Is mijn PC bijna overleden of is het iets anders?

Thomaszz85

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2010
Hallo, allen.

Mijn custom PC uit 2011 is gedurende de jaren mogelijk dichtgeslibd met allerlei ongein. Incl. oude programma's die met de allernieuwste stuurprogramma's niet meer werken. Hij heeft 't altijd trouw gedaan. Nu heeft hij echter ineens soms grote moeite met normale dingen zoals het openen van een map of programma, en ook taakbeheer. Vandaag bijvoorbeeld, deed hij bijzonder lang over opstarten.

Ik hou de PC verder zo schoon mogelijk. Ik gebruik Malwarebytes, CC cleaner en WinDirStat. Alle opgeslagen bestanden staan op externe harde schijven. Oude onnodige programma's (die niks met het systeem te maken hebben) verwijder ik. Er runnen bijzonder veel achtergrondprogramma's maar ik weet niet welke weg kunnen.

Ik vroeg me af of iemand aan mijn systeeminfo (of een andere truc) kan zien of mijn pc "op" is,
of dat hij een herstelbare bug heeft. Alvast bedankt!

Bijlagen

Alle achtergrond programma's uit opstarten wissen, behalve die voor het AV en drivers niet, reboot.

Progamma's hoeven helemaal niet mee op te starten, waarom mensen dat laten doen ontgaat mij.

Denk ook even na voor vervanging van de computer. Want Windows 10 komt ook dichterbij de End Of Life, en Windows 11 wordt daarentegen flink ontwikkeld. Op je huidige computer zal Windows 11 ongetwijfeld niet mogelijk zijn.

Op alle PC's waar nu W10 op draait, draait ook W11, voor de Intel 8 generatie alleen via de Rufus methode.

Laatst bewerkt:
Heb je de laatste Windows Updates?
Doe een sfc /scannow

Stap 1: Druk op Windows + R om het venster Uitvoeren (Run) te openen.
Stap 2: typ cmd in en druk op Ctrl + Shift + Enter om de opdrachtprompt als administrator te openen.
Stap 3: Typ sfc /scannow en druk op Enter om de opdracht uit te voeren.

Check de gezondheid van de schijven met CrystalDiskInfo.

Kijk dat onder > Instellingen (Apps > Opstarten) of via een gemaakte snelkoppeling:
ms-settings:startupapps
schakel programma's uit die niet nodig zijn om op te starten.

Schakel Windows Search uit
- Gebruik > WIN + R = Run (command) = Uitvoeren
- Typ > services.msc
- Ga naar > Windows Search
- RMK > Eigenschappen (RMK = rechtermuisknop)
- Tabblad > Algemeen
- Opstarttype: > Uitgeschakeld

Als administrator uitvoeren
chkdsk /f X:
vervang X door de juiste schijfletter

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik zal nog even zeggen wat de PC nu doet, wat nu het probleem is: De verkenner is onwaarschijnlijk traag. Ik dubbelklik op een map en verkenner bevriest. Maar ondertussen is al het andere functioneel, zoals de muis en internet. Linksboven in het venster staat (reageert niet). Taakbeheer start niet op. Prullenbak start niet op. Harde schijf veilig ontkoppelen reageert niet. Pas na 5-10min voeren deze dingen hun acties uit. Wat kan dit nou zijn?

Herhaling van de problemen lost niets. Heb je de zaken uitgevoerd die zijn aangedragen? Resultaten? Oplossen is gewoon werken en uitsluiten.

Ik had ook een keer een kneitertrage PC, en het aanmaken van een nieuwe gebruikersprofiel om die vervolgens te gebruiken, heeft goed geholpen.

Dit kan ook via de herstel-console van Windows (Windows RE).
Code:
net user NieuweGebruiker MijnWachtwoord /add

En daarna:
Code:
net localgroup administrators NieuweGebruiker /add

Je kan het nieuwe profiel ook gebruiken om de commando's en opdrachten van Senso eens uit te voeren.

Terug
Bovenaan Onderaan