Firefox downloadt een "pdf" automatisch naar de map "Downloads" bij de instelling "Openen met Firefox", enz.

Indicium

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2006
Besturingssysteem
Microsoft Windows 10 (MS Win10) Home 64-bit (x64)
Office versie
Apache OpenOffice (AOO) | LibreOffice (LO)
Sinds enige tijd slaat Mozilla Firefox (onder andere) het "portable document format" ("pdf") bij (onder meer) "Openen met Firefox" en/of "Openen met Microsoft Edge" automatisch in de map "Downloads" van Windows op. Dat was voor die tijd niet het geval. De bestanden werden toen in een tijdelijke map ["temporary folder" ("temporary directory")] opgeslagen.

Zie (bijvoorbeeld): "https://www.bitsoffreedom.nl/wp-con...ding-stichting-bits-of-freedom-tegen-meta.pdf".

Vraag: Is dat een bug?

Bij wordt een PDF standaard in Firefox gepend, dus nergens opgeslagen.

Het ligt eraan hoe je hem downloadt op de site waar die wordt aangeboden. Soms is het gewoon een link die hem direct opent (en opslaat in de /tmp folder), en soms is het gewoon een geforceerde download die in /downloads wordt opgeslagen.
Zie hier een voorbeeld:

Laatst bewerkt:
Zie hier een voorbeeld:

(...)

Het voorbeeld "test-document.pdf" staat met de instelling "Altijd vragen" in de browser van mijn desktop na de vraag "Wat moet Firefox met dit bestand doen?" in een venster bij "Openen met Firefox" in de map "Downloads" van Windows 10. Het bestand wordt automatisch opgeslagen.

Dat was ook het geval bij het voorbeeld "https://www.bitsoffreedom.nl/wp-con...ding-stichting-bits-of-freedom-tegen-meta.pdf". De schijf loopt daardoor vol.

Het enige wat ik doe is een directe link geven achter de eerste downloadknop. De tweede downloadknop download hem geforceerd via een download in de browser.

Het enige wat ik doe is een directe link geven achter de eerste downloadknop. (...)

Het is afhankelijk van de "Instellingen" in Firefox hoe een en ander werkt.

Algemeen

(...)

Toepassingen

Kies hoe Firefox omgaat met de bestanden die u van het web downloadt of de toepassingen die u tijdens het surfen gebruikt.

(...)

Bij "Altijd vragen" verscheen bij aanklikken van het donkerblauwe vlak met de tekst "Open document (PDF)" in het voorbeeld een venster. Vervolgens wordt bij "Openen met Firefox" het bestand in de map "Downloads" automatisch opgeslagen. In het verleden was dat een tijdelijke map.

Heb je onderstaande uitgevoerd?

(A) In a new tab, type or paste about:config in the address bar and press Enter/Return. Click the button accepting the risk.

More info on about:config: Configuration Editor for Firefox. Please keep in mind that changes made through this back door aren't fully supported and aren't guaranteed to continue working in the future.

(B)
In the search box in the page, type or paste browser.download.start_downloads_in_tmp_dir and pause while the list is filtered

(C) Double-click the preference to switch the value from false to true (or click the toggle button toward the right end of the row)

Bij mij wordt een pdf file via downloads altijd in mijn zelf gemaakte download map gezet als ik via FF een PDF file bekijk.......
Wat is daar mis mee?

Bij mij wordt een pdf file via downloads altijd in mijn zelf gemaakte download map gezet als ik via FF een PDF file bekijk.......
Wat is daar mis mee?

Wat is het probleem? Op de "Mozilla Connect Community" staat het in het onderwerp "Stop saving PDFs to Downloads when viewing in Firefox", waarnaar "Senso al verwees, vrij duidelijk:

While this has been shared elsewhere, I can't seem to find any actual response from Mozilla other than "we changed it, and now it's like this". When choosing to open a PDF in Firefox, it now saves it directly to Downloads. I (and it seems like quite a lot of other people as well) need to frequently view a document in Firefox, but I rarely need to save it. If I wanted to save it, I would either choose to save it in the first place or use the download button in the PDF viewer. Now I have to block off part of my week to go clean out all of the PDF garbage that gets thrown into Downloads because Mozilla decided to ignore temporary files as a concept and not provide an option to revert back to the normal behavior. There seems to be no practical reason for this change. Please let Firefox use temp files when viewing PDFs rather than turning everyone's Downloads folder into a trash bin.

(...)

Bron: "Stop saving PDFs to Downloads when viewing in Firefox"

(...) misschien kan TS hier iets mee

Op die pagina staat:

(...)

By default, Firefox opens a PDF file in the browser window instead of saving it to the Downloads folder. (...)

Dat klopt niet.

(...)

Gedownloade bestanden worden op schijf opgeslagen

De bestanden die u downloadt worden onmiddellijk op uw schijf opgeslagen. Afhankelijk van de huidige configuratie, worden ze opgeslagen in de downloadmap van uw voorkeur, of u wordt gevraagd om een locatie voor elke download te selecteren. Windows- en Linuxgebruikers kunnen hun gedownloade bestanden vinden in de doelmap (dit is meestal de map Downloads). Ze worden niet eerst in de map Tijdelijk geplaatst.

Noot: u kunt nu gedownloade bestanden rechtstreeks vanuit het paneel Downloads of het venster Downloads-bibliotheek verwijderen. Klik met de rechtermuisknop op de bestandsvermelding en selecteer in het contextmenu Verwijderen.​

Als u beveiligingssoftware op uw systeem hebt geïnstalleerd, zoals een antivirusprogramma, kan deze al uw gedownloade bestanden scannen. Als u merkt dat het downloaden van grote bestanden wat langer duurt en soms het CPU-gebruik doet toenemen, dan is dit niet vanwege Firefox, maar vanwege de beveiligingssoftware.

(...)

Bron: "Omgang met bestandsdownloads in Firefox" [Laatst bijgewerkt: 16-10-2024].

Lang verhaal. Niet duidelijk is waar je naar toe wilt. Post 8 uitgevoerd?

(...)

By default, Firefox opens a PDF file in the browser window instead of saving it to the Downloads folder. (...)

Dat klopt niet.

Even gekeken in FF (niet mijn standaard browser). PDF wordt bij mij in de browser geopend én (en dat is raar) gedownload naar map Downloads 🤨 Welke gedachte erachter zit... geen idee.

Chrome, Edge en Brave doen dit niet.

Ja, allemaal heel vreemd. Ik heb die problemen niet. Ik begrijp niet dat men in deze topic spreekt over > Openen met in de browser. Open met staat wel in Windows Verkenner.

De link (document) in post 1 wordt bij mij niet geopend maar direct in de standaard locatie (bij mij desktop) opgeslagen als pdf. Is ook logisch want het heeft ook de extensie pdf.

Verder nooit problemen mee gehad. Nooit in map temp gezien. Windows 11 Pro.
Wat ik totaal niet begrijp is dat TS niet reageert op een mogelijke oplossing d.m.v. about:config
Heb ik al twee maal geschreven. Met eindeloos het probleem herhalen en moeilijk doen los je niets op!

Ja, allemaal heel vreemd. Ik heb die problemen niet. Ik begrijp niet dat men in deze topic spreekt over > Openen met in de browser. Open met staat wel in Windows Verkenner.

(...)

In Mozilla Firefox kan je in de instellingen voor het "portable document format (pdf)" uit meerdere acties kiezen:
  • Openen in Firefox
  • Altijd vragen
  • Bestand opslaan
  • Standaardtoepassing in Windows gebruiken
  • Andere gebruiken...
(...)

Wat ik totaal niet begrijp is dat TS niet reageert op een mogelijke oplossing d.m.v. about:config
Heb ik al twee maal geschreven. Met eindeloos het probleem herhalen en moeilijk doen los je niets op!

Dat ben ik met je eens. Inmiddels heb ik begrepen, dat het doelbewust is geïmplementeerd. Ik wil begrijpen, waarom de ontwikkelaars van Mozilla FF dat hebben gedaan.

Zeker met veranderingen in "about:config" ben ik voorzichtig. Er wordt niet voor niets voor de mogelijke risico's gewaarschuwd.

Even gekeken in FF (niet mijn standaard browser). PDF wordt bij mij in de browser geopend én (en dat is raar) gedownload naar map Downloads 🤨 Welke gedachte erachter zit... geen idee.

(...)

Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk.

Zie verder: "pdf is continuing to auto download despite being set only to open". Daar staat meer informatie.

Terug
Bovenaan Onderaan