Rare google ranking van mijn site, wat klopt er niet in mijn site?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ltk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoe weet Google wat tussenkopjes zijn, en wat bij content hoort?
Stap van tabellen af! Ze zijn alleen bedoeld voor tabulaire doeleinden, zoals overzichten. En natuurlijk de rest van de tips die ik gegeven heb.

Hoe weet Google wat tussenkopjes zijn, en wat bij content hoort?
Stap van tabellen af! Ze zijn alleen bedoeld voor tabulaire doeleinden, zoals overzichten. En natuurlijk de rest van de tips die ik gegeven heb.

Ik werk nergens met tabellen in de site, hooguit met kolommen! Intussen nu wel aangemeld bij Google+ bedrijfspagina's en laten verifieren. Even afwachten dus wat de resultaten daarvan zijn.

Wij scoren helemaal niet slecht RogerS, tot zelfs zeer goed in de ranking als het aankomt op combinaties van heuvelland + kunst/cultuur gerelateerde zoektermen.
Bedenk wel dat mensen niet perse de term heuvelland gebruiken, ze kunnen ook zoeken op (zuid) Limburg, of op de naam van een van de gemeentes/plaatsen in de omgeving. Als ik bijvoorbeeld zoek op museum valkenburg kom ik jullie pas op pagina zeven tegen.

Tabellen zijn niet zozeer het probleem. De twee grootste problemen die ik zie zijn afbeeldingen gebruiken ipv tekst, in de menu's, en het totale gebrek aan structuur.

Vooral dat laatste is een probleem. De menu's bijvoorbeeld, zijn, als ik het goed zie, gewoon een verzameling afbeeldingen, zonder direct verband met de achterliggende pagina. Google kan aan de alt tekst wel zien dat een knop, bijvoorbeeld, iets met musea te maken heeft, maar aangezien het ding zelf geen link heeft kan er geen verder verband gelegd worden. Ook is voor de bots totaal onduidelijk dat die verzameling afbeeldingen een menu is.

De teksten hebben geen duidelijke hierarchie, geen koppen en zijn verdeeld over een enorme hoeveelheid <span>s (wat onderhoud niet makkelijker kan maken)

De lijst met cultuuraanbieders is een onoverzichtelijke brei van logo's waar ik als bezoeker niks mee zou kunnen. Waarom niet een mooie lijst, met per categorie de namen van de instellingen en daarbij de logo's?

Persoonlijk zou ik de boel in een CMS opnieuw opbouwen, met een simpel (HTML5) thema, dat maakt het ook een stuk makkelijker om later teksten toe te voegen of aan te passen. Maar het gewoon toevoegen van kopjes zou al wat moeten helpen.

Wat betreft je positie, bedenk wel dat google de positie van een site aanpast aan de gebruiker, vandaar dus dat de site bij je vriend lager stond dan bij jezelf.

EDIT: wat betreft je veel lagere positie wanneer je alleen op heuvelland zoekt, da's simpel. Des te generieker de zoekterm, des te groter de concurrentie. Bij zoeken op alleen heuvelland krijg je ook te maken met wikipedia, diverse overheidsinstellingen en allerhande organisaties in de regio. heuvelland.com zie ik trouwens niet terugkomen in mijn zoekresultaten.

Laatst bewerkt:
Dank Naarling, dat de site op veel plaatsen voor verbetering vatbaar is is duidelijk en daar gaat ook aan gewerkt worden, er komt sowieso een geheel nieuwe in Wordpress. Maar de ranking blijf ik af en toe heel raar vinden, zeker ook in vergelijking met verschillende andere oudbakken sites, zie hier verderop. En bv, je zegt dat je Heuvelland.com niet kunt terugvinden, waarom staat-ie bij mij op pag. 1 plaats 5? Bij mijn vriend rankten we zelf niet veel láger maar juist veel hoger dan op mijn eigen pc! De pagina met cultuuraanbieders is overigens zo gemaakt om juist alleen maar een kleurrijk potpourri beeld te geven van wat er allemaal is. Juist niet om alles in hokjes te duwen, dat gebeurt op de andere pagina,s al genoeg. En ik heb al van verschillende kanten gehoord dat die bonte ratjetoe-pagina juist daardoor heel verrassend en leuk binnenkwam, je ziet onverwachte dingen waar je nu net niet naar zocht.
Hoe de menu's technisch in elkaar steken weet ik niet, dit is allemaal gemaakt in een kant-en-klaar en heel gebruiksvriendelijk wysiwyg-programma (Magix) omdat het me anders ook allemaal te ingewikkeld wordt.
En wat betreft de lagere positie bij het alleen op "heuvelland" zoeken, ja dat snap ik, maar ik het snap het niet in vergelijk met al die vergelijkbare sites met samengestelde namen zoals http://www.kattenpensionheuvelland.nl of http://www.installatiebedrijfheuvelland.nl of http://www.kindertherapie-heuvelland.nl die ook hoger staan terwijl het toch echt ook geen blitse moderne sites zijn en die ook niet zoveel backlinks meer zullen hebben dan wij. En bovendien wss veel minder actief zijn in inhouds-wijzigingen.
Ik troost me er even mee dat we op veel zoektermen toch best wel hoog tot zelfs heel hoog scoren, dus helemáál mis is het ook niet. Hopelijk gaat dat in Wordpress straks nog flink beter.

[...] maar ik het snap het niet in vergelijk met al die vergelijkbare sites met samengestelde namen zoals http://www.kattenpensionheuvelland.nl of http://www.installatiebedrijfheuvelland.nl of http://www.kindertherapie-heuvelland.nl die ook hoger staan terwijl het toch echt ook geen blitse moderne sites zijn en die ook niet zoveel backlinks meer zullen hebben dan wij. En bovendien wss veel minder actief zijn in inhouds-wijzigingen.

Maar wat ze alle drie wel hebben is een duidelijkere structuur dan jullie site, met kopjes en normale links. Het installatie-bedrijf gebruikt zelfs HTML5 tags om aan te geven wat wat is en wat bij wat hoort. Om het hoofdmenu staat bijvoorbeeld een <nav> tag, zodat bots kunnen zien dat dat het menu is en niet een willekeurige lijst met links. Als ik me niet vergis is die site trouwens gemaakt met wordpress.

En bv, je zegt dat je Heuvelland.com niet kunt terugvinden, waarom staat-ie bij mij op pag. 1 plaats 5?
Zou ik je niet kunnen zeggen, zoals ik al zei past google de resultaten aan aan de gebruiker. Zeker als je een google account hebt is het dus een goed idee om te zoeken vanuit een anoniem tabblad om dat effect te verminderen. Ik kan ook met mijn neus gekeken hebben.

De pagina met cultuuraanbieders is overigens zo gemaakt om juist alleen maar een kleurrijk potpourri beeld te geven van wat er allemaal is. Juist niet om alles in hokjes te duwen, dat gebeurt op de andere pagina,s al genoeg.
Ik ben hier zeker geen expert in, maar die pagina geeft mij als totale buitenstaander geen enkel beeld. Ik zie logo's, maar ik heb bij veel daarvan geen flauw benul wat er achter schuil gaat, en als luie internetter met de aandachtsspanne van een goudvis (we zijn met velen) ga ik daar ook niet achter komen. Wat moet ik bijvoorbeeld denken bij kribkes? ledikanten?

Hoe de menu's technisch in elkaar steken weet ik niet, dit is allemaal gemaakt in een kant-en-klaar en heel gebruiksvriendelijk wysiwyg-programma (Magix) omdat het me anders ook allemaal te ingewikkeld wordt.
Mja, het zal best gebruiksvriendelijk zijn, maar als ik zo eens naar de voorbeeldsites kijk die ze op hun site hebben staan, dan lijden ze allemaal aan dezelfde problemen als die van jullie. Afbeeldingen waar tekst zou moeten staan, brakke menu's en een totaal gebrek aan structuur.

er komt sowieso een geheel nieuwe in Wordpress.
Goed plan!

EDIT: Om het nog even te illustreren. De manier waarop bots een site zien heeft, voor zover ik weet, wel wat weg van hoe een tekstbrowser de site ziet. Hier zie je een screenshot met jullie site en de site van het installatie-bedrijf in lynx (een tekst-browser). Het verschil in overzichtelijkheid lijkt me duidelijk.

Laatst bewerkt:
Dank Naarling voor je uitgebreide toelichting! Als ik het goed begrijp deugen die kant-en-klare menu's van Magix sowieso niet als het aankomt op google-vindbare linken? Het zijn in feite plaatjes die gelinkt worden aan een pagina. Hetzelfde geldt voor de losse knoppen die naar pagina's verwijzen. Is de tekst die in die menu's en knoppen staat niet herkenbaar/leesbaar voor google? Als ik zelf Magix blijf gebruiken voor een andere persoonlijke site (ik zie mezelf geen Wordpress leren beheersen, gewoon geen tijd voor) kan ik dus om te beginnen beter de kant-en-klare menu's helemaal afschaffen en gewoon tekstlinken maken?

Wat versta je precies onder gebrek aan structuur? Technische structuur in de wijze van doorlinken met bv teveel plaatjes of de wijze van tekstlayout met bv kolommen die voor de bots niet goed te ontcijferen valt? (zoals jouw screenshotje aangeeft?) Ik vond overigens ergens deze opmerking over Lynx: Website - Tekstbrowser Lynx
Lynx is een bekende opensource tekstbrowser waarmee je vroeger een goed beeld kon krijgen van hoe zoekmachines een website zagen. De browser bestaat al sinds 1993 en is dus geheel gericht op tekst. De browser toont zodoende geen afbeeldingen, Flash animaties of Javascript. Opmaak wordt uiteraard ook niet getoond. Tegenwoordig is het zo dat zoekmachines zoals Google een website kunnen bekijken zoals een gebruiker deze ziet waardoor het testen met een tekstbrowser eigenlijk geheel overbodig is geworden.

Op de homepage (en op alle pagina's terugkerend) staan 2 menu's die direct doorverwijzen naar een onderliggende pagina. Er is geen sprake van dat je ongewild verdwaalt in de site of dat je de gezochte informatie niet snel kunt vinden lijkt me (de sites waar ik me wezenloos zoek naar bv een contactadres zijn niet te tellen...) . Of bedoel je visueel heldere layout-structuur zoals bv die cultuuraanbiederspagina?
Het inhoudelijke probleem is een beetje dat we als organisatie een groot gebied bestrijken met veel informatie die zichtbaar gemaakt moet worden. Veel meer informatieruimte dan het kattenpension nodig heeft. Maar dat gaat dus sowieso ook inhoudelijk geherstructureerd worden in Wordpress.

En wat het logootje van de Kribkes betreft: natuurlijk behoor je dan heel nieuwsgierig te worden en er op te klikken ;)

Laatst bewerkt:
Dank Naarling voor je uitgebreide toelichting! Als ik het goed begrijp deugen die kant-en-klare menu's van Magix sowieso niet als het aankomt op google-vindbare linken? Het zijn in feite plaatjes die gelinkt worden aan een pagina.
Dat niet eens. Ik begrijp niet precies wat ze doen. Maar het lijken gewoon afbeeldingen te zijn. Als je met de muis over het menu heen gaat verandert het hele menu in een link naar het menu-item waar de muis op staat. Waarom ze het op zo'n rare, omslachtige manier gedaan hebben weet ik niet. Wellicht dat ik google en consorten onderschat, maar ik verwacht dat het flink verwarrend is voor bots (om nog maar te zwijgen van mensen die afhankelijk zijn van screenreaders*).

Hetzelfde geldt voor de losse knoppen die naar pagina's verwijzen. Is de tekst die in die menu's en knoppen staat niet herkenbaar/leesbaar voor google? Als ik zelf Magix blijf gebruiken voor een andere persoonlijke site (ik zie mezelf geen Wordpress leren beheersen, gewoon geen tijd voor) kan ik dus om te beginnen beter de kant-en-klare menu's helemaal afschaffen en gewoon tekstlinken maken?
Sorry, ik ben verder totaal niet bekend met magix, ik weet niet wat voor resultaat dat zou opleveren.

Wat versta je precies onder gebrek aan structuur?
Normaal heeft een pagina, net als een artikel of boek van papier, een bepaalde hierarchie. Grote kop boven, tekst opgedeeld in paragrafen, en met kleinere koppen boven de secties. Die koppen moeten er niet alleen uitzien als koppen, ze moeten het ook echt zijn (<h1> element voor de hoofdkop, h2, h3, etc voor lager in de rangorde). Als je het nog mooier wilt doen gebruik je, net als dat installatie-bedrijf, HTML5 tags als <nav> en <section> om de site in te delen, een gebruiker ziet dit niet, maar bots wel. De sites die wex produceert zijn... anders. Afgezien van de menu's zit iedere regel tekst in een eigen <span> (alweer, geen flauw idee waarom ze dat nodig vonden) en is gelijk aan alle andere regels tekst. Een mens die op een gewone browser naar de site kijkt zal duidelijk koppen zien, voor een bot of screenreader is dat veel lastiger.

Ik heb het dus niet over de structuur zoals de gebruiker die ziet, maar over de structuur die de HTML heeft.

En wat het logootje van de Kribkes betreft: natuurlijk behoor je dan heel nieuwsgierig te worden en er op te klikken ;)
maar wat is er mis met het bieden van wat uitleg en afbeeldingen?
Overigens gaat die link naar een blanco pagina.

*deze worden door blinden en slechtzienden gebruikt om sites voor te lezen.

Maak je website in Wordpress en je site is gewoon veel beter ingedeeld.
WP is:
* Zoekmachine vriendelijk
* Eenvoudig in gebruik
* Makkelijk zelf te onderhouden
* Uitgebreid gedocumenteerd
* Open source software dus relatief goedkoop te implementeren
* De website is eenvoudig uit te breiden met extra functionaliteiten

Magix en andere online websitemakers zoals Jimdo voldoen vaak niet aan de standaarden.

Dank Naarling en Femke, aan die nieuwe Wordpress site wordt dus inderdaad gewerkt nu. Niet door mij, ik heb er gewoon te weinig lol in om dat allemaal weer onder de knie te moeten krijgen, het is bepaald niet mijn hobby ;)

Wat de door mij gebruikte menu's betreft snap ik Naarling's opmerking niet helemaal wat betreft het "hele menu" als je er met de muis overheen gaat: bij mij in Firefox gebeurt bij mijn eigen site exact hetzelfde als bij de al genoemde http://www.installatiebedrijfheuvelland.nl : ik zie dan alleen bij iedere knop waar ik overheen ga links onder in beeld het linkje verschijnen naar de betreffende onderliggende pagina, verder gebeurt er bij mij helemaal niks zichtbaar raars met het menu.

Ik zag overigens net de eerste google analyse nadat ik de site een paar dagen geleden bij Google+ had aangemeld: ik was verbaasd dat de site toch redelijk gevonden wordt ook op veel minder voor de hand liggende zoekwoorden. En hij gaf aan dat er geen crawlfouten gedetecteerd zijn met de opwekkende mededeling "Dat heb je goed gedaan!" ;) . Wat voor crawlfouten er allemaal kunnen zijn heb ik geen idee van maar ik vond het een leuk opstekertje ;)
Ennuh, die Kribkes site is inderdaad kennelijk even uit de lucht ofzo, vorige maand was hij er nog...Op naar de vernieuwde site!

Wat de door mij gebruikte menu's betreft snap ik Naarling's opmerking niet helemaal wat betreft het "hele menu" als je er met de muis overheen gaat: bij mij in Firefox gebeurt bij mijn eigen site exact hetzelfde als bij de al genoemde http://www.installatiebedrijfheuvelland.nl : ik zie dan alleen bij iedere knop waar ik overheen ga links onder in beeld het linkje verschijnen naar de betreffende onderliggende pagina, verder gebeurt er bij mij helemaal niks zichtbaar raars met het menu.
Klopt, als gebruiker zie je het verschil inderdaad niet, omdat er met javascript voor wordt gezorgd dat het gehele menu linkt naar de pagina waar je met de muis op staat. Die URLs staan dan weer elders in de HTML, voor de gebruiker niet zichtbaar.

Die robots.txt dient toch juist om desgewenst bepaalde delen af te schermen van de robots? Is het ook nuttig die te plaatsen als je helemaal geen behoefte hebt aan afscherming?

Robots.txt is meer dan afscherming.....

robots.txt schermt niets af . Je kan het als een smeekbede zien als "neem dit aub niet op in je zoekresultaten" of "dit moet je zeker gezien hebben"
als een directory niet gekend is kunnen ze die ook niet benaderen behalve als je het bestaan kenbaar maakt.
Als de andere internetgebruikers niet weten hoe een intern path noemt dan kunnen zij er enkel naar raden = wachtwoord.
Plaats je één link naar een bestand zoals afbeelding en of zip ... maak je al kenbaar dat de map bestaat.
Maak je het echter te moeilijk met bvb .././ dan kan het zijn dat browsers de afbeelding dan ook niet kunnen laten zien.

.htaccess schermt wel af

Je kan het als een smeekbede zien als "neem dit aub niet op in je zoekresultaten" of "dit moet je zeker gezien hebben"

Het is dus als ik het goed begrijp op zich geen must om een robots.txt te creëren om een ranking positief te beïnvloeden? Ik hoef sowieso helemaal niks buiten de zoekmachines te houden. Alle inhoud is gewoon volledig openbaar.

Tja openbaar wel maar je kan alles afschermen met htaccess of een index.??? (html,php,asp,jsp) in het path plaatsen.
Nu als men navigeert zal men niet de bestanden zien maar dan je index (lage beveiliging).

voor ranking is het juist wel de moeite omdat de robots sneller alle urls binnen de site weten.
en ook welke path mogelijk niet moet volgen omdat het images of bestanden bevat. Dient enkel om de robots minder te hoeven doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan