegt: dns request timed out timeout was 2 seconds

Ik heb nu de ipv4 etc ingevuld moet ik de lan daarna weer inschakelen?

Zie mijn aanpassingen/toevoegingen van zojuist in mijn vorige posting: Inderdaad de wifi weer aanzetten (stap c.)

[Dat nslookup niet werkt is consistent met (de uitleg van) de mislukte ping opdracht: Je komt niet tot/aan de router vanaf je pc/laptop.]

Tijs.

Helaas geen verbetering.. Er blijft een dik rood kruis door internet staan :(
Ik heb m weer terug gezet op automatisch
Gek he? Dat hij internet niet pakt

Wat mogelijk helpt is of de volgende truc alles weer terugzet m.b.t. die wifi (niet getest, is een gokje):
Verwijder alle bestaande wifi verbindingsprofielen via de werkmethode in posting #8
Open Apparaatbeheer
Klik Netwerkadapters open, rechtsklik op je wifi apparaat en kies voor Verwijderen (of Deïnstalleren, wat er maar staat). Als je de vraag krijgt of je het stuurprogramma wilt verwijderen, aangeven dat het stuurprogramma behouden moet blijven, dus niet verwijderd moet worden.
Herstart de laptop. De wifi adapter zou opnieuw gevonden moeten worden. Mogelijk kun je dan helemaal 'vers' beginnen met verbinding maken etc.

Tijs.

Hmm ik kan de adapter 'installatie ongedaan maken' maar krijg gelijk een scherm met:
Waarschuwing: u staat op het punt dit apparaat van het systeem te verwijderen.
Ik kan wel iets aanvinken maar daar staat ook de stuurprogramma's verwijderen.. Dat moet niet he.
Of moet ik wel alleen de stuurprogramma's verwijderen?
Maar even dubbel checken voordat ik zomaar wat doe haha

Nee, je moet het stuurprogramma niet verwijderen, ander wordt (mogelijk) niet de adapter geïnstalleerd na herstart.

En inderdaad "Better safe than sorry", dus je vraag is niet gek. :D

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan