Opgelost Foto's RAW zijn .mp4 geworden.

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Ik maak weinig foto's, maar dacht toch m'n GH4 goed ingesteld te hebben.

Nu blijken foto's die ik vanmorgen gemaakt heb, niet een werkbare extensie te hebben.
i.p.v. RAW hebben ze een .mp4 extensie en zit er vooralsnog niets anders op dan te converteren.

Het is de bedoeling dat deze in groot formaat (rolcontainercover) uitgeprint worden bij een winkel.

Wat kan ik doen om dit zo optimaal/hoogste kwaliteit aan te leveren?

Zou toch echt RW2 of RAW moeten zijn, hoe heb je de foto’s op de pc gezet?
Betrouwbaarste methode vind ik nog steeds het sd-kaartje in een sd-kaart lezer stoppen.
Of had je postfocus optie gebruikt? Die hebben een 4K-resolutie van 3840 x 2160 pixel.

Laatst bewerkt:
Als het echt foto's zijn en geen filmpjes, kan je ze op je PC wellicht eenvoudig van een correcte extensie voorzien door ze te hernoemen.

De Panasonic GH4 converteert raw-bestanden niet naar MP4; deze bewerking is niet mogelijk omdat raw-bestanden foto's zijn en MP4 een videobestandsformaat is. RAW-bestanden bevatten ruwe, onbewerkte beeldinformatie van de sensor en zijn bedoeld voor nabewerking, terwijl een MP4-bestand een gecomprimeerd videobestand is dat opnames bevat. De GH4 kan wel video opnemen in verschillende formaten, zoals MP4, maar deze zijn niet afgeleid van een RAW-foto.

RAW-bestanden
  • Wat het is: De ruwe, onbewerkte gegevens die rechtstreeks van de beeldsensor komen.

• Doel: Bieden maximale controle over de belichting, witbalans, kleurcorrectie en scherpte tijdens de nabewerking.

• Bestandsformaat: Een algemene standaard bestaat niet, dus het is een camera-afhankelijk bestandsformaat (bv. CR3 voor Canon, ARW voor Sony).

• Niet-videobestand: RAW-bestanden zijn foto's, geen video.
MP4-bestanden
  • Wat het is: Een gecomprimeerd videobestandsformaat.

• Doel: Video-opnamen opslaan, vaak met compressie om de bestandsgrootte te verkleinen.

• Verschil met RAW: Tijdens de omzetting naar een gecomprimeerd formaat zoals MP4 gaat beeldinformatie verloren, wat een lagere kwaliteit oplevert dan de originele RAW-gegevens.
Conclusie
De Panasonic GH4 converteert geen RAW-bestanden naar MP4 omdat dit een onmogelijke bewerking is; het zijn verschillende soorten bestanden die verschillende doelen dienen. Je kunt wel video opnemen in een MP4-formaat met de GH4, of RAW-foto's maken die je later kunt bewerken. Dus als je MP4 bestanden hebt, dan zijn er video's opgenomen en geen foto's gemaakt.

Tech8
Bericht automatisch samengevoegd:

Wat kan ik doen om dit zo optimaal/hoogste kwaliteit aan te leveren?
Ik zou zeggen, ga terug naar de plaats van opname en maak nieuwe foto's.
Een foto gemaakt uit een videobestand, heeft nooit dezelfde resolutie als een foto.

Zet hier anders eens een bestandje.

Tech8

Zou toch echt RW2 of RAW moeten zijn, hoe heb je de foto’s op de pc gezet?
Betrouwbaarste methode vind ik nog steeds het sd-kaartje in een sd-kaart lezer stoppen.
Of had je postfocus optie gebruikt? Die hebben een 4K-resolutie van 3840 x 2160 pixel.
Inderdaad! Postfocus gebruikt. Nieuw voor mij, maar leek me handig. Geen idéé dat dit tot een andere extensie zou leiden. SDkaartjes stop ik altijd in een SDlezer.

Als het echt foto's zijn en geen filmpjes, kan je ze op je PC wellicht eenvoudig van een correcte extensie voorzien door ze te hernoemen.
Dank, ga ik proberen.

@Tech8: ik film altijd met de GH4. Vandaar dat ik me verbaas over dit gebeuren. Het zijn ook geen filmpjes als ik ze aanklik.
Ben benieuwd wat postfocus, die krullenbol aanhaalt, voor effect op de extensie heeft.

Verder was het net gisteren de meest zonnige dag van de week en het heeft spoed, dus dat zou ergens jammer zijn.

Helder!

Ik doe veel met ChatGPT, maar wilde dit gisteren hier voorleggen.
Zojuist het punt van postfocus benoemd en kreeg onderstaand resultaat. Postfocus heeft dus de beperking dat het geen RAW maar JPEG wordt…

Om de uitkomst hier te delen:

De Panasonic GH4 (en andere Lumix-camera’s) slaan bij gebruik van de Post Focus-functie geen foto’s op, maar een kort videobestand (MP4) waarin de camera tijdens de opname door verschillende scherpstelpunten “focustackt”.

Daarna kun je in de camera zelf of met Panasonic-software losse foto’s uit dat MP4-bestand halen.

🔧 Zo kun je de foto’s eruit halen:

1. Direct op de camera

• Speel het MP4-bestand af op je GH4.
  • Kies in het menu de optie Post Focus → Select and Save (of iets vergelijkbaars, afhankelijk van je cameraversie).
  • Je kunt dan een frame kiezen waar de focus goed ligt, en de camera slaat dat frame op als JPEG-foto.

2. Op de computer

• Installeer Panasonic Image App of Panasonic PHOTOfunSTUDIO (gratis te downloaden van de Panasonic-site).
  • Daarmee kun je de MP4-bestanden openen, en de gewenste frames als foto’s (JPEG) exporteren.

3. Alternatief handmatig

• Open de MP4 in een videobewerkingsprogramma (bijv. VLC, DaVinci Resolve, Premiere, of zelfs gratis tools).
  • Zet de video stil op het juiste moment.
  • Maak een screenshot of exporteer het frame (vaak “Export Frame” of “Snapshot” genoemd).
  • Nadeel: dit levert meestal lagere kwaliteit op dan de ingebouwde Panasonic-export.

⚠️ Let wel: met Post Focus kun je geen RAW krijgen, alleen JPEG’s. Dat is een beperking van de functie.

Nog even verder bestudeerd en ik kom tot de conclusie dat ikzelf hier niet tevreden mee kan zijn. De fotoprint krijgt een te lage dpi mee, waardoor van dichtbij je blokjes gaat zien. Dat is op een paar meter ok, maar vind ik niet optimaal.

Ik begrijp nu ook volledig de functie van postfocus. Werk met Adobe Premìere Pro, maar dit gaan we niet doen.

Verl dank aan jullie voor het meedenken!

Laatst bewerkt:
Nog even verder bestudeerd en ik kom tot de conclusie dat ikzelf hier niet tevreden mee kan zijn. De fotoprint krijgt een te lage dpi mee, waardoor van dichtbij je blokjes gaat zien. Dat is op een paar meter ok, maar vind ik niet optimaal.
Ik zou toch eens teruggaan om degelijke foto's te nemen.

Tech8

Dat doek wordt ook niet met 10000 DPI bedrukt. Dus je zou eens kunnen navragen welke resolutie wenselijk (en max haalbaar) is.

Terug
Bovenaan Onderaan