Wij scoren helemaal niet slecht RogerS, tot zelfs zeer goed in de ranking als het aankomt op combinaties van heuvelland + kunst/cultuur gerelateerde zoektermen.
Bedenk wel dat mensen niet perse de term heuvelland gebruiken, ze kunnen ook zoeken op (zuid) Limburg, of op de naam van een van de gemeentes/plaatsen in de omgeving. Als ik bijvoorbeeld zoek op
museum valkenburg kom ik jullie pas op pagina zeven tegen.
Tabellen zijn niet zozeer het probleem. De twee grootste problemen die ik zie zijn afbeeldingen gebruiken ipv tekst, in de menu's, en het totale gebrek aan structuur.
Vooral dat laatste is een probleem. De menu's bijvoorbeeld, zijn, als ik het goed zie, gewoon een verzameling afbeeldingen, zonder direct verband met de achterliggende pagina. Google kan aan de alt tekst wel zien dat een knop, bijvoorbeeld, iets met musea te maken heeft, maar aangezien het ding zelf geen link heeft kan er geen verder verband gelegd worden. Ook is voor de bots totaal onduidelijk dat die verzameling afbeeldingen een menu is.
De teksten hebben geen duidelijke hierarchie, geen koppen en zijn verdeeld over een enorme hoeveelheid <span>s (wat onderhoud niet makkelijker kan maken)
De lijst met cultuuraanbieders is een onoverzichtelijke brei van logo's waar ik als bezoeker niks mee zou kunnen. Waarom niet een mooie lijst, met per categorie de namen van de instellingen en daarbij de logo's?
Persoonlijk zou ik de boel in een CMS opnieuw opbouwen, met een simpel (HTML5) thema, dat maakt het ook een stuk makkelijker om later teksten toe te voegen of aan te passen. Maar het gewoon toevoegen van kopjes zou al wat moeten helpen.
Wat betreft je positie, bedenk wel dat google de positie van een site aanpast aan de gebruiker, vandaar dus dat de site bij je vriend lager stond dan bij jezelf.
EDIT: wat betreft je veel lagere positie wanneer je alleen op heuvelland zoekt, da's simpel. Des te generieker de zoekterm, des te groter de concurrentie. Bij zoeken op alleen heuvelland krijg je ook te maken met wikipedia, diverse overheidsinstellingen en allerhande organisaties in de regio. heuvelland.com zie ik trouwens niet terugkomen in mijn zoekresultaten.