• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro uitvoeren op bestand ongeacht naam

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dijkie72

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2014
Hallo,

Ik heb via VBA een macro gemaakt om in een paar stappen statistiekcijfers op te maken en vervolgens een draaitabel van te maken.

Probleem waar ik tegen aan loop is dat het bestand wat naar Excel word geschreven een telkens wisselende naam heeft.

Sheets("tmp040803235").Select
Sheets("tmp040803235").Name = "Baan"
Sheets.Add After:=Sheets(Sheets.Count)

de sheet tmp040803235 is de naam die het werkblad automatisch krijgt. Wanneer ik het voor een volgende periode draai in ons systeem word krijgt het werkblad een andere naam bijv. tmp040903237

Nu wil ik dat het werkblad tmp040803235 ongeacht de naam die het toegewezen krijgt door het systeem word veranderd in "Baan".

Weet iemand wat ik aan moet passen?

mmmmm, hier zijn toch wat onduidelijkheden om een correct voorstel te doen :(

a) titel van vraag zegt "uitvoeren op bestand" terwijl de tekst spreekt over een sheet (werkblad)
b) wie heeft de sheet de naam "tmp04blablabla"
c) zitten jouw macro en sheet "tmp04blablabla" in hetzelfde workbook (bestand) of niet?

Afhankelijk van waar de verschillende delen (macro, tmp04blablabla) in opgenomen zijn kan een ander voorstel vereist zijn.

Sorry, ik zal het even proberen duidelijk uit te leggen.

Ik draai de statistiekcijfer uit in Baan.
Wanneer deze klaar is word dit automatisch in Excel geopend.

Het werkblad krijgt dan automatisch een naam TMPxxxxxxxx.

Elke keer wanneer ik de statistiekcijfers uitdraai krijgt het werkblad een unieke naam.

In de macro wil ik de naam van het werkblad altijd veranderen naar "Baan" ongeacht wat de naam van het huidige werkblad is.

Thx,

Zapatr, ik dacht al wel dat het simpel was, maar ik kon het niet vinden.

Nu werkt het perfect!

Sorry, ik zal het even proberen duidelijk uit te leggen.

Ik draai de statistiekcijfer uit in Baan.
Wanneer deze klaar is word dit automatisch in Excel geopend.

Het werkblad krijgt dan automatisch een naam TMPxxxxxxxx.

Elke keer wanneer ik de statistiekcijfers uitdraai krijgt het werkblad een unieke naam.

In de macro wil ik de naam van het werkblad altijd veranderen naar "Baan" ongeacht wat de naam van het huidige werkblad is.
Is al iets duidelijker echter is het nog steeds niet duidelijk waar de macro zit :(
Na dat "Baan" zijn ding gedaan heeft wordt Excel geopend, met een bestand (Book1.xlsx misschien) en 1 sheet met de naam "TMPxxxxx", right?
Maar daarmee weet ik nog niet waar je macro zit, zeker niet in het bestand aangemaakt door Baan. Hierdoor kan zapatr zijn code niet werken omdat je macro niet in het active workbook zit :(

Ik zou je macro in de "Personal Macro Workbook" plaatsen, een tab bijmaken in de ribbon (vb naam "MyCode") vervolgens een nieuwe groep maken vb naam "Baan") en finaal je macro toewijzen aan een knop in die groep (vb naam "Statistiek").

Telkens je Excel start zal je die bijkomende tab zien in de ribbon met de "Statistiek" knop
Wanneer je "TPMxxxx" aktief is, klik je dan gewoon op die nieuwe knop.
Met de code van zapatr ergens aan het begin van de macro zal je de naam van de sheet dan wijzigen.

Hopelijk was dit duidelijk... ...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan