• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

afstand berekenen in kilometers via exel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Transp

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2016
Hallo luitjes, wie wil en kan me helpen.... en ps, ben geen techneut dus kan m'n vraagstellen aardig amateuristisch zijn ... - Ik probeer een combinatie van formules te maken in exel. Bedrijven uit Nederland geven mij een prijslijst ...... Als mijn websitebezoeker straks zijn postcode ingeeft ziet hij of zij het dichtstbijzijnde bedrijf met de beste prijs. Ik begrijp hoe ik een formule maak om de laagste prijs uit de bedrijven te filteren ...... ik zit dus alleen met de afstand.

Online zag ik dat je in exel in "visual basic" via module ... een scriptje kan plaatsen waardoor er via google de afstand wordt berekend.
Ik vond een script: PostcodeAfstandGOOGLE.xls .... opende dat in exel .... met macro's ...... en ik zag hoe zoiets wordt opgebouwd.
In het gewone veld A1 kan je de postcode van vertrek aangeven .... in B1 de postcode van de aankomst en bijv in C1 zet je: =GetDistanceBetweenAreaCodes(A1;B1)

Het klinkt alsof ik er verstand van heb:) Nee hoor ......
Het internet zegt dat het zo moet werken maar bij mij doet dit het niet.

Heeft iemand misschien waar ik de oplossing moet zoeken?
Daar waar de "uitkomst" in kilometers moet staan staat "NAAM" ... als ik daarop klik zie ik dat ik iets mis ... zie bijlage.
Ik werk ook op een MAC computer .... Als ik in de bijlage zie wat er ontbreekt kan ik dat vervolgens weer niet downloaden voor de mac.

Hoop dat iemand me een goede richting op kan sturen.
Dank alvast.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2016-05-14 om 20.55.02.png
    Schermafbeelding 2016-05-14 om 20.55.02.png
    60,8 KB · Weergaven: 296
Office op een Mac heeft een zeer beperkte set van VBA functies dus ik vraag me af of dat wel gaat werken. Het document dat je vond zal wel voor Office op Windows zijn.

"GetDistanceBetweenAreaCodes", die code ken ik
Deze code is oud, achterhaald (de anwb-site werkt niet meer zo), heeft overbodige regels die fouten genereren (Set oDOM = New DOMDocument40) en is niet uit te roeien (google haalt soms de oudste, slechtste code boven)

Laatst bewerkt:
en is niet uit te roeien (google haalt soms de oudste, slechtste code boven)

Wéér zo'n bewijs van voorzichtig zijn met wat je post op het internet. Wat er op staat, krijg je er niet meer van af.... ;) :D

Dat geldt ook voor onze bijdragen en bijbehorende voortschrijdend inzicht.
Meestal zoek ik met google ook nog op bijdragen van de laatste periode (maand, jaar).

andere oplossing misschien?

Gezien het feit dat de reacties op m'n vraag niet een oplossend karakter hebben is mijn vraag: "is er dan een andere weg die naar Rome kan leiden?"
Of te wel ... als ik de formule om afstand te berekenen wellicht niet kan toepassen in exel (op een mac computer) kan ik dit dan misschien via een plug-in van wordpress ..... als ik een wordpresssite heb? Ik ben geen programmeur maar de logica zegt mij dat wanneer ik scripts gebruik om afstand te berekenen ..... in exel .... en dit werkt niet ..... dat dit wellicht via een plugin of wat dan ook ..... online ... wel zou moeten kunnen werken!

Misschien wil of kan 1 van jullie me dus leiden naar een andere oplossing?
Of moet ik zelf maar gewoon afblijven van programmeerwerk:)

groet

Ikzelf heb geen mac, dus ik kan de oplossingen niet controleren.
Maar ik wil toch een poging doen je te helpen.
Deze poging bestaat uit meerdere stappen en misschien meerdere berichten.

1. welke mac os versie heb je?
2. welke office versie heb je?
vanaf een bepaalde combinatie van versies is de samenwerking beter.
3. volg de instructies van https://daveriskit.wordpress.com/2014/04/06/excel-on-mac-get-web-content-get-http/
Krijg je dezelfde eindresultaten?
Dit is nog niet de oplossing voor jouw probleem maar puur om te testen of het werkt.
Als dit werkt dan passen we de url aan naar "google maps" (werkt beter dan anwb).
En halen de afstand uit de json-string.
De laatste stappen zijn bekend terrein voor me.

Zie ook http://stackoverflow.com/questions/15981960/how-do-i-issue-an-http-get-from-excel-vba-for-mac-2011 voor extra tips en informatie.

Laatst bewerkt:
zie bijlagen

Ik heb aangegeven wat m'n versies zijn ...
vervolgens de code van je link in een macro geplakt
maar krijg niet het gewenste resultaat helaas.
In ieder geval klasse en bedankt dat je probeert te helpen.
OS X El Capitan versie 10.11.3 en Microsoft Excel: mac2011 versie 14.0.0
gr

Bijlagen

• Schermafbeelding 2016-05-16 om 17.30.00.png
    Schermafbeelding 2016-05-16 om 17.30.00.png
    88,7 KB · Weergaven: 159
De instructies in de link zijn hiet helemaal goed zie ik nu.
Zet eens een "=" voor "getHTTP(A2,B2)" in cel C2.
Gebeurt er nog steeds niets vervang dan "," door ";"

Ik heb even een testbestand gemaakt in windows, als het goed is moet het werken op een mac.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoiii,
Jouw bestandje kan ik prima openen.
Zie m'n screenshot svp.
Dan zie je wat ik nodig heb ...
Als ik je goed begrijp zorgt het feit dat ik je bestandje goed kan openen ervoor dat zo'n formule voor afstand berekenen tussen postcodes dus ook moet kunnen?

Bijlagen

• Schermafbeelding 2016-05-16 om 20.19.37.jpg
    Schermafbeelding 2016-05-16 om 20.19.37.jpg
    85,6 KB · Weergaven: 200
Probeer eens met bestaande postcodes (voor de zekerheid eerst even testen in google maps zelf).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
toch niet

Toch is het gek.
Als ik jouw exel test bestandje open ..... inclusief macro's zou die het moeten doen
maar helaas.
of vergeet ik iets te doen:)

Bijlagen

• Schermafbeelding 2016-05-16 om 21.48.35.png
    Schermafbeelding 2016-05-16 om 21.48.35.png
    40,6 KB · Weergaven: 290
Nieuw bestand in bericht#12 (het resultaat van de formule was een double terwijl het een string moet zijn, is nu aangepast).
Het is moeilijker om code te schrijven voor hardware die je zelf niet hebt.

Laatst bewerkt:
Yesssssss!

Hee Kerel ....
Geweldig. Klasse dat het je is gelukt ondanks verschillen in hardware ...
Ik kan niet veel :) maar als ik wat terug kan doen ..... probeer ik je te helpen.

Nogmaals dank

Dank je, met een paar goede sites van internet met wat ervaring komen we wel een eind.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan