Foto's RAW zijn .mp4 geworden.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Ik maak weinig foto's, maar dacht toch m'n GH4 goed ingesteld te hebben.

Nu blijken foto's die ik vanmorgen gemaakt heb, niet een werkbare extensie te hebben.
i.p.v. RAW hebben ze een .mp4 extensie en zit er vooralsnog niets anders op dan te converteren.

Het is de bedoeling dat deze in groot formaat (rolcontainercover) uitgeprint worden bij een winkel.

Wat kan ik doen om dit zo optimaal/hoogste kwaliteit aan te leveren?

Zou toch echt RW2 of RAW moeten zijn, hoe heb je de foto’s op de pc gezet?
Betrouwbaarste methode vind ik nog steeds het sd-kaartje in een sd-kaart lezer stoppen.
Of had je postfocus optie gebruikt? Die hebben een 4K-resolutie van 3840 x 2160 pixel.

Laatst bewerkt:
Als het echt foto's zijn en geen filmpjes, kan je ze op je PC wellicht eenvoudig van een correcte extensie voorzien door ze te hernoemen.

De Panasonic GH4 converteert raw-bestanden niet naar MP4; deze bewerking is niet mogelijk omdat raw-bestanden foto's zijn en MP4 een videobestandsformaat is. RAW-bestanden bevatten ruwe, onbewerkte beeldinformatie van de sensor en zijn bedoeld voor nabewerking, terwijl een MP4-bestand een gecomprimeerd videobestand is dat opnames bevat. De GH4 kan wel video opnemen in verschillende formaten, zoals MP4, maar deze zijn niet afgeleid van een RAW-foto.

RAW-bestanden
  • Wat het is: De ruwe, onbewerkte gegevens die rechtstreeks van de beeldsensor komen.

• Doel: Bieden maximale controle over de belichting, witbalans, kleurcorrectie en scherpte tijdens de nabewerking.

• Bestandsformaat: Een algemene standaard bestaat niet, dus het is een camera-afhankelijk bestandsformaat (bv. CR3 voor Canon, ARW voor Sony).

• Niet-videobestand: RAW-bestanden zijn foto's, geen video.
MP4-bestanden
  • Wat het is: Een gecomprimeerd videobestandsformaat.

• Doel: Video-opnamen opslaan, vaak met compressie om de bestandsgrootte te verkleinen.

• Verschil met RAW: Tijdens de omzetting naar een gecomprimeerd formaat zoals MP4 gaat beeldinformatie verloren, wat een lagere kwaliteit oplevert dan de originele RAW-gegevens.
Conclusie
De Panasonic GH4 converteert geen RAW-bestanden naar MP4 omdat dit een onmogelijke bewerking is; het zijn verschillende soorten bestanden die verschillende doelen dienen. Je kunt wel video opnemen in een MP4-formaat met de GH4, of RAW-foto's maken die je later kunt bewerken. Dus als je MP4 bestanden hebt, dan zijn er video's opgenomen en geen foto's gemaakt.

Tech8
Bericht automatisch samengevoegd:

Wat kan ik doen om dit zo optimaal/hoogste kwaliteit aan te leveren?
Ik zou zeggen, ga terug naar de plaats van opname en maak nieuwe foto's.
Een foto gemaakt uit een videobestand, heeft nooit dezelfde resolutie als een foto.

Zet hier anders eens een bestandje.

Tech8

Terug
Bovenaan Onderaan