Administratorwachtwoord

Status
Niet open voor verdere reacties.

KarelStromph

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2013
Ik weet niet hoe het komt, maar op de oude W7 van mijn vrouw is zij ineens standaardgebuiker geworden en de "administrator" is VERDWENEN. Als ik iets ingrijpends wil doen eist de computer het administratorswachtwoord "geef het administratorswachtwoord op" - maar WAAR en HOE zegt ie niet. De ellende is, dat ze zonder wachtwoord administrator was. Wie weet hoe ik dit probleem oplos. Dus Administrators rechten krijgen zonder wacht woord (of indien echt nodig wel, maar dan een nieuwe, zonder een oude).

Graag een goed advies, Karel.

Het wachtwoord is noodzakelijk voor het versleutelen van bestanden dus misschien dat encryptie werd gebruikt en dat toen om het wachtwoord werd gevraagd.

Ik zou het wachtwoord gewoon proberen te achterhalen met een hulpprogramma, dat vanaf een opstartbaar gemaakte schijf of eventueel USB stick draait en daarna de gebruikers accounts weer op de rails zetten. Hier onder een pagina met beschrijving ervan:

https://www.htcomputers.nl/cmswp/co...7-administrator-wachtwoord-vergeten-of-kwijt/

Route99,
Helaas Menno, bij punt 2 (SHIFT-10) loopt het al stuk. De comouter is lam laat niets toe. Bij USERUSER ADMINISTRATOR/ACTIVE:NO schiet het scherm voorbij: laat je (als niet administrator NIET zien, wat je niet mag zien. Ik heb WEL een systeemherstelschijf: als ik hem gebruik ben ik dan alles kwijt of alleen het systeem? Groet, Karel

Als je bij punt 2 al problemen hebt en dan toch naar punt 14
Code:
USER ADMINISTRATOR/ACTIVE:NO
gaat... sla je dan de tussenliggende punten over?
Kan er geen touw aan vast knopen hoe je dat voor elkaar krijgt...

Edit: Ik zou eerst maar de bestanden backuppen als je er geen hebt ... voor je verder gaat.. maak direct op 2 totaal verschillende plaatsen deze backups... bijv 1x op usb stick en 2e keer op een externe usb schijf en eventueel in de cloud.

Hoe?????
https://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?t=21723
Zorg voor een USB stick, bij 4 GB die je mag gebruiken.
Download Hirens Boot CD en zet die met Rufus op de USB stick, Porrelaar legt daar uit hoe.
Dan boot je het probleem systeem met deze Hirens usb stick en dan backup je alle bestanden 2x zoals ik beschreef...
Ben je helemaal klaar kom dan terug hoe het gegaan is,..... of eerder als je problemen hebt....

Laatst bewerkt:
Menno, Zoals eerder gesteld, loop ik bij punt 2 vast mét Windows 10-installatiemedium. Hij wil alleen dat ik een taal kies maar REAGEERT niet op SHIFT-F10. Dus moet ik dit proces afbreken (dus alles overslaan, dat hierna, volgt. ad 7) Ook in REGEDIT obstrueert het, Windows\System32 opent ie nog wel, maar CONFIG niet meer. Op andere 7, klopt 9 niet HKLM\ADMIN bestaat niet. Dus met Windows 10-installatiemedium er LOS (af), zocht ik USER ADMININSTRATOR op, maar rent ie overheen. Kan ik niet zien wat ie gevonden heeft. Ik heb 2 vragen:
1) wat raak ik kwijt met een systeemherstel schijf, krijg ik wel mijn Admin terug?
2) hoe zet ik een register copy TERUG?

Groet, Karel

Op afstand is het te riskant exact te schrijven wat je moet doen.
Voor een helper is het nl nit te checken of exact gebeurt wat zou moeten en als zich een onvoorziene situatie zich voor doet... hoe wordt daar mee om gegaan?

https://www.windows-helpdesk.nl/systeemherstel/
Lees en je ziet dat de documenten er na het herstel nog moeten zijn... maar ook hier gaan ze er vanuit dat je een backup hebt...
Dus ALS het mis gaat en je hebt geen backup... ben je dat alles vaak kwijt, gok niet op recovery software....

dus eerst backuppen...
Hoe? Zo....
https://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?t=21723
Zorg voor een USB stick, bij 4 GB die je mag gebruiken.
Download Hirens Boot CD en zet die met Rufus op de USB stick, Porrelaar legt daar uit hoe.
Dan boot je het probleem systeem met deze Hirens usb stick en dan backup je alle bestanden 2x zoals ik beschreef...
Ben je helemaal klaar kom dan terug hoe het gegaan is,..... of eerder als je problemen hebt....

In het zoekveld (vergrootglas, naast de Windows startknop) intikken: configuratiescherm, daarin kiezen: gebruikersaccounts, en daarin kijken naar: een ander account beheren, werkt dat misschien? Daar zou je ook een beheerdersaccount moeten kunnen zien...

@Solaris,
Het gaat om een W7 systeem, maar ook daarin kan alleen een administrator een ander account beheren. Groet, Karel

SBMSHARE terug plsaatsen

Degenen die een KPN v9 Experiabox hebben weten waar ik over praat. SBMSHARE is een netwerk dat via een USB aanluiting op de modem wordt aangebracht. Het is als het ware een eigen hardware Cloud, omdat je alle coputers, mobiels en aanverwante kunt bedienen, de key kun je bewerken, van elke plaats. Omdat ik niet wist wat het was, maar altijd "leeg" meldde, heb ik het geveegd. Nu heb ik enorme spijt van (een oude W7 werkt ermee, de overige 4 computer waarvan 3 W1s, niet omdat omdat ik het veegde. Ik kan ze niet terugkrijgen, WIE WEET hoe ik dat kan?
Graai jullie hulp, ik mis hem (nu) enorm.

SMBSHARE is geen netwerk, hoe je daar bij komt is mij een raadsel.
Dat is gewoon een, via de usb-poort van je router, gedeelde externe HDD.
Deze wordt binnen je thuisnetwerk gedeeld als zgn. centrale opslag, meer niet.

Dat de Win10 computers er niet meer mee werken heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de V9 deze schijf deelt in het netwerk via SMB v1.0 wat in Win10 niet meer standaard wordt ondersteunt, in Win7 nog wel.
Maar het is mij ook een compleet raadsel wat dit met het herstel van het administrator wachtwoord te maken heeft..?

SMBSHARE is geen netwerk, hoe je daar bij komt is mij een raadsel.
Inderdaad... imho heeft dat hier mee te maken....
Op afstand is het te riskant exact te schrijven wat je moet doen.
Voor een helper is het nl nit te checken of exact gebeurt wat zou moeten en als zich een onvoorziene situatie zich voor doet... hoe wordt daar mee om gegaan?

Je kunt bevragen wat je wilt maar als de TS daar niet in mee gaat ... wordt het erg lastig zo niet onmogelijk om te helpen.
Zodra ik niet duidelijk krijg of een TS door heeft obv van links met vaak veel toelichting hoe de TS het aan kan pakken.... neem ik een pas op de plaats.
Mijn eigen ervaring is dat er best regelmatig onverwachte zaken kunnen optreden door acties geadviseerd door ons, zeker bij ingrijpende zaken, dan is het heel prettig om vrij zeker te weten dat een TS dat handelen kan.

Zolang er met een bootable USB stick met Windows PE-achtige versies erop, geen maatregelen zijn genomen om met enige moeite de backups eerst veilig te stellen op 2 verschillende externe media (usb stick en externe schijven), dan ga ik niet verder in het adviseren hoe een recovery gedaan moet worden.
Ik heb me proberen te verplaatsen in hoe zo een TS denkt... maar ik kan er nog steeds niet bij dat je risico neemt om alle data kwijt te raken.... waarom niet eerst de data redden? Dat is vast een veel te simpele gedacht van mij....

Mss werkt het wel net zo in de brains van sommige mensen als ik vanmorgen las over het laatste café bezoek voor de Corona shutdown en de uitingen van een aantal bezoekers: "voorlopig helemaal geen feestjes in ons café.. maar dit feestje van vanavond hebben we iig binnen...."
Tja.... ben geen psycholoog, ik neem het alleen maar waar... iedereen "gaat immers over zichzelf"....
Wellicht dat daarom de regering eindelijk ingegrepen heeft voor deze "doelgroep"???

Wel een ding weet ik zeker.... Rutte en zijn collega's komen hier geen backup maken.....:D

Scraphead

Laat mij daar beginnen, dat ik mijn pijn t.z.v. SMBSHARE hier stelde, omdat ik NIET wist hoe ik een nieuwe vraag moest beginnen. Wat ik ook deed, kon ik het niet vinden (stikkum hoopte ik achteraf dat de moderator hem naar een nieuwe pagina zou brengen, maar helaas).

SMBSHARE staat in de linker kolom onder NetwerkMBSHARE.jpg, dus voor iemand die jouw grote computerwijsheid niet bezit is het 'n "Netwerk" (een der netwerken). Overigens bedankt voor de toelichting. Voor de goede orde, het werkte uitstekend op mijn alle 3 Windows 10 computers. Nog sterker, het is bij mij vie de W10 binnengekomen (niet op W7)

Karel

Hmmm 2 walletjes...????
https://forum.kpn.com/internet-9/hoe-krijg-ik-smbshare-terug-492574
Niet echt handig voor ons helpers, zonder dit te weten.:o
Ff vermelden bij een volgend probleem... dit leidt tot dubbelwerk.... ook voor hen...

Je krijgt daar support... want het is een smbshare naam die door de Experiabox aangemaakt wordt als je hun systeem voor delen volgt...
Houd je ons op de hoogte hoe het verder gaat... dan hoeven wij niet elke keer daar te kijken....

Menno,

Waarom zou het van 2 walletje eten zijn? Je zou kunnen zien, dat bij kpn geen oplossing is gekomen. Logisch dat ik dan elders zoek. Ik deed dat niet tegelijk. Waarom zou het dubbel werk zijn? Mijn hoop is dat bij Helpmij iemand bij is die hett juiste antwoord heeft. Helaas is dat nog niet hetgeval.

Experiabox aangemaakt wordt als je hun systeem voor delen volgt... Hoe doe ik dat?????

Menno, Jouw registratie d.d. 5 augustus 2017 (de vóórlaatste)

Ik citeer je: "maar ik kan er nog steeds niet bij dat je risico neemt om alle data kwijt te raken.... waarom niet eerst de data redden?" Uit het verhaal zou je kunnen weten, dat deze computer heeft plaats gemaakt voor een W10 (van mijn vrouw) dus alles wat de moeite waard was reeds "gered" is en overgebracht, en dat de computer vrijwel "leeg" is. Overigens wat je adviseert is steeds gebeurt in het verleden. De backups (naar D:\) werden op een USB-stick overgebracht. Maar ook dat de computer zonder Administrator, terugbrengen van backups NIET toelaat. Hoe goed je ook bedoelt, de inhoud op een een USB-key én een DVD overbrengen, heeft geen NUT. a) er is niets om over te brengen (die is al op de nieuwe W10) b) de no-administrator rechten geen handeling toelaat.

Groet, Karel

Laatst bewerkt door een moderator:
90+ van de 100 vragers heeft de backups niet op orde..... dus ik neem de vrijheid om daar naar te vragen.... en ik had wel eerder een antwoord verwacht dan nu...
Het vermelden van de vraag elders stellen ligt toch echt voor de hand/voor het inkoppen...
Als helper zie wij dan welke input er van het KPN forum ze laten liggen als er geen oplossing komt.... dat wordt ons nu bewust onthouden....zo komt het binnen bij mij.
Het ontgaat me compleet waarom die werkwijze beter zou werken dan simpel het vermelden dat je de vraag elders ook gesteld hebt en ons de link deelt.

Menno, Jouw registratie d.d. 5 augustus 2017 (de vóórlaatste)
Waarom denk je dat ik Menno heet... als dat een aanname is.. is het een foute... je hebt het nl niet bij mij geverifieerd en het staat niet in mijn profiel.

Wat voegt het noemen van mijn registratie datum toe? Dat ontgaat me compleet.
Ik durf stellig te schrijven dat er geen causaal verband is tussen de mate van ervaring en de registratie datum.... welk onderbouwd bewijs heb je daar überhaupt voor gevonden? Mijn stelligheid is super simpel uit te schrijven mocht je dat wenselijk vinden...

Dit alles leidt onnodig af van de werkelijke vraag: Jouw probleem oplossen. ....
In Den Haag hebben ze nu ook door dat je zaken op moet lossen... en niet over die andere zaken, bij hen dan de eigen partijbelangen, door moet drammen...

Laatst bewerkt:
Alle logica wordt losgelaten... wat heeft mijn eerste reactie te maken met een populaire website waar de meeste van de helpers graag de vragensteller heen verwijzen.
Dat noem ik een efficient internet gebruik ... je denkt toch niet dat wij dat allemaal over gaan typen/copyen.
Meestal zet ik er dan ook bij ... kom terug als je obv die hulp site toch niet uitkomt....

En de Menno van jouw link, doet goed werk... de complimenten komen voor 100% op zijn conto..... daar heb ik 0% aan bij gedragen...

Mijn voorstel: Check eerst je aannames eerst voordat je ze zo opschrijft.
Ik heb er begrip voor dat iemand zich kan vergissen, dat gebeurt mij ook, maar je schrijft zelf dat het een aanname was en geen vergissing....
Das wel eerlijk dat je dat opgeschreven hebt, dat kan ik dan weer wel in je waarderen...

Dus: Ik zou zeggen vergeet dit hele gedoe, maak echt melding van wat je vraag nu behelst, vermeldt een link als je het elders ook op een forum vraagt... en je vergroot je oploskans en je krijgt blijere helpers op het KPN forum en op dit forum...
Alles er voor.... iig heel veel meer dan er op tegen is....

Hier nog een oude (maar voor Windows 7 nog) werkende handleiding met afbeeldingen gevonden hoe je het wachtwoord kunt resetten.

Hopelijk helpt dit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan