Productkey

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peer31

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2008
Hallo helpers,
Bestaat er voor Windows 10 een productkey?
Misschien moet je nog ooit alles opnieuw installeren.
Groetjes, Peer

Peer,
Na een geslaagde UPGRADE wordt jou PC-hardware herkend voor een eventuele her-activatie. "Volgens zeggen" wordt de key in het BIOS geschreven.
Een schone installatie kun je (na de upgrade) gewoon draaien van een bootable installatieschijf DVD of USB-stick. De vragen naar een key kun je overslaan door de klikken op een link van de desbetreffende pagina.
Een BIOS-update en grote wijzigingen van je hardware zoals moederbord en/of HD (?) kunnen roet in het eten gooien en moet een telefonisch contact met Microsoft de redding brengen (?)

Een BIOS-update en grote wijzigingen van je hardware zoals moederbord en/of HD (?) kunnen roet in het eten gooien en moet een telefonisch contact met Microsoft de redding brengen (?)
Helaas, helaas. Voor een familielid was ik een laptop aan het upgraden van 7 prof naar 10 prof toen het mobo of de hdd defect raakte. Machine is onder garantie bij de fabrikant en dus weet ik nog niet welke van de twee kapot is. Wel zeker is dat één van die 2 kapot is. Omdat ik de 'bui' al zag hangen v.w.b. een schone 10 installatie, heb ik Microsoft gebeld.

Volgens Microsoft dient het volgende te gebeuren als de laptop gerepareerd terugkomt :

eerst 7 prof terugzetten / installeren naar de laptop. Vervolgens opnieuw migreren naar 10.
Daarna kan er desgewenst weer een schone 10 worden gedaan als de migratie niet helemaal zou bevallen.

Nu bij terugkomst van het ding 10 schoon installeren gaat niet omdat de hardwareconfiguratie is gewijzigd. Idd. voor andere versies van Windows was dat geen probleem, je belde Microsoft en met behulp van die lieve vrouwelijke robotstem kon je dan je Windows opnieuw activeren.
Helaas werkt het bij Windows 10 niet zo als er gemigreerd is en / of daarna een kale installatie is gedaan.

Tót 29 juli 2016 zal je dan je oorspronkelijke versie van 7 of 8 terug moeten zetten en de migratie naar 10 opnieuw moeten doen.
Nu komt 'ie : gaat dus een machine waar 10 op is gezet (vanaf 7 of 8) NA 29 juli 2016 kapot, dan is het einde oefening gratis Windows 10. Je zal dan bij een machine waarin hardware is vervangen voor bijna 140 euro een nieuwe 10 key moeten kopen.

Laatst bewerkt:
Niet nodig bij herinstallatie inderdaad.
Anders kan je hem uitlezen mocht je hem om één of andere reden toch persé willen hebben

https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Terrarabo,
Voor zover mijn zicht reikt lezen de bekende keyreaders een installatie-key uit. Echter dit is niet de activatie-key. Deze zou in het BIOS weggeschreven zijn en tot nu toe nog geen mogelijkheid tegengekomen om die uit te lezen. M.a.w. het uitlezen van de installatie-key brengt weinig soulaas - geen activatie als resultaat.

Nu bij terugkomst van het ding 10 schoon installeren gaat niet omdat de hardwareconfiguratie is gewijzigd. Idd. voor andere versies van Windows was dat geen probleem, je belde Microsoft en met behulp van die lieve vrouwelijke robotstem kon je dan je Windows opnieuw activeren.
Helaas werkt het bij Windows 10 niet zo als er gemigreerd is en / of daarna een kale installatie is gedaan.

Tót 29 juli 2016 zal je dan je oorspronkelijke versie van 7 of 8 terug moeten zetten en de migratie naar 10 opnieuw moeten doen.
Nu komt 'ie : gaat dus een machine waar 10 op is gezet (vanaf 7 of 8) NA 29 juli 2016 kapot, dan is het einde oefening gratis Windows 10. Je zal dan bij een machine waarin hardware is vervangen voor bijna 140 euro een nieuwe 10 key moeten kopen.

gast0225, ik twijfel niet aan je uitspraak. E.e.a betekent dat een BIOS flashen ook einde oefening is.
We kunnen ons afvragen of M$ dit standpunt blijft handhaven NA 29 juli 2016. We zullen het wel ervaren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, volgens de helpdeskmedewerker geldt voor aangekochte keys hetzelfde beleid als thans voor alle voorgaande versies van Windows, ic. als je een stukje hardware vervangt en je moet opnieuw registreren (activeren), dan kan dat met een gekochte sleutel zoals vanouds via het robotmenu. Ook mensen die NU een nieuwe machine aanschaffen waarop 10 is geïnstalleerd (OEM) kunnen bij defecte hardware, nu, volgend jaar en daarna nog steeds, Windows 10 opnieuw activeren via de telefoon.
Alleen zij die nu de gratis migratie doen houden, dit gratis totdat de machine ophoudt te bestaan OF (en dat heeft Microsoft niet van de daken geschreeuwd) tót het moment dat na 29 juli 2016 er hardware wordt vervangen op de 'gemigreerde' machine.

Btw : hetgeen ik hier schreef is niet zozeer mijn of een 'mening', maar zijn de woorden van de Microsoft Windows 10 helpdeskmedewerker.

Laatst bewerkt:
Prima en helder voor iedereen :thumb:! We zijn gewaarschuwd :d

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik was eerst een beetje 'baldadig' toen die helpdeskmedewerker het zo uitlegde, maar na het laten betijen van de eerste verontwaardigde emotie is het eigenlijk allemaal best (redelijk) logisch:

je krijgt voor nop een nieuw OS (Windows 10) en mag dat (gratis) blijven gebruiken totdat de machine ophoudt te bestaan. Als een hdd, mobo o.i.d. wordt vervangen is, het in wezen niet meer dezelfde machine en dus is het wel 'redelijk' dat Microsoft dan centjes vraagt voor Windows 10. Je kunt immers altijd terug naar het bij de Machine aangeschafte OS, ic. Win 7, 8 of 8.1 zonder dat het wat kost.

@Terrabo : is het bericht waarnaar jij verwijst (van Pier) door iemand verwijderd.................? ;) :D

Alleen een BIOS upgrade is in mijn ogen geen "Ophouden te bestaan" Mogelijk dat M$ hiervoor in de toekomst wat op verzint.

Alleen een BIOS upgrade is in mijn ogen geen "Ophouden te bestaan" Mogelijk dat M$ hiervoor in de toekomst wat op verzint.
Misschien wat moeilijke omschrijving geworden.

Bedoeld is dat door een BIOS upgrade de activatie wel degelijk verloren gaat. Na 29 juli 2016 zou dat leiden tot een aanschaf van een nieuwe productkey als de oorspronkelijke een gratis UPGRADE was. Tot 29 juli 2016 via de route Win7 / Win8 / MultiMediaTool / Upgrade.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan