• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gewichtsverlies zichtbaar maken in Excel (dieetkuur)

Status
Niet open voor verdere reacties.

derockere

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2011
Hallo,
Mijn vrouw is begonnen met een dieetkuur d.m.v. kruiden extracten oplosbaar in water.
Ze moet elke dag x-aantal koffielepels ervan oplossen in x-aantal dl water en uitdrinken, daarbij ook een beetje op de voeding letten.
Ik heb geprobeerd een Excel lijstje op te stellen waarin ze dag na dag haar gewichtsevolutie kan invullen.
Het is een kuur van 3 weken, dus 21 dagen. Mogelijk verlengt ze achteraf de kuur wel, dat weet i dus nog niet.
In de eerste kolom heb ik dag 1 enz.. ingevuld, in kolom 2 komt dan haar dagelijks gewict in te staan.
Ik heb geprobeerd om ergens onderaan de 2e kolom een in een cel de totale gewichtsafname automatisch te laten invullen.
Dit lukt me echter niet.
Weet soms iemand hoe ik dit kan oplossen?
Ik heb er een voorbeeldje bijgevoegd!

Bijlagen

Daar heb je een Matrixformule voor nodig (althans: daar kan het mee). In bijstaand voorbeeldje zie je in F1 de uitwerking daarvan.

Bijlagen

@plongske: daarmee pak je niet de laatste gewichtsstand. En ook niet de beginstand; het gewicht kan (is natuurlijk niet de bedoeling) ook best nog eerst omhoog...

Dank u plongske!
Ik heb het direct toegepast en voor mij werkt het prima.
Ik beschouw dit als opgelost!!

Laatst bewerkt:
@TS: ik zou nog eens nadenken over de juistheid van de formule van Plongske.... Als het gewicht schommelt (en dat doet het) zul je nooit het verschil weten op de huidige datum. Daarvoor heb je mijn formule nodig. Nu kun je alleen zeggen wat het maximale verschil geweest is. Ik weet niet of je je vrouw daar blij mee gaat maken; die zal toch willen weten hoeveel ze vandaag t.o.v. de startdatum is afgevallen.

@TS: ik zou nog eens nadenken over de juistheid van de formule van Plongske.... Als het gewicht schommelt (en dat doet het) zul je nooit het verschil weten op de huidige datum. Daarvoor heb je mijn formule nodig. Nu kun je alleen zeggen wat het maximale verschil geweest is. Ik weet niet of je je vrouw daar blij mee gaat maken; die zal toch willen weten hoeveel ze vandaag t.o.v. de startdatum is afgevallen.

Dan moet je in cel B5 eens 50 invullen, daarna in cel B6 40 invullen!
Je resultaat blijft altijd op 3,5 staan in cel F1.
Dus?

Het systeem kijkt naar de laatst ingevulde cel. Bij mij werkt het in ieder geval perfect. Je hebt toch niet toevallig aan de formule gerommeld? Het is een matrixformule en die moet je afsluiten met <Ctrl>+<SHift>+<Enter>.

Het systeem kijkt naar de laatst ingevulde cel. Bij mij werkt het in ieder geval perfect. Je hebt toch niet toevallig aan de formule gerommeld? Het is een matrixformule en die moet je afsluiten met <Ctrl>+<SHift>+<Enter>.

Neen hoor, ik heb er niks mee gerommeld.
Ik heb gewoon eerst de cel B5 gewist en een ander getal ingevuld, daarna hetzelfde gedaan met cel B6. Thats all.
Die <Ctrl>+<SHift>+<Enter> moet ik die iedere keer gebruiken als er een gewicht is ingevoerd?
Mijn vrouw is maar een vrouw weet je.
Toch bedankt om zo vlot te reageren!

De formule van OctaFish werkt goed en geeft bij B6 is 40 als uitkomst in F1 40,50. Het verschil tussen 80,50 en 40.
Alleen zou OctaFish het voorbeeld even moet aanpassen opdat in C3 de dagelijkse voor- of achteruitgang te zien zijn. Dus
C3 -3,00, C4 -3,30, C5 +3,70, C6 +1,50, C7 +2,80, C8 -5,20. Dan is direct de af- en toename per dag duidelijk en weet je wat je moet doen.

Dat is dan in cel C3 =SOM(B3-B2) en dan doortrekken naar beneden. Celeigenschappen kolom C getal en - negatief rood.

Laatst bewerkt:
Wanneer ik dus in B6 een ander gewicht inbreng dan blijft F1 nog altijd op dezelfde waarde staan.
Zal ik dan maar even afwachten?

Hoi,

Of je neemt nu het totaal van kolom B: =SOM(B:B)
(uit bestand van Senso).
Dan ben je er ook. Geen ingewikkelde matrix formule nodig.

Lambert

Hoi,

Of je neemt nu het totaal van kolom B: =SOM(B:B)
(uit bestand van Senso).
Dan ben je er ook. Geen ingewikkelde matrix formule nodig.

Lambert

Kan het zijn dat er dan geen getallen in mindering gebracht worden?
In 't vlaams is dit afgetrokken worden!
Het is maar een bedenking hoor. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd.

Ik denk dat Lambert kolom C bedoelt =som(c3:C21)

Die <Ctrl>+<SHift>+<Enter> moet ik die iedere keer gebruiken als er een gewicht is ingevoerd?
Nee, die formule staat goed als je er verder af blijft. In kolom B kun je verder gewoon gewichten invullen. En in kolom A natuurlijk datums.

Oeps.
Ja kolom C natuurlijk.

Of zo, zonder hulpkolom:
Code:
=B2-OFFSET(B1;COUNT(B:B);0)  (EN)
=B2-VERSCHUIVING(B1;AANTAL(B:B);0)  (NL)

Plongske zal zijn denkwijze moeten herzien.(Dit word niet als schande beschouwt hoor).
Zal ik niet doen want dat was mijn inziens de oorspronkelijke vraag.
Ik heb geprobeerd om ergens onderaan de 2e kolom een in een cel de totale gewichtsafname automatisch te laten invullen.
Natuurlijk kan je uw vrouw beter motiveren als je dagelijks de afname kunt aantonen.;) en hiervoor heb je een gepast antwoord verkregen
Ik zag de vraag passeren net voor mijn vertrek naar mijn werk (late schift) en heb nog vlug een gepast antwoord aangereikt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan