Als je het inderdaad kunt en wilt leren is zelf bouwen het leukste, maar als je dit nog nooit hebt gedaan zal ik niet beginnen met bouwen van een forum website. Begin in dit geval eens met een simpelere website.
Mee eens.
Ik ben begonnen met allerlei dingetjes voor me zelf. Gewoon "spielerij". De mogelijkheid om in een document koppelingen op te nemen, trok mij destijds aan. Daarvoor had ik genoeg aan HTML. Voor allerlei zaken maakte ik handleidinkjes, zodat wanneer ik weer eens niet meer wist hoe iets was, ik simpel zo'n handleidinkje kon doornemen om iets op te zoeken. Zo maakte ik ook allerlei handleidinkjes voor dingen op m'n computer. Gewoon alleen voor me zelf, dus niks op het internet. Soms kwam ik in contact met mensen die ik met zo'n handleidinkje kon helpen en dan gaf ik ze een kopie, met de vraag of ze het mij wilden laten weten, wanneer ze iets tegen kwamen wat ze niet goed begrepen. Zodoende kon ik verbeteringen aanbrengen, want een goed product is iets waar IEDEREEN mee uit de voeten kan.
Daarna begon ik me ook in de vormgeving te verdiepen en begon ik met CSS te experimenteren. Ook daar kan ik inmiddels aardig mee overweg. Ik ben echt geen expert, hoor, maar velen kunnen het minder en ik leer nog steeds bij.
Momenteel ben ik een webstek (web'site' voor Anglofielen) aan het maken m.b.t. verschillende onderwerpen waar ik mee bezig ben. Laatst kwam ik iemand tegen die wat meer over mij wilde weten. Ik stuurde als bijlage bij m'n mail gewoon dat ding toe (als een soort CV).
Alles doe ik dus gewoon 'off line' en niks op het internet. Mogelijk verandert dat later, maar voorlopig bevalt dit me prima. Het voorgaande is slechts een idee. Anderen doen het weer anders.
Oh ja, voor ik het vergeet, de belangrijkste boeken die ik heb gelezen (en iedereen gelezen zou moeten hebben voordat de eerste stap voor het maken van een webstek wordt gezet) zijn:
"Verleiden op het Internet" van Aartjan van Erkel (ook digitaal verkrijgbaar)
https://www.verleidenopinternet.nl en
"Don't make me think" van Steve Krug. Dit boek is gewoon in het Nederlands (met die Engelse titel) verkrijgbaar. Belangrijkste uitspraak in dit boek is: "Zodra een gebruiker/bezoeker ook maar een seconde moet nadenken wanneer die op jouw website zit, heb je als webbouwer iets fout gedaan".
Nadat je deze 2 boeken (om te smullen!) gelezen hebt, zal het je opvallen dat vele zgn. "professionals" en "experts" deze nog nooit gelezen hebben en ben je hen al vele stappen voor.