• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Dagen tussen data en 2 kleuren koppelen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Dierdriu

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2025
Hallo,

Ik heb jullie hulp nodig.
Ik probeer een bestand te maken voor open boxen.
Dit houd in dat ik ordenummers en namen bij hou en een startdatum in het bestand zet wanneer de box word aangemaakt. Deze box mag dan 2 maanden staan voordat ik deze opstuur.

Nu heb ik het bestand automatisch laten aangeven dat het de datum van vandaag moet pakken zodat deze elke dag veranderd maar krijg ik het niet voor elkaar om het datumverschil in dagen te krijgen en ook niet de kleuren eraan te koppelen (bij 53 dagen word het oranje en bij dag 60 rood).
het systeem blijft aangeven de formule niet te herkennen of ik krijg #waarde?
Hieronder de formules waar ik mee aan het stoeien ben.

=DATUMVERSCHIL(G3;H3;”d”)

=AND(NOT(ISBLANK(D2)), D2<=TODAY()-60)

=AND(NOT(ISBLANK(D2)), D2>=TODAY()-59, D2<=TODAY()-53)

Jullie hulp en advies word erg gewaardeerd,

Dierdriu

Bijlagen

Maak er een tabel van en doe het zo:
Ik heb de tabel gedownload en ben kijken hoe ik het dan verder zou kunnen uitbreiden, maar als ik dan de tabel wil groter maken, of verlengen krijg ik weer #waarde? terwijl er dan simpel =D7-C7 staat. ik maak opnieuw de tabel maar dan veranderd er niks. hoe kan ik rekening houden dat de #waarde? dan goed blijft gaan op die plaatsen? (sorry ik probeer te begrijpen wat er gebeurd in het bestand en hoe ik alles goed kan houden). Er kunnen namelijk wel 150 openboxen zijn dus ik wil dit kunnen uitbreiden zonder dat het werkbestand niet meer naar behoren werkt.

Bijlagen

Wat bedoel je en wat doe doe je precies als je de tabel groter maakt of verlengt?

Wat bedoel je en wat doe doe je precies als je de tabel groter maakt of verlengt?
- Ik probeer deze dan of door te trekken door de rijen naar beneden dmv het kleine zwarte pijltje in de rechter hoek van een cel.
- Ik heb ook geprobeerd het vak groter te maken door te selecteren en deze dan ook als tabel te maken.
- Ik heb handmatig per rij gekeken in de cel eigenschappen en deze in een grotere te selecteren selectie proberen toe te passen.
- handmatig de formule per cel invullen per rij.
- als ik simpel de datum in een nieuwe rij aanvul geeft deze ook #Waarde!

Maar dan pakt de E7 en E8 rij niet automatisch mee. dan krijg ik dus #Waarde!
dus hoe kan ik meer orders en dus data toevoegen per rij zodat dat met alle formules en kleurschakeringen wel goed loopt en er geen #waarde? komt te staan. Waar moet ik op letten? rekening mee houden?

Kijk eens of dit in de buurt komt?
Voorwaardelijk opmaak aangepast en ook de datum VANDAAG() wordt automatisch pas ingevuld als er een datum in kolom C een startdatum wordt ingevuld.

Bijlagen

Ga in de rechterondercel van de tabel staan en druk op de Tab toets, er wordt een nieuwe rij compleet met formules toegevoegd.

Kijk eens of dit in de buurt komt?
Voorwaardelijk opmaak aangepast en ook de datum VANDAAG() wordt automatisch pas ingevuld als er een datum in kolom C een startdatum wordt ingevuld.
als ik het bestand download en open dan zie ik inderdaad de dagen, maar zodra ik dan op bewerken instellen klik veranderen de laatste 2 automatisch in #waarde!

Het voordeel van een tabel is dat hij automatisch uitbreid inclusief formules
als je in cel C9 (bestand uit reactie #3) een datum zet ( bv 1-6) komt in
D9: 25-8-25 (=datum van vandaag )
E9: 85 dagen met een rode kleur

Bijlagen

ok, ik denk dat ik gevonden heb waar het probleem zit, ik vul de datums op de nederlandse wijze in 25-07-2025, maar dat herkent de formule niet, ik moet deze dan 07-25-2025 invullen. deze zet het systeem dan wel om in 25-07-25 en dan pakt het wel de berekeningen. ik moet er alleen dus erg in houden dat ik ze op de amerikaanse wijze invoer.

Kan me niet voorstellen dat dit zo is

Of staan je windows settings misschien op z'n engels?

als je alleen 1-2 invult geeft hij dan 2 januari of 1 februari?
Plaats het bestandje waarbij het fout gaat hier eens.

Geeft bij mij geen foutmelding

Bijlagen

• Schermafbeelding 2025-08-25 165655.jpg
    Schermafbeelding 2025-08-25 165655.jpg
    43,9 KB · Weergaven: 4
ik denk dat je zit te rommelen met taalinstellingen.

In je startpost zet je zowel engelstalige als nederlandstalige formules.
Als jij met een Engelse versie werkt dan zal DATUMVERSCHIL() niets doen inderdaad Dan moet je DATEDIF() gebruiken

In je voorbeeld trek je kolom H van kolom G af daardoor krijg je negatieve waarden.
Als je de formule omdraait krijg je positief aantal dagen en zou je VO wel moeten werken

Toen ik jou 2e bestand uit Reactie #5 opende zag ik inderdaad bij de laatste 2 rijen #waarde staan, maar na herberekenen verdwenen die en werden het wel aantallen. Maar er bleef wel een foutmelding (groen driekhoekje0 staan in kolom G. zie onderstaand screenshot (na herberekenen)
.
1756133876601.png

Dit soort foutmeldingen ontstaan als je taalinstellingen voor je PC (dus niet excel) een ander scheidingsteken hebben staan voor datums dan het streepje dat je gebruikt.

Als je engelse instelling hebt dan is het datumscheidingsteken vaak "/" ipv "-"
En omdat je een twee cijferig jaar gebruikt weet Excel niet of het 1925 of 2025 moet zijn.
Daardoor wordt je datum als tekst opgeslagen.

Als je wel een 4 cijferig jaar gebruikt zal Excel het automatisch als datum interpreteren ongeacht of je streepje of (forward)slash gebruikt.

Andere optie is de datums invoeren met het ingestelde scheidingsteken voor datums van je pc.

en ook nog even een screenshot waarbij ik dezelfde foutmelding krijg als jij direct na openen, maar voor herberekenen (voor de andere helpers)

1756134395635.png

Ik denk dat de taalinstellingen een rol spelen, maar het zou ook kunnen dat het tweecijferig jaartal de enige reden van het probleem is

Ik herbereken niets
Mijn screenshot is direct na opening.

Ik gebruik wel de engelse versie van excel maar met nederlandse instellingen.

bewerken instellen klik
@Dierdriu
Wat bedoel je eigenlijk met het bovenstaande?

Wederom bestandje toegevoegd.
Vul in het voorbeeldje in cel C8 - cursor staat er al op- een datum in.
Wat gebeurt er dan?
Als er weer "gekke" dingen gebeuren upload dan dat bestandje.

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan