• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Moeite met groeperen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kriskras84

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2016
Hi allen,

Ik ben al even aan het rommelen met groeperen binnen Excel, maar ik krijg (waarschijnlijk) iets heel simpels niet gedaan.
Ik heb een soort kalender gemaakt. Alle dagen van komend jaar staan onder elkaar, dit resulteert in heel veel rijen onder elkaar.
De informatie in dezelfde regel is puur informatie wat niet in een grafiek of draaitabel hoeft te komen.

Om minder heen en weer te scrollen zou ik graag de lengte in rijen willen verkleinen door alles per maand te groeperen.
Hoe doe ik dat? Wanneer ik per maand (of per week) groepeer, dan wordt mijn groep aansluitend aan de 2e groep samengevoegd met de ander.
Ik kom er niet uit.

Hoor t graag!
Zie excel.

gr. Kris

Bijlagen

Wat bedoel je met:

Wanneer ik per maand (of per week) groepeer, dan wordt mijn groep aansluitend aan de 2e groep samengevoegd met de ander.

Bekijk bijlage Voorbeeld rijen2.xlsxBekijk bijlage Voorbeeld rijen2.xlsx
Wat bedoel je met:

Stel ik selecteer de 1e week (rij 2 t/m 16) en klik op groepeer, dan verschijnt er een plusje aan de zijkant. Wanneer ik de 2e week ook samen wil voegen (rij 17 t/m 37), dan groepeert hij deze ook, maar wordt dit samengevoegd met rij 2 t/m 16.
Het ene plusje pakt dan 2 t/m 37, wat ik juist niet wil.

Moet ik aan de draaitabel (heb geen apart werkblad nodig) ? Of groeperen? Ben er nog niet echt uit.

Zie Excel 2

Laatst bewerkt:
Kris,

als het alleen om registratie gaat en er verder niets aan gehangen gaat worden kun je overwegen om per maand een tabblad te maken.

Klopt, maar in het voorbeeld heb ik maar 1 tabblad toegevoegd als voorbeeld.
In werkelijkheid zijn het 26 van die lijsten. ;)

Kris,

als het alleen om registratie gaat en er verder niets aan gehangen gaat worden kun je overwegen om per maand een tabblad te maken.

Wellicht wordt het nu tijd om uit te leggen wat er allemaal in je bestand staat en wat je wilt bereiken.

Wellicht wordt het nu tijd om uit te leggen wat er allemaal in je bestand staat en wat je wilt bereiken.

We zijn bezig met een content planning voor social media. Zie voorbeeld in bijlage in deze post. Bekijk bijlage TEST2 excel.xlsx
Voor meerdere projecten (25) hebben we een agenda waarin op datum staat wat we waar gaan posten.
Oftewel 25 tabbladen (zie tweede tabblad als voorbeeld) per productie met daarin van links naar rechts:
DATUM - TIJDSTIP - FACEBOOK - TWITTER - INSTA - CONTENT - etc....
In de kolommen FACEBOOK (D) TWITTER (E) INSTA (F) staat een steekwoord om de content te omschrijven uit Kolom G.

De steekwoorden uit Kolom DEF van alle 25 project-tabbladen komen in 1 groot overzicht bij elkaar.
Het eerste werkblad, het moederschema. Het moederschema is het gewenste overzicht, daar kan ik niet aan sleutelen. (wordt ook beveiligd tegen bewerken).

De project-tabbladen worden er echter zoveel, en zolang vanwege de data, deze willen we in kunnen korten. Door groeperen dachten we dus. Dan kunnen we met minder klikken, bij de juiste content komen.
Andere optie is om bij het openen van elk werkblad meteen naar de juiste datum te springen, maar dat is met macro's, daar nog geen kaas van gegeten. En wellicht ook niet zo functioneel.

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, en eventueel tips hebt om de projectpagina's te kunnen 'inkorten'.
(NB: data weglaten kan ook weer niet, want het wordt een vol schema)

Op het moment dat te groeperen rijen of kolommen direct op elkaar aansluiten zal Excel deze groepen automatisch combineren. Dit is te ondervangen door steeds 1 lege regel tussen te voegen. Als je hier dan bv. meteen het weeknummer in plaatst sla je m.i. 2 vliegen in 1 klap.

Of je maakt een tweede groeperingsniveau Dus eerst alle gebruikte rijen en vervolgens per maand.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Oh ja precies, maar bij jouw voorbeeld zit er geen lege regel tussen elke maand? Doe ik dan iets verkeerd?
een regel ertussen laten kan ook hoor, dan kan ik meteen weeknummers geven inderdaad, maar zie dat het dus ook zonder kan?

Of je maakt een tweede groeperingsniveau Dus eest alle gebruikte rijen en vervolgens per maand.

Dank allen voor de tips.
Ik ga lege regels per week of maand toevoegen, dan moet het lukken.

I love Excel, maar soms ff puzzelen nog ;) haha

Wat is het nut van de lege regels dan? Zowel in het geplaatste voorbeeldje als het linkje kan je zien dat dit niet nodig is.

Persoonlijk zou ik voor een compleet andere structuur kiezen. Je krijgt nu in bijna elke cel een andere formule wat het onderhoud zeer lastig maakt en de kans op fouten zeer groot is. Ga eens opzoek naar tabellen;)

De lege regels zijn inmiddels niet meer leeg. Ik heb hier kopjes van gemaakt voor de maand aanduiding.
Ik zal me eens gaan inlezen in tabellen. Mee eens dat er vast een onderhoudsvriendelijkere versie van moet zijn.

Wat is het nut van de lege regels dan? Zowel in het geplaatste voorbeeldje als het linkje kan je zien dat dit niet nodig is.

Persoonlijk zou ik voor een compleet andere structuur kiezen. Je krijgt nu in bijna elke cel een andere formule wat het onderhoud zeer lastig maakt en de kans op fouten zeer groot is. Ga eens opzoek naar tabellen;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan