Linux

mikedh

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2026
Hallo allemaal,
Ik zou me graag wat meer verdiepen in Linux.
Zijn er mensen hier die me dat een beetje kunnen uitleggen en laten zien (liefst niet online).

Groetjes mike

Ik zal eerlijk zijn. Ik heb Linux Mint 1 week geprobeerd en weer terug gegaan naar Windows 11. Ik gebruik progjes die niet in de "winkel" van Linux zitten..

Dit is dus mijn ervaring. Ik heb veel MP.3 muziekbestanden en tag deze met mp3Tag. Is gewoon de best. Verder gebruik ik een progje om ze in een database te zetten. Heeft Linux niet.

Mocht je het voor gewoon gebruik willen, en bijv. geen spellen, dan is het bruikbaar.

Ja jeetje, als je in Friesland woont, kom langs zou ik zeggen. Werk er al 18 jaar mee zoiets.
Was jaren een steunpunt voor Linux Mint, maar dat ben ik niet meer.
Kijk en lees anders eerst wat en waarvoor je het wilt gebruiken. Kijk naar de verschillende distro's, er zijn er 100den.
Bericht automatisch samengevoegd:

wat leer je nu in 1 week??
Ik doe alles met Linux Mint, al 18 jaar. Ja, en toen was het nog niet zoals het nu is. Het is nu instapklaar, voor alles is een proggie. Geen gedoe met virusscanners en andere bende.
Ik werk ermee voor mijn werk, hobby en thuis. Zelfs manlief kan er mee werken en dat zegt veel.
Dus tja, 1 week................ik weet niet, dan heb je er ook geen zin in.

Verder gebruik ik een progje om ze in een database te zetten. Heeft Linux niet.
LibreOffice is gratis voor Linux en heeft o.a. de Base Database.
Daar kan je prima een database voor je MP3tjes mee maken.

Kijk ook eens naar dit:

Ik neem aan dat jij nu Windows gebruikt. Welke programma's/functies zijn belangrijk voor jou? Voor heel veel programma's voor Windows heb je ook alternatieven voor Linux, over het algemeen geheel gratis.
Ubuntu en Mint zijn Linux distro's die heel veel worden gebruikt, Zorin OS richt zich meer op de overstappers die van Windows komen en Winux OS heeft zelfs de looks van Windows.

Zelf werk ik met Ubuntu en Gentoo, maar die laatste is compleet anders dan de eerder genoemde distro's.

Gewoon zelf uittesten welke distributie je bevalt, zijn allemaal derivaten van Unix.
De meeste hebben ook een live versie die je zonder installatie v.a. de USB kunt gebruiken.

U

#Edmoor,

Niet bruikbaar. Wel eens gevraagd daarom in LO Base. Die andere Database is leuk, maar te veel gedoe, zeker als het zo'n Tar.GZ is. Ik ben niet zo handig daar in. Ik gebruik MuziekDataBase (https://www.muziekdb.nl/).
Een prima applicatie die voldoet aan mijn eisen en wensen. En verder heb ik geen last van Windows 11. Voldoet meer dan prima op mijn laptop. Nogmaals voor normale dingen is Linux een goed alternatief.

#Edmoor,

Niet bruikbaar. Wel eens gevraagd daarom in LO Base. Die andere Database is leuk, maar te veel gedoe, zeker als het zo'n Tar.GZ is. Ik ben niet zo handig daar in. Ik gebruik MuziekDataBase (https://www.muziekdb.nl/).
Een prima applicatie die voldoet aan mijn eisen en wensen. En verder heb ik geen last van Windows 11. Voldoet meer dan prima op mijn laptop. Nogmaals voor normale dingen is Linux een goed alternatief.
Nogmaals, Linux (Mint) is prima voor normale dingen die je met Windows ook kan doen.

@Hannes57:
Het is duidelijk dat je Linux niet wilt gebruiken en dat je er geen tijd in wilt steken om het te leren.
Dat wil niet zeggen dat het onbruikbaar is, getuige de grote gebruikersgroepen een vele web servers die er op draaien.
Ik ben het wel met je eens dat Windows makkelijker is voor de eenvoudige huis-, tuin en keuken gebruiker.
Maar ook Windows heb je moeten leren gebruiken.

Ik ben het wel met je eens dat Windows makkelijker is voor de eenvoudige huis-, tuin en keuken gebruiker.
Serieus? Daar ben ik het uiteraard niet mee eens. Maar goed, ieder mag zijn eigen smaak en mening hebben. Gelukkig maar, stel dat dat ook niet meer mag. ;)

Tuurlijk mag dat.
Windows wordt zo'n beetje met de paplepel ingegoten en Linux niet.
Dat is naar mijn mening het grote verschil.
Jij als doorgewinterde Linux gebruiker zal daar inderdaad anders over denken.
En, wat je al zei, dat mag :)

Eigenlijk is het al jaren (100 jaren!) koppelverkoop. Je koopt een nieuwe computer en wat staat er op? Juist! Je hebt geen keus. Ja, een Mac, maar dat kan een minder bedeeld iemand niet kopen vanwege de prijs.

Koppelverkoop is verboden. Maar toch wordt het gedaan. Als men meer keus had gehad, dan was Linux allang geïntegreerd in het leven. Dat is het eigenlijk al in servers, smartphone en andere. Maar voor de thuisgebruiker zou het best mogelijk kunnen zijn.

Er zijn Linux verkopers, maar ik vind die zelf te duur. De .alpha-shop heeft wel betaalbare computers met Linux en ook laptopmetlinux heeft ze. Maar je kan het makkelijk zelf installeren.

Helemaal waar :)

Hallo allemaal,
Zijn er mensen hier die me dat een beetje kunnen uitleggen en laten zien (liefst niet online).

Groetjes mike
Gaat het ook om de commando's in het terminal scherm? Of meer om de grafische gebruiksomgeving en het praktische gebruik daarvan?

# voor linux enthousiasten..

Ik ben opgegroeid met win3.11 en zo mee gegroeid. Heb Mint een tijdje gebruikt, maar kon er simpel niet aan wennen. Dan moest iets met de terminal, dan zo'n TAR.GZ, waar ik geen bal van snap. Ik val de gebruikers van Linux helemaal niet aan. Integendeel, blijf er bij wat je gewend bent. Ik blijf bij Win.11. Daar voel ik mij het beste bij.

Ik blijf bij Win.11. Daar voel ik mij het beste bij.
In dat geval zal Windows voor jou ook de beste keuze zijn.

Windows wordt zo'n beetje met de paplepel ingegoten en Linux niet.
Voor de gemiddelde consument wordt veelal standaard met Windows "opgescheept". Velen zullen ook niet beter weten.

Ik neem aan dat jij nu Windows gebruikt. Welke programma's/functies zijn belangrijk voor jou? Voor heel veel programma's voor Windows heb je ook alternatieven voor Linux, over het algemeen geheel gratis.
Ubuntu en Mint zijn Linux distro's die heel veel worden gebruikt, Zorin OS richt zich meer op de overstappers die van Windows komen en Winux OS heeft zelfs de looks van Windows.

Zelf werk ik met Ubuntu en Gentoo, maar die laatste is compleet anders dan de eerder genoemde distro's.
Klopt ik gebruik nu gewoon Windows...maar hoor veel dat Linux beter is

Ja jeetje, als je in Friesland woont, kom langs zou ik zeggen. Werk er al 18 jaar mee zoiets.
Was jaren een steunpunt voor Linux Mint, maar dat ben ik niet meer.
Kijk en lees anders eerst wat en waarvoor je het wilt gebruiken. Kijk naar de verschillende distro's, er zijn er 100den.

wat leer je nu in 1 week??
Ik doe alles met Linux Mint, al 18 jaar. Ja, en toen was het nog niet zoals het nu is. Het is nu instapklaar, voor alles is een proggie. Geen gedoe met virusscanners en andere bende.
Ik werk ermee voor mijn werk, hobby en thuis. Zelfs manlief kan er mee werken en dat zegt veel.
Dus tja, 1 week................ik weet niet, dan heb je er ook geen zin in.
Haha nee Friesland is een beetje te ver voor me.
ik hoor ook dat t veiliger is.
Heb al best wat opgezocht maar t zo op beeld kijken en tegelijkertijd het zelf proberen is geen goede combi voor mij

Terug
Bovenaan Onderaan