Mijn GPU is bottleneck? En kan niet Crossfire?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SwintonNL

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2013
Hoi,

Ik ben van plan om eens te gaan kijken met wat ik het best mijn PC kan upgraden.
Ik had advies gevraag aan iemand die ik ken op YouTube, hij zei dat ik mijn moederbord,cpu en gpu gewoon moet vervangen.
Omdat het moederbord oud is en de CPU en de GPU bottleneck is.
Hij zei ook dat de GPU standaard bottleneckt is door iets op mijn moederbord, ik weet zelf niet waar hij het precies over had. (hij vertelde het in een livestream)
Ik kon ook geen Crossfire doen met mijn GPU voor een of andere geden.

Nu wil ik graag weten of mijn CPU en mijn GPU nu echt bottleneck is.
En of ik inderdaad geen crossfire kan.
En naar wat ik het beste kan upgraden.
Voor het moederbord wil ik graag eentje hebben waar mijn momentele CPU in kan maar waar ik later gewoon een FX-8350 ik kan doen.
En er moeten twee GPU slots inzitten.

Hier zijn mijn specs:

Moederbord : Asrock M3N78D
CPU : AMD Phenom II x4 965 BE
RAM : Kingston 16GB RAM 1600Mhz
GPU : MSI 7850 2GB OC
PSU : 80 PLUS BRONZE Silent 600W RealPower

Hoi,

Gezien deze was je eigenlijk al tot de conclusie kunnen komen dat je processor de bottleneck is dus zal je inderdaad een moederbord en processor moeten kopen maar waarom stap je dan nu niet over op intel die presteert over het algemeen beter als amd

Laatst bewerkt:
Ik heb gehoord dat AMD langer zijn kracht behoud en AMD is een stuk goedkoper.

@Modag : de link levert een "niet weer te geven pagina" bij mij op.
@SwintonNL : behoudt langer zijn kracht? Wie / waar wordt dat beweerd? Met goedkoper heb je een punt, maar wat willen alle computerbezitters? Een zo'n snel mogelijk systeem, dus tja, goedkoper is dan een relatief begrip.

Die jongen/man die ik ken op YouTube heeft dat gezecht.
Hij zei dat een Intel CPU van 1 jaar oud al veel minder kracht heeft dan een AMD van 5 jaar oud.

Hoi,

Waar haal je dat vandaan goedkoper klopt maar dat andere niet;) scheelt 21 euro daar zou ik het niet voor laten .

Onzin dus 1 jaar en 5 jaar klopt als je zegt dat amd al 5 jaar achter de feiten aanloopt

link hersteld

Laatst bewerkt:
Die jongen/man die ik ken op YouTube heeft dat gezecht.
Hij zei dat een Intel CPU van 1 jaar oud al veel minder kracht heeft dan een AMD van 5 jaar oud.
Ehh, is dat dezelfde jongen als die op Youtube beweert dat engeltjes en kabouters bestaan.................. ;) ?

Welke CPU zou ik dan het best kunnen pakken?
Ik hoef geen i7, een i5 is voor mij goed.
Ik had vroeger al gekeken voor de best i5 (weet even de naam niet) en toen kwam ik iets van 150+ euro duurder.

1. wil je een machine zelf bouwen, of koop je een kant en klare.
2. heb je een voorkeur voor een winkel (in jouw buurt) voor evenuele service / latere upgrade?
3. wat is je budget?

Ehh, is dat dezelfde jongen als die op Youtube beweert dat engeltjes en kabouters bestaan.................. ;) ?

Nee, maar volgensmij heeft hij best wel veel verstand van computers.
Hij stelt zelf ook computers samen.

Hoi

Deze processor en dit bord en dan kan je gewoon geheugen en videokaart over zetten

Laatst bewerkt:
Bij iemand die dit beweert, krab ik toch even over mijn bol. Nodig 'm eens uit om hier in het topic online te komen.....................

1. wil je een machine zelf bouwen, of koop je een kant en klare.
2. heb je een voorkeur voor een winkel (in jouw buurt) voor evenuele service / latere upgrade?
3. wat is je budget?

Ik wil geen hele nieuwe pc. Ik heb deze pc nog niet eens een jaar.
Ik had de PC niet samengesteld.
Maar ik wil alleen kijken voor een ander moederbord.
En ik wil weten waarom de CPU en GPU bottleneck zijn.

Ja, da's helder, maar op het moment dat je van CPU platform verandert, dan betekent het dat je min of meer een nieuwe pc aan gaat schaffen. Het mobo, de GPU en de CPU bepalen wellicht 55 tot 75 % van de prijs van een splinternieuwe machine.

Ik weet ook wel dat de CPU en de GPU zowat 70% van de prijs is.
Maar zoals ik net zei wil ik alleen kijken voor een ander moederbord.
Want ik ben van plan een extra 7850 erin te doen.
Maar aangezien die zei dat mijn 7850 standaard al bottleneck is wil even weten of dat inderdaad zo is.
Als ik bij MSI Atherburner kijk zie ik dat de GPU steeds van 100% naar 0% gebruik springt.

Hoi

In je vorig topic werd gemeld dat de videokaart het wel aankon alleen die had een andere processor

Laatst bewerkt:
Een 7850 is op zich helemaal geen verkeerde videokaart en wanneer er een tweede naast wordt gezet, dan denk ik dat je een aardig 'deuntje mee kunt fluiten'.

Daarnaast SwintonNL : je laat regelmatig blijken niet helemaal newbee te zijn, maar toch slik je een opmerking over een Intel processor die na een jaar zijn kracht verliest voor zoete koek.................. ?

Laatst bewerkt:
@Modag Ja dat was de zelfde GPU maar die op YouTube zei dat die bottleneck is door mijn moederbord, hij zei dat het door de PCI 3 ofzo kwam.
En de CPU is gewoon hetzelfde hoor.

Laatst bewerkt:
Hoi

Dit werd door Stormbreaker in je vorig topic gemeld: de videokaart is in ieder geval niet een hele grote bottleneck, wat we niet kunnen zeggen voor je processor. Ik heb dezelfde videokaart, ook van 1 GB, en ik kan op 1920x1080 prima met 70-80 FPS redelijk zware games op high spelen zoals Grid2.

EDIT: ik heb dan wel een andere processor, een i5-3450 (zie 'mijn systeem').

Een 7850 is op zich helemaal geen verkeerde videokaart en wanneer er een tweede naast wordt gezet, dan denk ik dat je een aardig 'deuntje mee kunt fluiten'.

Daarnaast SwintonNL : je laat regelmatig blijken niet helemaal newbee te zijn, maar toch slik je een opmerking over een Intel processor die na een jaar zijn kracht verliest voor zoete koek.................. ?

Tja, ik zou me eigenlijk niet meer zo snel moeten laten overtuigen.
Maar dan een vraag voor als ik Intel zal pakken : Welk moederbord en CPU kan ik dan het best pakken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan