• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Backspace uit bestand verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter59

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 mei 2007
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365
Hallo,

Ik krijg een bestand aan geleverd dat geheel vol zit met overbodige backspace.
Hierdoor zijn de celeigenschapen zoals valuta en datum niet aan te passen.
Ik dien in iedere cel met de cursor voor de waarde te gaan staan en dan op de backspace toets te drukken.
Hoe kan ik (VBA) deze overbodige backspaces verwijderen?
Zie ook eenvoudig voorbeeldje.

Mvg
Peter

Bijlagen

Ik zie in je voorbeeld bestand geen vreemde zaken in de cellen. Hoe merk je dat er voor de waarde een backspace zou staan?

Vreemde zaken zie ik dan weer wel; ik vermoed dat je de spaties er al uitgehaald hebt, maar dat de inhoud van de cel nog niet is opgemaakt conform de door jou gewenste opmaak. Zo zijn de cellen in kolom B wel te zien als getal, maar nog opgemaakt als tekst. Je moet dus op <F2>+<Enter> drukken om de gewenste opmaak (getallen en eventueel valuta, dat is niet duidelijk) te zien.
Maar een beter voorbeeldje helpt natuurlijk wel...

Hallo Edmoor

Als je in het voorbeeld in cel B1 de celeigenschapen bekijkt dat staat die op valuta, 2 decimalen en het symbool € terwijl in de cel zelf 890,00 staat.
Selecteer je cel B1 en je gaat in de formulebalk met de cursor voor de waarde staan en drukt op backspace dan veranderd de waarde in de opgegeven celeigenschapen.
Dat is ook het geval bij de datumwaarde in cel A1.

Ik wil je nu alvast bedanken voor de genomen moeite.

Mvg
Peter

Misschien dat het komt omdat mijn PC en Office momenteel volledig in het Engels zijn maar er gebeurt bij niet wat je beschrijft. Ik zie dit staan:
Capture.JPG

Hallo OctaFish

Jij ook bedankt voor je inbreng.

Het origineel is niet veel anders alleen staan er meer waarden in met het zelfde probleem.
F2 + enter helpt alvast.
Is het niet mogelijk om dit in een code te verwerken zodat dit functioneert voor een geheel werkblad?

Mvg
Peter

Je kan wel kolom voor kolom behandelen.
Selecteer een kolom, kies tekst naar kolommen (wat je normaal zou kunnen gebruiken om kolommen te splitsen) en kies je gelijk voor voltooien.
Nu wordt er niets gesplitst maar wordt wel de opmaak aangepast.
Weet niet hoe deze in het Engels heet. Maar als je zoekt in excel op convert dan moet je die wel kunnen vinden.

Edmoor,

Zie bijlage voor wat ik zie.

Mvg
Peter

Ja, dat begreep ik. Het zal wel komen door mijn momenteel Engelse instellingen. Omdat ik het niet zie gebeuren is het ook lastig er een stukje VBA voor te maken, maar dat kan Octafish ook prima, als 'ie er de tijd voor heeft.

Laatst bewerkt:
een cel data binnen krijgen als tekst dus ook getallen kunnen als tekst gezien worden.
gebruik tekst naar kolommen en alles is opgelost.

skystormer was me al voor :thumb:

Laatst bewerkt:
Selecteer je cel B1 en je gaat in de formulebalk met de cursor voor de waarde staan en drukt op backspace dan veranderd de waarde in de opgegeven celeigenschapen.
Bij mij dus niet, maar dat komt omdat er geen spaties in je cellen staan. Vandaar mijn eerdere verzoek om een bestand dat nog niet door jou is aangepast.

Selecteer een kolom, kies tekst naar kolommen (wat je normaal zou kunnen gebruiken om kolommen te splitsen) en kies je gelijk voor voltooien.
En dat wil je natuurlijk met een macrootje, bijvoorbeeld zoiets:
Code:
Sub CellenInstellen()
Dim iCol As Integer, i As Integer
iCol = Cells(1).CurrentRegion.Columns.Count

For i = 1 To iCol
    Columns(i).Select
    Selection.TextToColumns Destination:=Cells(1, i), DataType:=xlDelimited, _
        TextQualifier:=xlDoubleQuote, ConsecutiveDelimiter:=False, Tab:=True, _
        Semicolon:=False, Comma:=False, Space:=False, Other:=False, FieldInfo _
        :=Array(1, 1), TrailingMinusNumbers:=True
Next i
    Cells(1, 1).Select

End Sub

Hallo,

@Skystormer
Tekst naar kolommen werkt idd,

@OctaFish
Origineel is bijgevoegd.
Zo krijg ik dat 2 keer p/mnd.

Zo, nu ga ik me voorbereiden op een niet zo'n prettig darmonderzoek.
Dus het kan even duren voor dat ik weer aan de lijn hang.
Aan ieder nogmaals dank voor jullie input.

Mvg
Peter

Bijlagen

Hallo

Door de tip van Skystormer en de marco van OctaFsih die hier uit is voort gevloeid, is het probleem opgelost.

Dank.

Mvg
Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan