• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolom tellen als header voldoet aan...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Krolletje

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2015
Hoi,

Voor een rapportage die ik moet maken in Excel heb ik verschillende bronbestanden waar ik voor verschillende kolomen moet hoeveel de cel rood is en hoe vaak. Tot nu toe heb ik de verschillen per bestand altijd handmatig aangepast, maar het liefst heb ik het automatisch zodat ik alles bronbestanden in zelfde template sheet kan plakken.

Ik ben dus op zoek naar een formule die eerst in de bovenste rij kijkt welke kolom geteld moet worden (A1:Z1="Kolom die geteld moet worden") en dat dan de countcolor formule alleen van toepassing wordt op de kolom waarvan de bovenste cel voldoet aan de eerste conditie.

Is hiervoor een (standaard) formule beschikbaar?

Kan je even een voorbeeldje plaatsen met wat je wil. Uit de vraag kan ik het niet helemaal opmaken. Een voorbeeldje kan je uploaden door op Ga geavanceerd en vervolgens de paperclip te klikken.

Je werkt denk ik met XL-2013? De functie Countcolor ken ik nl niet.

Kan je even een voorbeeldje plaatsen met wat je wil. Uit de vraag kan ik het niet helemaal opmaken. Een voorbeeldje kan je uploaden door op Ga geavanceerd en vervolgens de paperclip te klikken.

Je werkt denk ik met XL-2013? De functie Countcolor ken ik nl niet.
CountCcolor is geen standaard formule en zelf eerder toegevoegd. En ik gebruik Excel 2010. De volgorde van score 1 t/m 5 verschilt per bron excel bestand dat ik mijn template sheet plak. Ik zoek nu naar een formule die in de bovenste rij naar score 1 (2,3,4 of 5) zoekt en daarna de groene of rode cellen staat die in de kolom eronder staan.

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsm

Daar zal je toch nog wat uitleg moeten bijvoegen.

Ik zie dat het mis gaat op de countccolor formule. Die levert geen waarde als ie gebruikt wordt als 2e array in de Sumproduct.

Ik zoek dus nu een formule die een waarde terug geeft als de cel rood of groen gekleurd is.

=SUMPRODUCT(--($H$1:$AA$1="Score 1"),--($H2:$AA2=$AB$1))

Dit is de code van de Countccolor btw:

Function CountCcolor(range_data As Range, criteria As Range) As Long
Dim datax As Range
Dim xcolor As Long
xcolor = criteria.Interior.ColorIndex
For Each datax In range_data
If datax.Interior.ColorIndex = xcolor Then
CountCcolor = CountCcolor + 1
End If
Next datax

End Function

Helaas begrijp ik geen snars van het bestand en je somproduct-bereik, maar zou dit niet voldoende zijn?
Code:
=CountCcolor(A2:A42;G1)

Net zoals Harry snap ik het verband niet tussen je voorbeeldbestand en de Sumproduct-formule, maar ik gok er op dat je iets bedoelt zoals in bijlage:

Bijlagen

Thanks. Dat is inderdaad wat ik zocht. Sorry, als mijn verzoek niet geheel duidelijk was. Ik ben er nu bijna.

Alleen nog een vraagje hoe je de tekst rood en groen in de kolommen hebt gehouden en nu dus standaard worden toegevoegd aan de waardes uit de validatielijst.

Via Format > Custom (voor cel H1 dus)

Bijlagen

• Format_Custom.JPG
    Format_Custom.JPG
    66 KB · Weergaven: 52
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan