• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

'1' optellen bij actieve cel dmv macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

rEdrAT

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2009
Ik ben een heel eind gekomen met het opzetten van de administratie van mijn werkplek, een drukkerij voor en door mensen met een verstandelijke handicap. Ook de administratie probeer ik (deels) te laten uitvoeren door onze doelgroep. Daarvoor is Excel met macro's zee geschikt gebleken. Ik had al eerder een vraag gesteld en de laatste reactie leverde een prachtig resultaat op. Helaas is de vraag weg (zit daar een limiet aan?), maar op deze manier wil ik de 'helpers' bedanken!

Ik heb nog een vraagje en zou wederom om hulp willen vragen voor het volgende:

De opgeslagen klantgegevens komen van het werkblad 'Klantgegevens' (met een macro) terecht in het werkblad 'Klantgegevenslijst' waar ze in een lijst verzameld worden. Nu wordt er nog handmatig een nieuw klantnummer ingevoerd in werkblad 'Klantgegevens'.
Wat ik graag zou willen is dat middels een macro in 'Klantgegevens' het opvolgende klantnummer (in dit geval 10002, en daarna 10003 enz.) in de daarvoor beschikbare cel wordt aangemaakt. M.a.w. dat er bij de cel uit het ene bestand '1' wordt opgeteld en in het andere bestand in de daarvoor beschikbare cel wordt ingevoerd door een macro in dat bestand.
Het werkblad 'Klantgegevenslijst' blijft gesloten. De actieve cel in dit bestand is altijd het laatst aangemaakte klantnummer.
Ik werk met office 2007 overigens.

Alvast bedankt.

Robert

Bijlagen

Hoi,

Kom je niet vooruit met deze formule in B3:
Code:
=MAX([Klantgegevenslijst.xlsx]Blad1!$B$3:$B$100)+1

Deze haalt altijd het laatst gebruikt nummer op uit Klantgegevenslijst + 1.

Succes, Cobbe

Dat heb ik al geprobeerd, maar dan kom ik in een lus terecht door gebruik van sjablonen, macro's en mijn opzet van het geheel.
Maar toch bedankt.

Omdat je bekend met macro's:

Code:
sheets(1).cells(rows.count,2).end(xlup)=worksheetfunction.max(sheets(1).columns(2))+1

PS. Als je een xls bestand plaatst is het aantal potentiële helpers groter.

Laatst bewerkt:
Kun je me het commando uitleggen.
Ik heb het ingevoerd en het werkt in mijn voorbeelden maar ik kom er niet uit met de originelen. Als je me je een korte toelichting kan geven dan kan ik het misschien ombouwen.

zet in de laatste waarde in kolom B (=kolom 2) van werkblad met indexnummer 1

Code:
sheets(1).cells(rows.count,2).end(xlup)

de hoogste waarde (maximale waarde) +1 uit kolom B (=kolom 2) van werkblad met indexnummer 1

Code:
worksheetfunction.max(sheets(1).columns(2))+1

Let op: sheets(1) is niet hetzelfde als sheets("sheets1") of sheets("Blad1")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan