Een eerste website maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Deze (buitenlandse) provider is gek genoeg niet opgenomen in de hosting vergelijker :o

@LarsG69. Persoonlijk zou ik een Nederlandse host provider kiezen die in de hosting vergelijker staat. Als dit nu niet kan dan kan het na het eerst jaar (wel vroegtijdig opzeggen). In deze prijsklasse is Antagonist (Slim pakket) een betere keuze.

Laatst bewerkt:
In deze prijsklasse is Antagonist (Slim pakket) een betere keuze.
De beste keus bedoel je ;)

En verder wou ik nog graag willen horen wat je voor die 120 euro per jaar krijgt aan ruimte, bandbreedte etc. etc.
Aar wil dat ook graag weten.

Norbert had het over het opzetten van een (discussie) forum, zoals HelpMij is. Ik weet niet of dat is wat je zoekt. Maar WordPress is niet geschikt om als forum te dienen, net als dat je met een fiets niet over het strand kan rijden.

Voor een forum is phpBB prima geschikt.

Dan zal ik mij eens in deze software gaan verdiepen. Ik kan deze wel gewoon op een subdomein laten draaien?

Ah, nu zie ik het. Veels te duur.
Bij TransIP kan het veel goedkoper:

Dan zal ik ook daar nog eens naar kijken, maar voor nu loopt het contract nog dus nu kan ik hier weinig aan doen.

Een subdomein is prima voor phpBB.

En verder wou ik nog graag willen horen wat je voor die 120 euro per jaar krijgt
Basic pakket gebruikt cPanel. PHP is 7.4 en 8.0
Er staat: Free SSL for the 1st year. Bij verlenging geen SSL meer?

* edit 1 Features . Kan zo gauw niet vinden wat het platform is, Linux of Windows?

* edit 2 Volgens PC Magazine is de verlenging € 138 p jaar bij 3 jaar contract. Bij 1 jaar verlenging is de prijs 10% hoger.

Laatst bewerkt:
Deze (buitenlandse) provider is gek genoeg niet opgenomen in de hosting vergelijker :o

@LarsG69. Persoonlijk zou ik een Nederlandse host provider kiezen die in de hosting vergelijker staat.....

Dat is helemaal niet gek, de provider moet zichzelf daarvoor aanmelden, sites die vergelijkingen maken op basis van een aanmelding zijn per definitie incompleet en dus niet betrouwbaar.

Zo staat bijvoorbeeld webreus er niet tussen en die levert (mij) al jaren prima hosting.
https://webreus.nl/index.php?submenu=Hosting&topmenu=Informatie&pakketnummer=10 (voor € 25,-/jaar)
of nog goedkoper, maar dan ook redelijk uitgekleed.
En als je dan toch (om mee te beginnen) veel geld wilt uitgeven neem je het uitgebreide pakket voor de helft van antagonist

Ik zeg hiermee niet dat Antaginist slecht is (integendeel) maar er bestaan meer providers als dat hostingvergelijker je wil laten geloven.
Daar gratis (brons) aanmelden levert je eigenlijk alleen een vermelding op, betaal je €50,- in de maand ben je Gold member en krijg je meer 'exposure' van hostingvergelijker, m.a.w. je betaald gewoon om daar extra reclame te mogen maken. Dat is in mijn ogen niet realistisch vergelijken maar voortrekken op basis hoeveel geld je ervoor over hebt.

p.s. ook buitenlandse bedrijven kunnen zich (onder voorwaarden) aanmelden bij hostingvergelijker dus dit is ook geen garantie op een NL provider.

mod. 2 linkjes verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
sites die vergelijkingen maken op basis van een aanmelding zijn per definitie incompleet en dus niet betrouwbaar.
Marketing heeft niets te maken met de kwaliteit van een provider.

Zo staat bijvoorbeeld webreus er niet tussen en die levert (mij) al jaren prima hosting.
Voor iemand die bij webreus zit heb ik een website gemaakt. Bestanden in de root kan ik daar niet op 444 zetten, beveiliging is niet tof dus.

Marketing heeft niets te maken met de kwaliteit van een provider.
Dus inderdaad, een provider die zich niet aanmeld is dus niet per definitie slecht.

Voor iemand die bij webreus zit heb ik een website gemaakt. Bestanden in de root kan ik daar niet op 444 zetten, beveiliging is niet tof dus.
En toen heb jij natuurlijk een contact met ze gezocht en gemeld dat jij dat wilde?
Dan wordt dat namelijk geregeld, bovendien weet ik niet hoelang dat geleden is, maar ik kan gewoon via FileZilla van b.v. 644 naar 444 veranderen.

bovendien weet ik niet hoelang dat geleden is, maar ik kan gewoon via FileZilla van b.v. 644 naar 444 veranderen.
Net even getest, in FileZilla kan ik bestanden in de root niet op 444 zetten. Het is heel erg raar dat mijn klant contact moet opnemen zodat ik iets kan instellen in de hosting opslagruimte van mijn klant. Bij elke aanpassing in de root moet de klant (ik mag dit niet) weer contact gaan opnemen.

Als je hiermee kan leven is het prima, ikzelf vind het een probleem in de beveiliging :D

Laatst bewerkt:
Het is heel erg raar dat mijn klant contact moet opnemen zodat ik iets kan instellen in de hosting opslagruimte van mijn klant.
Ik heb een klant (waar ik ooit de website voor heb gemaakt) die bij een hosting zat die niets aan update deed. Werkte dus met oude php versie, geen service om iets te vragen want er kwam weinig tot geen reactie.

Nu heb ik haar website verhuist naar mijn reseller bij Antagonist. Als er wat is, ben ik er als eerste bij. Ik kan alles regelen.
Dat wil je toch voor je klant en voor jezelf. Dat je gewoon dingen kunt doen die jij wilt. Van files op 444 zetten tot php versie zelf instellen. En bij Antagonist is de SSL geregeld, gratis en voor niets.

Tot zover mijn ervaring. En ik heb geen aandelen.

Ik heb een klant die hosting bij Active24 (servers in Tsjechië) had verhuisd naar Anta, daar was de klant echt blij mee :D Het klopt dat Anta voor particulieren niet de goedkoopste is maar hun shared hosting heeft voor kleine bedrijven een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ikzelf zit (als particulier) niet bij Anta :p dat gaat misschien nog eens gebeuren.

Laatst bewerkt:
misschien is het nog leuker om zelf een site te leren bouwen in HTML en CSS, JavaScript en later deze dynamisch te maken met PHP zodat je bijvoorbeeld inhoud kan opslaan en bewerken. Denk aan nieuwssystemen, gastenboeken, pagina's die je via een eigen gemaakt beheersysteem kan aanpassen, inlogsystemen voor gebruikers.
Het is misschien een flinke leercurve, het kost wel wat tijd maar het geeft je alle vrijheid, en geen verplichtingen met Wordpress. Combineren kan altijd.
Dit beveel ik ook aan. Je weet dan waar je mee bezig bent. Ik heb al doende HTML en CSS geleerd en kan zo ook website-code van andere websites begrijpen en daar weer van leren. Ik heb dus bewust afgezien van WordPress want ook daar is leertijd voor nodig, vooral wanneer je net iets anders wlt dan standaard

Laatst bewerkt:
Als je het inderdaad kunt en wilt leren is zelf bouwen het leukste, maar als je dit nog nooit hebt gedaan zal ik niet beginnen met bouwen van een forum website. Begin in dit geval eens met een simpelere website.

Als je het inderdaad kunt en wilt leren is zelf bouwen het leukste, maar als je dit nog nooit hebt gedaan zal ik niet beginnen met bouwen van een forum website. Begin in dit geval eens met een simpelere website.

Ik heb ooit in een ver verleden een forum geschreven, maar het was uiteindelijk best wel complex met koppelingen en dergelijke.
Voor de rest zijn forums ook niet echt populair meer te krijgen. Het ligt echt aan de doelgroep tegenwoordig.

Mee eens.

Ik ben begonnen met allerlei dingetjes voor me zelf. Gewoon "spielerij". De mogelijkheid om in een document koppelingen op te nemen, trok mij destijds aan. Daarvoor had ik genoeg aan HTML. Voor allerlei zaken maakte ik handleidinkjes, zodat wanneer ik weer eens niet meer wist hoe iets was, ik simpel zo'n handleidinkje kon doornemen om iets op te zoeken. Zo maakte ik ook allerlei handleidinkjes voor dingen op m'n computer. Gewoon alleen voor me zelf, dus niks op het internet. Soms kwam ik in contact met mensen die ik met zo'n handleidinkje kon helpen en dan gaf ik ze een kopie, met de vraag of ze het mij wilden laten weten, wanneer ze iets tegen kwamen wat ze niet goed begrepen. Zodoende kon ik verbeteringen aanbrengen, want een goed product is iets waar IEDEREEN mee uit de voeten kan.

Daarna begon ik me ook in de vormgeving te verdiepen en begon ik met CSS te experimenteren. Ook daar kan ik inmiddels aardig mee overweg. Ik ben echt geen expert, hoor, maar velen kunnen het minder en ik leer nog steeds bij.

Momenteel ben ik een webstek (web'site' voor Anglofielen) aan het maken m.b.t. verschillende onderwerpen waar ik mee bezig ben. Laatst kwam ik iemand tegen die wat meer over mij wilde weten. Ik stuurde als bijlage bij m'n mail gewoon dat ding toe (als een soort CV).

Alles doe ik dus gewoon 'off line' en niks op het internet. Mogelijk verandert dat later, maar voorlopig bevalt dit me prima. Het voorgaande is slechts een idee. Anderen doen het weer anders.

Oh ja, voor ik het vergeet, de belangrijkste boeken die ik heb gelezen (en iedereen gelezen zou moeten hebben voordat de eerste stap voor het maken van een webstek wordt gezet) zijn:
"Verleiden op het Internet" van Aartjan van Erkel (ook digitaal verkrijgbaar) https://www.verleidenopinternet.nl en
"Don't make me think" van Steve Krug. Dit boek is gewoon in het Nederlands (met die Engelse titel) verkrijgbaar. Belangrijkste uitspraak in dit boek is: "Zodra een gebruiker/bezoeker ook maar een seconde moet nadenken wanneer die op jouw website zit, heb je als webbouwer iets fout gedaan".
Nadat je deze 2 boeken (om te smullen!) gelezen hebt, zal het je opvallen dat vele zgn. "professionals" en "experts" deze nog nooit gelezen hebben en ben je hen al vele stappen voor. :)

Laatst bewerkt:
"Zodra een gebruiker/bezoeker ook maar een seconde moet nadenken wanneer die op jouw website zit, heb je als webbouwer iets fout gedaan".
Leuk voor een tegeltje. Als ik een product heb gevonden dan denk ik bij het lezen van de beschrijving en de specs wel langer na. Als ik dit niet zou doen dan zou m'n huis vol staan met miskopen ;)

Het is wel vreemd dat iemand die zo'n boek schrijft z'n eigen Wordpress website niet op orde heeft. Op mobiel is de menuknop slecht zichtbaar en het menu is wit... hmm

leeg-menu.jpg

Laatst bewerkt:
Leuk voor een tegeltje.
Wat is er mis met een tegeltje? Ik heb er meerdere in m'n hoofd waar ik veel aan heb (gehad). ;)

Het is wel vreemd dat iemand die zo'n boek schrijft z'n eigen Wordpress website niet op orde heeft.
Nee, dat is helemaal niet vreemd. Het is een bekend verschijnsel, dat het huis van een schilder verveloos kan zijn, een arts ongezond leeft en een psycholoog z'n kinderen niet goed blijkt op te kunnen voeden. Dat zegt niets over de kennis of kwaliteiten van die personen op hun terrein. Wel is het natuurlijk geen goede reclame.

Op mobiel is de menuknop slecht zichtbaar en het menu is wit... hmm

Bekijk bijlage 365495

Ik heb niet zo'n zakcomputer, dus kan ik dat niet nakijken maar ik zal hem hier op attenderen. Jaren geleden reageerde hij heel positief op wat opmerkingen van mij en stuurde als dank zijn boek toe.

Laatst bewerkt:
Ik heb niet zo'n zakcomputer, dus kan ik dat niet nakijken
Niet moeilijk om dit te zien.
De rechterrand van je browser vastpakken (met je muis) en dan de browser smal maken.

Het is trouwens een behoorlijk oude theme. Er zitten dingen in die Google tegenwoordig niet waardeert.

Niet moeilijk om dit te zien.
De rechterrand van je browser vastpakken (met je muis) en dan de browser smal maken.
Zoals ik al zei, ik heb niet zo'n zakcomputer en ik heb me laten vertellen, dat een website niet automatisch geschikt is voor zo'n zakcomputer. Logisch, want uiteindelijk blijft het een draagbare telefoon met extra's. Wanneer ik een website zou publiceren ben ik niet geinteresseerd in mensen met zo'n zakcomputer en dus zullen die problemen ervaren wanneer ze toch met zo'n ding mijn website zouden willen raadplegen. Muziek klinkt op zo'n ding nou eenmaal ook niet hoe het zou kunnen. ;)

Overigens, wanneer ik https://www.verleidenopinternet.nl op m'n computerscherm raadpleeg en het 'browser'-venster versmal, gaat er niets mis.

Het is trouwens een behoorlijk oude theme. Er zitten dingen in die Google tegenwoordig niet waardeert.
Tsja, als je "Google" als norm stelt, maar "Google" wordt ook op een aantal punten niet zo gewaardeerd.

Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei, ik heb niet zo'n zakcomputer en ik heb me laten vertellen, dat een website niet automatisch geschikt is voor zo'n zakcomputer.
Ik ga ervanuit dat je het bericht hierboven op een pc typt. Pak dan met je muis de rechterkant van de browser en sleep de muis naar links zodat de browser smaller wordt. Dit kan niet op een smartphone omdat die geen muis heeft :d Dit kan wel op laptop of pc.

ik heb me laten vertellen, dat een website niet automatisch geschikt is voor zo'n zakcomputer.
Website designers maken een website responsive zodat elke pagina op elk apparaat in elke browser op elk besturingssysteem goed wordt weergegeven. De website kijkt niet welk apparaat het is maar kijkt naar de beschikbare breedte van de browser (niet van het scherm). Ik kan mij niet voorstellen dat er nog website designers zijn die een website maken die niet responsive is. Of ik nu bijvoorbeeld Chrome of Firefox op een pc, tablet of smartphone gebruik, de browser doet in alle gevallen hetzelfde, dit is (gelukkig maar) vastgelegd in specs.

responsive.jpg

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan