• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meterstanden

Lampie173

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2012
Besturingssysteem
Windows 11 Pro
Office versie
Office 365
Hallo allemaal,

In toegevoegd voorbeeld is het mij gelukt om de tab van het werkblad een kleur en van een tekst te voorzien als er iets wijzigt op het werkblad.

Start: Witte tab
1e wijziging in bereik A2:A6 : Tekst "In behandeling" en Gele Tab
2e wijziging en verder in bereik : Tekst "Cpl 152 niet klaar" en Rode Tab
Laatste wijziging in bereik : Tekst "CPL 152 is klaar" en Groene Tab

Het gaat om het invullen van meterstanden, de opnamedatum komt dan in bereik B2:B6
Maar deze kunnen, vanwege de grote hoeveelheid (en de verschillende locaties) aan uit te lezen meters nooit op 1 dag opgenomen worden.
Er zitten dus steeds verschillende dagen in het opnemen.
Maar het bestand wordt wel regelmatig uitgelezen op wijzigingen (nieuw opgenomen standen)
Men kan dus niet zien of de standen zijn verwerkt.
Ik heb zelf bedacht dat er een soort reset moet komen waarbij de eerder ingevulde meterstanden en datums uiteraard behouden blijven!
Het werkblad krijgt dan weer zijn witte tab (Start) met de naam (CPL 152) om vervolgens weer verder met stap 2 in bovenstaande route.
Hoe kan ik deze macro verder uitbouwen?

Ik hoor graag van jullie,

Groet,
Toon

Bijlagen

Misschien een rare vraag, maar krijg je die niet al via de “slimme” meter binnen?

Hoi Peter,

De meeste meterstanden van de hoofdmeters worden idd op afstand uitgelezen.
Het betreft hier Gas-, Elektra- en Watermeters die als tussenmeters achter de hoofdmeter zitten.
Dit aantal is ruim 300 het aantal op afstand uit te lezen meters is ong. 800 stuks

Dit aantal is ruim 300 het aantal op afstand uit te lezen meters is ong. 800 stuks
300 hoofdmeters met ongeveer 800 meters (gas, elektra, water) achter de hoofdmeters? Dus 300 hoofdmeters per gebouw en circa 800 meters per huishouden? Wordt het uitlezen gedaan per dag, maand, kwartaal of jaar?
Wat een vragen van mijn kant, hè?

Het gaat hoofdzakelijk om tussenmeters die achter een hoofdmeter zitten. En op de gekste plekken.

Dit gaat om watermeters die algemene ruimten zitten ( in een put, of in een ketelhuis op een dak),en er zitten ook collectieve watermeters bij.
Gasmeters die op een blokverwarming, je hebt ze ook voor collectief kookgas.
Elektrameters voor alg verlichting, maar ook weer gezamenlijk verbruik (kelderboxen, garages etc.)
Maar in aanleunwoningen waar een elektra tussenmeter zit.
Maar ook kWh meters, warmtemeters
Al deze meters moeten aan eind van het jaar fysiek uitgelezen worden.
De meeste worden gelukkig op afstand uitgelezen.

Voeg een kolom toe waarin op het moment van verwerken de verwerkingsdatum wordt ingevuld. Bij een volgende verwerking hoeven dan alleen de standen zonder verwerkingsdatum verwerkt te worden.

Dank Ahulpje

Maar daarmee zie ik nog niet aan de kleur tab dat de (laatst ingevulde) meterstanden verwerkt zijn.
Het gaat om meerdere werkbladen, ik moet ze dan 1 voor 1 openen om te kijken of er meterstanden verwerkt zijn.
Daarom wil iets met die Tab kleuren doen.

plaats alles op 1 blad, dan heb je het minste werk en de kleinste kans op vergissingen.

Met de hand openen? Dat lijkt mij nou typisch iets om te automatiseren. Op een overzichtswerkblad (deftig: dashboard) kun je dan van alle werkbladen een samenvatting tonen.

Terug
Bovenaan Onderaan