• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kostenberekening maken adhv functies of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0664

Banned
Lid geworden
27 jul 2014
goeiedag mensen ik heb dit ook gepost bij libre office calc maar ik denk dat het dezelfde functie is die ik kan gebruiken want veel functies overlappen elkaar, ik weet ook hoe ze te gebruiken. Wil alleen weten welke functie ik moet hebben.

dag mensen het is een voorbeeld van wat ik wil dus in klein uitgevoerd maar is de bedoeling om het heel groot uit te voeren

Ik kan alles handmatig doen, maar ik denk dat er ook een functie bestaat om alles te doen?

ik wil iets uitrekenen in kolom
wat ik wil is dat ik de prijzen van de spellen kan linken aan de wensen van de personen. Dus als persoon A, spel 1 en 3 koopt dan wil ik zonder teveel moeite weten hoeveel persoon A moet betalen. Ik wil ook dat als ik iets verander in mijn werkveld(dus al de 1tjes) dit mee wordt opgenomen in de berekening. Dus als persoon A opeens spel 2 en 3 koopt dat die prijs automatisch is aangepast in kolom i. En ik wil dit voor elke persoon kunnen.

hier het voorbeeld wat ik tot nu toe al zelf heb gedaan(ik ken niet zo veel van calc/excel maar ik leer snel bij)

ik dacht aan iets met absolute waarde maar denk dat dat het niet alleen is.
Bekijk bijlage 231545
let niet op waar mijn muis staat dat is verkeerd(som)

de berekeningen moeten dus in de kolom naast die van totaal per persoon komen.

Laatst bewerkt:
Met deze lukt het toch in Excel
PHP:
=SOMPRODUCT(B3:F3;$B$2:$F$2)

Met deze lukt het toch in Excel
PHP:

Ja maar ik wil weten hoe ik alles bereken ik weet niet welke functie ik moet gebruiken om dat alles in kolom i te laten berekenen en vooral juist. Het is niet afgewerkt mijn screenshot

Plaats gewoon de formule in cel I3 en sleep naar beneden.
Ps. heb de formule net getest in libre office en ze werkt.

Welke formule die zeg je me er niet bij...
Dat is men enige probleem welke formule met wat jij zegt geraak ik niet verder ik weet wel hoe ik functies moet gebruiken maar ik weet niet welke ik hiervoor nodig heb dat is dan ook men vraag

Laatst bewerkt:
De formule stond reeds in mijn eerste bericht.
PHP:
plaats deze in de cel I3 van je bestandje.
of plaats even dat voorbeeld bestandje, dan plaats ik ze erin

Heb je bestandje nagebouwd en de formules erin gezet.

Bedankt is gelukt, ik heb libreoffice nog niet in nederlands ingesteld daarom dacht ik dat het niet gelukt was. Maar dan somproduct veranderd in sumproduct en toen werkte het heb deze formule dan ook gekopieerd naar de volgende rijen en alles lukte. Heel erg bedankt voor te helpen, ik ga het nu verder uitwerken.

Alles is nu opgelost :)

Aan het plaatje te zien dacht ik de je de Nederlandstalige versie had.
Mijn voorbeeldje is gemaakt met de Nederlandse versie. Als je dit opent met uw Engelse versie worden dan de formules niet automatisch aangepast?
Bij Excel gebeurd dit toch automatisch.
Dit is ook één van de redenen waarom we graag met een voorbeeld bestandje werken, zo moeten we niet alles zelf nabouwen.

Aan het plaatje te zien dacht ik de je de Nederlandstalige versie had.
Mijn voorbeeldje is gemaakt met de Nederlandse versie. Als je dit opent met uw Engelse versie worden dan de formules niet automatisch aangepast?
Bij Excel gebeurd dit toch automatisch.
Dit is ook één van de redenen waarom we graag met een voorbeeld bestandje werken, zo moeten we niet alles zelf nabouwen.

ja, het voorbeeld is in de nederlandse versie gemaakt maar mits ik mijn besturingssysteem heb moeten herinstalleren is dat niet direct geregeld geweest. En ja word automatisch aangepast moest alleen de taal aangeven waarin het aangepast moest worden. Maar handmatig is het ook maar een klein beetje werk.
libreoffice doet 1 stap meer iedere keer als je iets wil doen, maar daar heb ik geen last van

Maar is opgelost en ik vind het echt super bedankt.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg. Hier zullen er nog meerdere libre oficce gebruikers wat aan hebben en dit is toch de bedoeling van een forum.
Wel nog even opletten op de forums om niet onnodig te quoten(het bericht herhalen). Hier waren we maar met 2 en kunnen we elkaar volgen dus was quoten niet nodig .
met quoten word bedoeld om een paar stappen terug te keren( berichten in deze vraagstelling) vroeger als we maar met 2 zijn,of naar iemand anders waar je een reactie op wenst te krijgen.

ok bedankt voor de uitleg om niet te quoten(wat ik vaak doe)

sorry voor de vraag, maar ik merk als ik dezelfde bewerking zelf doe dan gaat mijn eerste berekening vlekkeloos, de volgende niet, maar ik denk dat de kleuren in je formule me helpen om die te kopieren? is dat via voorwaardelijke opmaak? (ik leer wel bij maar duurt even) Wil het zelf volledig kunnen.

of heb ik de volgorde van het bereik omgewisseld

ik heb de formule op dezelfde basis gemaakt maar eerst B15:F15 en dan pas $B$ enzovoort is het omgekeerd zoals jij deed in je voorbeeldblad of maakt dat niet uit? ligt het dan aan die kleuren?

als ik de formule kopieer naar onderen dan krijg ik de cijfers 2,1,0 te zien in onregelmatige volgorde als ik alles zelf doe, maar de eerste klopt gewoon. Ik had dit niet met de formule die jij in php stuurde.

Mod edit: Verwijderde bericht teruggeplaatst op verzoek van een helper

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee de kleuren worden bepaald door de php code waarin ik de formule heb geplaatst. Deze worden er dan automatisch in geplaatst.
naar mijn vermoeden zal het probleem liggen in de $ tekens die je niet hebt geplaatst .
als je een formule in een php code krijgt kan je die selecteren (vanaf het =) met control coppy, en deze dan plakken in je eigen document.
het nadeel is dat je indien je met een anderstalige versie werkt de termen nog moet vertalen naar de gewenste taal. (de bereiken niet)
nog een korte uitleg waar de $ tekens moet plaatsen.
als je: de kolom(letters) wilt vast zetten dan $ teken voor de letter dan blijft de kolom staan als je naar rechts of links of naar beneden of boven wilt doorslepen.
vb $A1 blijft steeds kolom A.maar wordt wel A2,A3 bij het slepen naar beneden. Maar blijft A bij het doorslepen naar rechts
Een $ voor het cijfer dan blijft de rij vast staan bij het doorslepen(coppieeren)
vb B$2 blijft steeds rij 2; maar wordt wel C2 ;D2 bij het slepen naar rechts. Maar blijft 2 bij het doorslepen naar beneden.
Een $ voor de letter en $ voor het cijfer dan heb je een vaste cel bij het doorslepen.
vb $B$3 blijft cel B3 ongeacht je de formule doorsleept naar beneden of naar rechts.
Hopende je weer wat bijgeleerd te hebben

Laatst bewerkt:
Bedankt dit is echt een goede uitleg moet ik zeker onthouden :) ik wist wel dat je met $ wat prioriteiten kunt verschuiven maar wist niet hoe precies. Alvast bedankt voor alles, ik kan het nu zelfstandig met andere bestanden enzo dus het lukt me wel dankzij u.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan