• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Zoek datum als niet gevonden neem vorige datum

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jd2uth

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2024
Hallo ik zoek een Formule die zoekt naar een datum op sheet1(planning) als datum gevonden is dan plak info op blad 3
dit werkt goed alleen heb ik een planning die 5 werk dagen heeft en lege cellen bijvoorbeeld
28-9-2024
leeg
leeg
leeg
Leeg
30-9-2024
Hij vind dus geen datum op de lege cellen en niet op de weekend dagen
Daarom wil ik graag dat als hij niets vindt dat hij de vorige datum pakt.
30-9-2024 vindt hij dus niet en geeft dus een 0 ik wil dan dat hij de datum 28-9-2024 neemt
ik gebruik de volgende formule voor het zoeken
=ALS.NB(VERT.ZOEKEN(A1;Planning!$A$2:$S$100074;3;ONWAAR);0) dus als niet gevonden neem vorige datum?

is dit mogelijk?

Welkom. Goed gebruik is een Excel voorbeeldje te plaatsen bij een vraag, dat verduidelijkt meestal veel zonder dat wij hoeven gokken of overtypen.

Voor nu, voldoet dit alternatief?
Code:
=INDEX(Planning!C2:C1000;VERGELIJKEN(A1;Planning!A2:A1000;1))

Uiteindelijk is dit de code geworden voor mij.
=INDEX(Planning!AF:AF;VERGELIJKEN(A1;Planning!A:A;1))
Dit werkt perfect voor alle kolommen op 1 na hier in moet de waarde blijven staan die eerder gevonden is
hij moet meerdere waardes uit een 1 kolom (planning AF) halen en in een andere cell plaatsen.
E50 F50 G50 H50 I50 enz
dat geld niet voor de andere kolommen.

Heb je ook hiervoor een oplossing?

Laatst bewerkt:
zie opmerking in #2

Hierbij een voorbeeld info staat ook in het bestand
nog wel een extra vraag bij gebruik van deze formule =INDEX(planning!L:L;VERGELIJKEN(A1;planning!A:A;1))
is het mogelijk dat de opmaak van een cell ook mee komt in de formule

Bijlagen

PHP:
=VLOOKUP(F1;planning!$A$1:$L$26;12;0)
Zet deze formule in G1 en trek hem verder naar beneden.

De opmaak kan niet mee gekopieerd worden met een formule.
Gebruik daarvoor "Voorwaardelijke Opmaak"

Kolom G1 is een voorbeeld wat het moet zijn op die datum
de info moet in D12 H12 P12 S12 komen staan dit moet van planning kolom L gehaald worden als de datum op blad2 1a gelijk is aan de datum planning kolom A

Als je de datum wijzigt dan zal altijd de uitkomst ook wijzigen.
Misschien dat je de uitkomst via VBA kunt vastzetten maar dat weet ik niet.

Als je de datum wijzigt dan zal altijd de uitkomst ook wijzigen.
Misschien dat je de uitkomst via VBA kunt vastzetten maar dat weet ik niet.
Dat moet ook maar de waarde in cell D12 moet blijven staan H12 wordt dan gewijzigd enz

Zowel D12 als H12 verwijzen naar A1
Dus als A1 wijzigt dan wijzigt zowel D12 als H12
Wat jij wilt kan niet met formules
Daarom zei ik
Misschien dat je de uitkomst via VBA kunt vastzetten maar dat weet ik niet

Als VBA hier uitkomst bied vindt ik dat prima wie wil me hiermee helpen.

als ik na 2 keer herlezen en het bestand bekijken het nog niet begrijp, dan ligt dat vermoedelijk aan mijn beperkte capaciteiten.

De onduidelijkheid ligt ( voor mij tenminste) aan het feit dat je op 4 plaatsen in het bestand datums en uitkomsten hebt staan.
Plaats even een nieuw bestand met 2 datums en niet meer.
Het origineel en het gewenste resultaat.

Hierbij 2x een voorbeeld waarvan ik hoop dat het duidelijk is forumvraag.xlsm zit een macro die deels werkt op het kopieeren na controle van datum werkt wel kopieeren doet hij wel maar op de verkeerde plek hier kom ik dus niet verder mee.

Forumvraag.xlsx staat geen macro in.
In beide bestanden staat wat de bedoeling is.

Bij het wijzigen van de datum moet de waarde blijven staan .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Sylvester nee ik denk dat je ook even naar het nieuwe voorbeeld moet kijken.

Geen idee waarom er ineens een sprongetje van vier wordt gemaakt naar kolom P.
Code:
Sub hsv()
Dim fd
With Sheets(2)
 fd = Application.Match(.[a1], Sheets(1).Columns(1), 1)
 If IsNumeric(fd) Then Sheets(1).Cells(fd, 11).Copy .Cells(12, Columns.Count).End(xlToLeft).Offset(, IIf(.Cells(12, 3) = "", 2, 3))
End With
End Sub

Yes dit werk, perfect dankje wel. dat sprongetje is niet nodig. Als ik dat wil wijzigen wat moet ik dan wijzigen.
of geen offset wil gebruiken.
If IsNumeric(fd) Then Sheets(1).Cells(fd, 11).Copy .Cells(12, Columns.Count).End(xlToLeft).Offset(, IIf(.Cells(12, 3) = "", 2, 3))
Wil je me uitleggen hoe deze regel werkt voor het geval ik naar aan andere cel of kolom wil. wel of geen offset nodig ben.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan