Browser start niet na verloop van tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

srpchulp

Verenigingslid
Lid geworden
16 jun 2009
Berichten
4.525
Sinds gisteren starten de browsers met een Chromium kern (Edge, Chrome en Brave) na verloop van tijd niet meer op. Firefox blijft het wel gewoon doen.
Na de start van de pc met Windows 10 prof 64 bit doen de browsers het gewoon, maar dan na verloop van tijd (20 minuten of zo) starten ze ineens niet meer op. M.u.v. Firefox dus. Die blijft het gewoon doen. Ook Ubisoft Connect blijft dan hangen. Verder doet alles het wel gewoon, bijv. ook alle onderdelen van het Office 2021

Wat heb ik al gedaan:
- Gescand op malware met malwarebytes, Windows Defender, Adwcleaner en de Emsissoft Emergencykit, maar die vinden niets.
- SFC /scannow gedraaid, eerst als de browsers het nog doen en daarna nog een keer als ze het niet meer doen, maar die geeft aan geen fouten in Windows te zien.
- Gekeken of er recentelijk updates waren, maar alleen Edge had vandaag twee updates. Dat zou het kunnen zijn, maar je kan niet zo maar ongestraft Edge verwijderen (althans volgens MS).
- Een system backup van een paar dagen terug terug gezet, maar dat gaf geen verschil.
- De browser Opera (ook op basis van Chromium) geprobeerd te installeren terwijl de andere Chromium browsers niet meet wilden starten, en dat lukte niet. Op zo’n 99% van de installatie stopte ie. Na herstart Windows deden de browsers het natuurlijk weer gewoon en bleek ook Opera geinstalleerd te zijn en goed te werken.

Als ik met Taakbeheer in het geheugen kijk zie ik wel een instance van de browser geladen (in dit geval Brave) en in de details zie ik dat ie staat te wachten op svchost.exe(PID:2124)

Ik kan natuurlijk een Windows herstel uit gaan voeren, maar dan moet ik heel wat zaken weer opnieuw instellen en wellicht ook opnieuw installeren. Dus dat als uiterste maatregel.
Liever dit opgelost.
Dus wie weet wat er hier aan de hand is en hoe dit op te lossen?

Conf: Windows 10 prof 64 bit build 19041 rel 191206-1406
 
Geen mogelijke items onder > Probleemoplossing?

Ken jij onderstaande? Ik weet daar te weinig van.
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
 
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth had ik al, zonder resultaat, uitgevoerd, maar die andere twee nog niet. ga dat alsnog doen.

Windows probleemoplosser zag geen enkel probleem.

Checkhealth zegt:
No component store corruption detected.
The operation completed successfully.

Scanhealth zegt:
No component store corruption detected.
The operation completed successfully.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alle browsers zijn de laatste versie.
Ik zal morgen de tools in de link gaan proberen.

Aanvulling: er bleken toch updates voor de browsers te zijn. Die aangebracht en nu afwachten wat ze vandaag gaan doen.......

Ook heb ik extenties in de browsers: Ghostery en Ublock Origin.
Als het probleem zich voor blijft doen wordt de volgende actie deze extenties verwijderen.

Als dat niet helpt ga ik de browsers opnieuw installeren.

Ik zal de komende dagen hier mijn bevindingen neerzetten.
Vast bedankt voor het meedenken

Resultaat tot nu toe:
- extenties weggehaald in de browser: probleem bleef hetzelfde
- de adviezen in de link opgevolgd (voor zover ik dat niet al had gedaan): probleem niet opgelost

Volgende stap: een versie van windows (system backup) van drie weken geleden teruggezet. Eens kijken of dat wat oplost.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om te proberen.

Na deinstallatie van Chrome de PC opnieuw opstarten.
Verwijder daarna handmatig alle mappen/berstanden in:

%userprofile%\AppData\Local\Google\Chrome\

C:\Program Files\Google\Chrome\

C:\Program Files (x86)\Google\Temp\
C:\Program Files (x86)\Google\Update\
 
Het opschonen van caches, temp files e.d. staat ook op internet. Ook was er in het verleden een dergelijk probleem 2020? Dan moest een registersleutel verwijderd worden. Kan het zo niet weer vinden.

Chkdsk /f uitgevoerd?

Adobe Plash Player uitschakelen.
• Open an internet browser such as Microsoft Edge;
• Open the three-dotted menu, go to "Settings";
• Click on "Advanced Settings" > uncheck "Use Adobe Flash Player" option;
• Restart internet browser again.

Netwerk probleemoplossing uitgevoerd?


ISP throttling
Faulty router
Bad physical connection
Wi-Fi network issues

Clear Browsing Data, Turn off Firewall and Antivirus

A newly installed web browser can also cause web browsers not working, browsers not responding, or browser won’t open.

• Check your internet connection;
• Scan your computer for viruses;
• Update your browser;
• Clear cookies and cache;
• Remove or disable extensions;
• Close unused tabs;
• Clear your browsing history.

Fix Web Browsers If Not Working or Won’t Open on Windows 10
 
Laatst bewerkt:
Chrome en Brave weggehaald volgens de instructies van Bron en opnieuw geinstalleerd.
Eens zien of dat wat oplost.


Update: dit heeft het probleem niet opgelost.

Ik vermoed dat ik diep de Registry in moet duiken, zoals Senso al suggereert.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Het meest opmerkelijke is dat alleen die software problemen geeft die op basis van Chromium is gemaakt.
Een van de adviezen was om Opera te proberen, maar die gaf hetzelfde probleem, want die is ook op basis van Chromium.
Firefox, die NIET op basis van Chromium is gemaakt, doet het gewoon.
Dus mijn conclusie is dat het echt in de richting van Chromium gezocht moet worden.
Ik ga eens kijken of de makers van Chromium te vinden zijn en dan dit probleem aan hun rapporteren.

Update: ik heb zojuist het probleem gemeld aan het Chromium Support team.
Ik ben benieuwd of zij dit probleem kennen........
 
Laatst bewerkt:
Hebben die een gezamenlijk userprofile? Nieuwe aanmaken? Speelt IE die nog een rol in het geheel?

Turn off hardware acceleration most likely in the browser.

Chromium browsers are RAM hungry though. MEM test gedaan?

Chromium based browsers not starting.
 
Laatst bewerkt:
Dus mijn conclusie is dat het echt in de richting van Chromium gezocht moet worden.
Het probleem zit in de Windows bestanden/services/registry die voor Chromium nodig zijn, niet in de Chromium web engine van elke browser.

Op MS support website staat iets dergelijks. Dit is gedaan:
I finally just restored a backup from a couple of weeks earlier. Problem solved.
 
Laatst bewerkt:
Senso: mem-test gedaan, geen problemen gevonden
Hardware acceleration in browsers nu uitgezet.
Ik heb ook voor alle zekerheid maar IE verwijderd.
Ik ben er zeker van dat er geen problemen in de internetverbinding of software zit, want dan zou Firefox hetzelfde probleem moeten hebben en dat is niet zo.

Bron: ik heb een windows backup van 3 weken geleden terug gezet, maar het probleem bleef.
Ik ga nu kijken in de Registry wat daar allemaal niet goed staat. Dat gaat wel even wat tijd kosten, vrees ik.

En nu maar hopen dat het Chromium-support team met een oplossing komt.
 
Laatst bewerkt:
De tijdelijke bestanden staan in "C:\Gebruikers\*Naam hier*\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default Deze moeten bij problemen in ieder geval verwijderd worden.

Volgens mij zou het een updater kunnen zijn, aangezien deze in grote getale geplaatst worden en niet altijd goed werken. Aan de updates die deze binnen halen kan het ook mankeren. Laat daarom een lijst opstellen met AutoRuns van Sysinternals en kijk eerst in de categorie browsers. Zoek onbekende namen met Google en in de forums van de zoekresultaten. Er is een grote kans dat de gebruiker wat op te starten processen kan verminderen. Het svchost.exe is een algemeen aan te roepen proces dus daar blijkt niets uit.

Windows heeft een geheugen controle programma.

Defragmenteer het virtueel geheugen eens, schakel het eerst uit en start opnieuw. Stel het daarna even groot minimaal als maximaal in en start opnieuw op. Er is een kans dat Windows zich vergist bij het vergroten van het swap file en met een niet grotere maximaal kan dat in ieder geval ook niet meer.

Laat chkdsk een schijfcontrole doen via Verkenner en Eigenschappen van het station. Repareer alleen het bestandsysteem en niet slechte sporen of sectoren, omdat de schijf dan onleesbaar zou kunnen worden.
 
Alfred, ik heb al de geheugencheck gedaan maar die geeft geen problemen.
Ook de chkdsk gedaan, ook geen problemen.
Morgen zal ik naar de andere zaken kijken die u noemt, maar voor vandaag vind ik het even genoeg (ben al vanaf vanochtend vroeg de hele dag bezig van alles en nog wat te testen en te proberen).
Dat neemt niet weg dat ik al jullie adviezen op prijs stel, bedankt.
 
Dat neemt niet weg dat ik al jullie adviezen op prijs stel, bedankt.
Jij ook bedankt voor deze opmerking. Mensen realiseren zich vaak niet dat helpers ook soms meer dan een half uur tot een uur en langer aan het zoeken, lezen en analyseren zijn om tot oplossingen te komen.

Oplossen is vaak een kwestie van uitsluiten en dan moet je tig zaken uitvoeren. Dat zaken/suggesties dan vaker op internet en in de topic langskomen is normaal. TS geeft in ieder geval netjes aan wat hij uitgevoerd heeft.:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Alfred,
ik heb Autoruns (laatste versie) gestart, maar dat zit geen specifieke tab "browsers" in.
Wel een tabje Internet Explorer.
Daar zie ik 1 taak die elke dag geladen wordt en dat is IEToEdge BHO. Die zorgt er voor dat als je IE wil starten je doorgestuurd wordt naar Edge.
Ik heb hem voor alle zekerheid maar uit gezet. Eens kijken wat er dan gebeurt.

Update:
- het uitzetten van IET0Edge heeft het probleem niet opgelost
- ook het Virtuele geheugen opnieuw in gesteld, maar ook dat heeft het probleem niet opgelost.


We ploeteren voort..........

Ik heb eens met de procexp (process explorer) gekeken hoe e.e.a. er uit ziet.
Eerst een screen shot van hoe het er uit ziet als Chrome normaal start
Dan een screenshot van hoe het er uit ziet als Chrome niet wil starten. Er zijn dan wel de twee eerste delen van chrome in het geheugen geladen, maar hij komt niet verder dan dat.
Screenshot drie en vier tonen de Eigenschappen van de twee geladen delen van Chrome.

Wie kan hier iets zinnigs uit destilleren
 

Bijlagen

  • 1-chrome started normal.jpg
    1-chrome started normal.jpg
    381,2 KB · Weergaven: 16
  • 2-chrome stops loading.jpg
    2-chrome stops loading.jpg
    283,2 KB · Weergaven: 15
  • 3-chrome stops loading properties of first chrome exe.jpg
    3-chrome stops loading properties of first chrome exe.jpg
    222,5 KB · Weergaven: 16
  • 4-chrome stops loading properties of second chrome exe.jpg
    4-chrome stops loading properties of second chrome exe.jpg
    134,3 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook geen categorie Browsers meer in AutoRuns. Kijk dan bij Chrome in Instellingen > Meer hulpprogramma's > Extensies en ga naar de knoppen Details. Schakel daar de updaten functies en gebruiksgegevens delen allemaal uit. Kijk ook of daar ongewenste add-on programma's staan, zoals zoekbalken en andere browser helpers. Updaters van programma's zou je moeten kunnen vinden met AutoRuns maar kunnen vaak ook gevonden worden door kritisch te kijken naar wat er in het systeemvakje staat en bij Apps en onderdelen. De instellingen van Automatisch updaten zijn binnen deze programma's al snel gevonden.
 
Gekeken in de browsers of daar geen ongeregeldheden staan, maar die waren schoon.
Ook een paar programma's uitgezet die automatisch starten bij de start van Windows, maar strikt genomen dat niet hoeven.
 
Bijlage wordt niet getoond.

Zet de editor in wysiwyg om een platje in te voegen. Hier info
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan