In een NAS een extra schijf zetten

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 (25H2) Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Ik heb een 4-bays Synlogy NAS type DS416, waarvan echter tot gisteren er slechts 2 bays bezet zijn.
Vandaag evenwel, heb ik er een 3de schijf bijgezet, nu heb ik dus 3x 8TB schijven in de NAS
Maar... Ik had verwacht dat de werkbare opslag zich zou uitbreiden tot zo'n 16TB, maar er is bijgekomen aan opslag 12TB (volgens Afbeelding)
Voordeze had ik alleen Opslagpool1 met Voluwe1, nu is dat daar dus alleen Opslagpool2 bijgekomen.
Zie afbeelding : De Opslagpool2 is er wel en geeft aan dat ie 12TB groot zou zijn,zie onderste rode kader
(tekst gaat verder onder de afbeelding)Hoeveelheid Opslag 2026-04-08 144252.png

Maar hoe kan ik die Opslagpool2 benaderen, om er data op te zetten ??
Hierbij nog een overzicht van de Schijven in de NAS (Zo te zien zijn de 3 schijven Gezond volgens Synology
Bekijk bijlage 388886
En de ruimte op Opslagpool2 is 7.3TB + 4.3TB ?? naar ik vermoed (de nog openstaande ruimte op Volume1)

Of ligt dat iets anders, en is er iets fout gegaan?

Met vriendelijke groet
Dukkel

Laatst bewerkt:
Maak eens een screenshots met opslagpool 1 en een met volume 1 geselecteerd.

Ik vermoed dat de eerste twee drives in een mirror zijn. Met deze twee extra screenshots kan ik dat vermoeden bevestigen. Als ze in een mirror zijn kan je geen drives aan de opslagpool 1 toevoegen en krijg je wat je nu hebt, twee opslagpools.

Van de nieuwe opslagpool is nog geen ruimte toegewezen aan een nieuw volume, vandaar dat je de ruimte nog niet ziet. (als je bij de bovenste screenshot kijkt zie je daar onder de pool Volume 1 staan. Daar staan weer de shares in die je via de netwerk kan benaderen. Die stap in nog niet gemaakt bij Opslagpool 2, want daar is maar 12 MB toegewezen.

Ik heb nog iets verandert aan de screenshots. En ruimte toegewezen aan Opslagpool2
Nu heb ik ook Volume2. de vraag is alleen hoe kom ik daarin?
Volume gebruik 2026-04-08 194844.png

Bedoelde je deze Afbeelding?

Totaalopslag 2026-04-08 144442.png

Ondertussen heb ik het max. volume toegewezen aan Opslagpool2 en ziet Volume2 er uit, zoals hieronder.
Volume2 is nog maagdelijk want daar staat nog niets in.
Ik weet ook niet hoe ik op Volume2 data kwijt kan.
(Of loopt dat na het vollopen van Volume1 gewoon geruisloos over naar Volume2 ??)

Volume gebruik 2026-04-08 194844.png

Bedoelde je deze Afbeelding?

Bekijk bijlage 388889
Ja, ALS deze, maar dan één screenshot met Opslagpool 1 aangeklikt en een ander screenshot met Volume 1 aangeklikt. Nu zie ik de informatie van opslagpool 2. Ik moet de gegevens hebben van opslag pool 1 en volume 1. Je krijgt dan meer specifieke informatie te zien die ik nodig heb.

Nu heb ik het max. volume toegewezen aan Opslagpool2 en ziet Volume2 er uit, zoals hieronder.
Volume2 is nog maagdelijk want daar staat nog niets in.
Ik weet ook niet hoe ik op Volume2 data kwijt kan.
(Of loopt dat na het vollopen van Volume1 gewoon geruisloos over naar Volume2 ??)

Bekijk bijlage 388891
Nee, je moet nog shares maken in de Opslagpool 2. Dis shares kan je dan net zo gebruiken als de oorspronkelijke shares op je pc. Het probleem is echter dat de data die je op de nieuwe share(s) niet veilig staat omdat er geen mirroring naar een vierde drive is.

Maar voordat ik meer kan zeggen wat je het beste kan doen moet ik eerst even precies weten wat de huidige configuratie is van de harddisks in die NAS. Vandaar dat ik die specifieke screenshots nodig heb.

Hier is dan Opslagpool 1
Opslagpool1 2026-04-08 211458.png
En hier is Volume 1
Volume 1 2026-04-08 211555.png
Bericht automatisch samengevoegd:

Omdat ik vermoed dat je die gegevens ook van Opslagpool 2 wilt inzien
Opslagpool 2 2026-04-08 211958.png
En ook van Volume 2
Volume 2 2026-04-08 212044.png
Nu heb je volgens mij alle gegevens van de HDD's, benodigd om Shares te maken op volume 2 ???

En dan volgt de volgende vraag, hoe en waar maak ik die Shares
Gewoon in Mappen aanmaken met het verschil dat die gesitueerd moeten zijn op Volume 2
En waar moeten die Shares naar toe linken?
Vergeef me onwetendheid hierin.

Hier probeer ik aan te geven hoe die Shares te maken.
Maar waarom Shares op Volume 2 maken, wat doe je er praktisch mee?

Shares maken 2026-04-08 213320.png

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan