• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekend veld in draaitabel met formule Aantal werkt niet naar verwachting

Status
Niet open voor verdere reacties.

PSVSupporter

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2009
In een draaitabel heb ik een berekend veld toegevoegd die het aantal regels moet tellen per groep.
Dit werkt echter niet naar verwachting, het resultaat is altijd 1.
Wat doe ik verkeerd?

Zie bijlage.
(Office 2013 Standaard)

Bijlagen

PSVSupporten,

Je moet de groep ook bij Waarden zetten.
Kijk maar in de bijlage.
Ik denk tenminste dat je dit bedoelt?

Bijlagen

Dit is ook een oplossing inderdaad, maar niet wat ik bedoel/zoek.

Ik wil met berekend veld werken, omdat ik een meer uitgebreide berekening wil uitvoeren.
Wat jij nu hebt gedaan is een kolom tonen met de aantallen. Maar eigenlijk wil ik met dat aantal kunnen rekenen. Ik dacht dit te doen door in het berekend veld AANTAL( ) te gebruiken.
SOM( ) werkt immers ook. Maar als ik AANTAL ( ) gebruik in een berekend veld, is de uitkomst altijd 1.

Leg eens uit wat je wilt, want de oplossing van Arliator is gewoon de beste en meest logische manier om aantallen te vinden. Als de uitkomst niet naar het zin is, omdat je andere getallen verwacht (dan de correcte uitkomst) dan moet je ofwel een voorbeeldje posten waaruit dat blijkt, of beter omschrijven wat je wilt. Want ik kan er nu ook echt niks anders van maken.

Okay, ik probeer het helderder te formuleren :D

Het Excel bestand is meer een proof-of-concept. Datgene wat ik wil is een veel groter bestand.

Wat ik wil is dat ik via een berekend veld in de draaitabel een formule wil plaatsen. Ik kan uiteraard wel een kolom achter de draaitabel maken met daarin de formule, maar daarmee ben ik niet flexibel.
Als er velden wijzigen waardoor ik meer regels of kolommen krijg, ben ik die kolom kwijt.

In het voorbeeld heb ik 2 groepen, eentje A, ander B. Ik wil statistieken hierop draaien en niet middels tig kolommen dit presenteren.
Dus dacht ik: Ik maak een berekend veld "Gemiddelde per Groep" die de formule =SOM('aantal')/AANTAL('groep').
Ik heb 3 regels van groep A, 1 regel van groep B. Het totaal van A is 6, het gemiddelde dus 2. Het totaal van B is 4, het gemiddelde dus 4.
Het SOM() gedeelte in de formule werkt uitstekend. Echter het AANTAL() gedeelte niet. Hier komt consequent 1 uit, waardoor de formule deelt door 1, oftewel ik krijg de som te zien.

Het gaat mij dus niet om een andere oplossing door kolommen toe te voegen aan mijn tabel, maar juist om dit op te lossen in de formule. Ik zie blijkbaar iets over het hoofd, of het is een bug in office 2013 (wat mij niet waarschijnlijk lijkt).

Ik ben niet zeker of dit op jouw probleem van toepassing is maar bekijk onderstaande eens (uit de website "www.Contextures.com")

About Calculated Fields

For calculated fields, the individual amounts in the other fields are summed, and then the calculation is performed on the total amount.
Calculated field formulas cannot refer to the pivot table totals or subtotals
Calculated field formulas cannot refer to worksheet cells by address or by name.
Sum is the only function available for a calculated field.
Calculated fields are not available in an OLAP-based pivot table.

Hallo,

Ik zie dat je met office 2013 werkt dus ook Excel 2013.
Daar zit een functionaliteit in genaamd "PowerPivot".
Zoek dit eens op (Google). Je zult verstelt staan wat hier mee mogelijk is.
Het voorbeeldje van jou was in enkele seconden opgelost zonder berekeningsvelden e.d.
Ik hoop dat je de bijlage kunt openen.

mvg Peter

Bijlagen

Hallo,

Ik zie dat je met office 2013 werkt dus ook Excel 2013.
Daar zit een functionaliteit in genaamd "PowerPivot".

Office 2013 Standaard, dus geen PowerPivot voor mij helaas :(
Best wel krom dat er onderscheid gemaakt wordt tussen office versies als het gaat om uitbreidingen.

Ik ben niet zeker of dit op jouw probleem van toepassing is maar bekijk onderstaande eens (uit de website "www.Contextures.com")

About Calculated Fields
Sum is the only function available for a calculated field.

Vreemd, maar klaarblijkelijk waar. Gemiste kans, zo moeilijk kan het toch niet zijn om regels te tellen, lijkt mij.

Hallo,

Kijk eens of je de add-in via onderstaande link naar boven krijgt getoverd?

https://support.office.com/en-ie/ar...3-add-in-a891a66d-36e3-43fc-81e8-fc4798f39ea8
mvg Peter

Dat had ik uiteraard al gedaan:
Excel 2010 workbooks with Power Pivot don't work in some versions of Excel 2013. Want to see what version of Office you’re using?

This problem can happen because in Excel 2013, PowerPivot and the two new add-ins - PowerView and Inquire, are only available on certain SKUs (versions). These include:

Office 2013 Professional Plus (available through Volume Licensing, MSDN and TechNet subscriptions)
Office 365 Professional Plus (available as standalone subscription)
Office 365 Professional Plus (available as part of the Office 365 Mid-Size Business, Office 365 Enterprise Plan 3, or Office 365 Enterprise Plan 4 offerings)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan