• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fout in een formule die ik niet kan vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob Vennik

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2025
In bijgevoegd bestand zit er waarschijnlijk een fout in de formule maar hoe ik ook zoek ik kan hem niet vinden.
Zou er iemand mee kunnen kijken?
De groene cellen zijn invoer velden en de oranje is de uitkomst.
Probleem is dat als je de vakken op de weekdays leeg laat er in de uitkomst allerlei waarden komen te staan.
Als je dat bij de Saturday en Sunday doet gebeurt dat niet.

Bijlagen

Welkom bij Helpmij :)

De formules resulteren dan in een getal met een waarde achter de komma.
In een cel met eigenschap Tijd wordt dit dan als die tijd weergegeven.

In M4 is dat 0.27083333 en dat is in 24-uurs tijd inderdaad half 7 (6:30) in de ochtend.
Oftewel, de tijd in B29.

Laatst bewerkt:
de formules lijken mij ook zeer ingewikkeld om gewoon een tijd uit te rekenen. u weet waarschijnlijk wat al die afkortingen betekenen maar voor ons is dat een vraag.

Welkom bij Helpmij :)

De formules resulteren dan in een getal met een waarde achter de komma.
In een cel met eigenschap Tijd wordt dit dan als die tijd weergegeven.

In M4 is dat 0.27083333 en dat is in 24-uurs tijd inderdaad half 7 (6:30) in de ochtend.
Oftewel, de tijd in B29.
Bedankt voor de reactie!
Heb je toevallig enig idee hoe ik dit op zou kunnen lossen?

Gebruik bijvoorbeeld de MIN functie:
Code:
=MIN(ALS($C4<$B4;MAX(0;MIN(B$29;1)-MAX(B$28;$B4))+MAX(0;MIN(B$29;$C4)-MAX(B$28;0));MAX(0;MIN(B$29;$C4)-MAX(B$28;$B4)));0)

zet een if rondom de formules:

=If($C4="";"";IF(....))

Gebruik bijvoorbeeld de MIN functie:
Code:
=MIN(ALS($C4<$B4;MAX(0;MIN(B$29;1)-MAX(B$28;$B4))+MAX(0;MIN(B$29;$C4)-MAX(B$28;0));MAX(0;MIN(B$29;$C4)-MAX(B$28;$B4)));0)
Als ik dat doe komt er inderdaad 0:00 in de vakken te staan maar de berekening van de verschillende uren wordt dan ook niet meer gedaan, het maakt dan niet meer uit wat ik invul de uitkomst is altijd nul

Geen oplossing dus.
En heb je al getest wat snb liet zien?

Zo dus in M4 en dan naar rechts trekken:
Code:
=ALS($C4="";"";ALS($C4<$B4;MAX(0;MIN(B$29;1)-MAX(B$28;$B4))+MAX(0;MIN(B$29;$C4)-MAX(B$28;0));MAX(0;MIN(B$29;$C4)-MAX(B$28;$B4))))

Ik vrees dat dat, door allerlei verwijzingen naar B28 en volgende, verkeerd gaat aflopen, hoor.
Ondertussen was ik ook even aan het kijken en zag een manier zonder extra ALS, nl. door in de formules de verwijzingen naar B4 tot E4 te laten voorafgaan door '--', anders wordt 'LEEG' genegeerd in de MIN- en MAX-functies.

Edit:
Voor het gemak er nog even bij hoe je dat snel regelt.
Selecteer M4 tot X4, en vervolgens 4 x 'vervangen': '$B4' door '--$B4', idem voor C, D en E.

Laatst bewerkt:
Ik vrees dat dat, door allerlei verwijzingen naar B28 en volgende, verkeerd gaat aflopen, hoor.
Ondertussen was ik ook even aan het kijken en zag een manier zonder extra ALS, nl. door in de formules de verwijzingen naar B4 tot E4 te laten voorafgaan door '--', anders wordt 'LEEG' genegeerd in de MIN- en MAX-functies.
Ik ga dit ook proberen. De formule is inderdaad een beetje groot georden maar wist niet hoe ik dit anders moest doen

Beide oplossingen werken goed!
Ik ga even kijken welke versie ik naar de monteurs ga sturen.

Edmoor en Enigmasmurf hartelijk dank voor de hulp!

Toch maar even verduidelijken: als je het voorstel van edmoor op analoge wijze aanpast in elke afzonderlijke formule zal het wel werken, maar niet als je zijn suggestie volgt om ze in M4 te zetten en door te trekken naar rechts. Ik heb eerder al vermeld waarom.
Dat zal je niet merken als er geen tijden zijn ingevuld in B4 tot E4, maar als die er wel zijn krijg je onvermijdelijk foute uitkomsten.

Toch maar even verduidelijken: als je het voorstel van edmoor op analoge wijze aanpast in elke afzonderlijke formule zal het wel werken, maar niet als je zijn suggestie volgt om ze in M4 te zetten en door te trekken naar rechts. Ik heb eerder al vermeld waarom.
Dat zal je niet merken als er geen tijden zijn ingevuld in B4 tot E4, maar als die er wel zijn krijg je onvermijdelijk foute uitkomsten.
Ja dat had ik gezien, ik heb de formule ook niet doorgetrokken maar in elke cel rechts van M4 handmatig aangepast, anders kijkt de formule naar de verkeerde cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan