1 scherm op grafischekaart, 1 via onboard

Status
Niet open voor verdere reacties.

woltersm

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2010
Berichten
24
Hallo mensen,
Wederom lang verhaal kort:
Tijdje geleden heb ik mijn zwager zijn oude videokaart (AMD Radeon HD 6900 Series) bij mij in de pc gezet, omdat ik graag meerdere monitoren wou aansluiten.
Mijn monitoren: Samsung SyncMaster SA300 en VDG (pre-historie)
Omdat de VDG alleen een VGA aansluiting heeft, gebruikte ik een verlengstukje van DVI ==> VGA.
Resultaat: de SyncMaster deed het, de VDG werd niet herkent.
Omdat ik opeens problemen kreeg met het geluid (zie link ) heb ik het 2e scherm probleem even aan de kant geschoven.
Nu heb ik intussen een nieuwe moederboard omdat dit oa de oorzaak was van bovenstaand probleem en kom ik terug bij mijn 2e monitor.
Omdat mijn nieuwe moederboard (Asus H87M-Plus) een VGA aansluiting heeft heb ik mijn VDG monitor hier op aangesloten.
Resultaat is het zelfde als eerst (SyncMaster werkt, VDG wordt niet herkent)

Nu heb ik even zitten Googlen en aan de hand daarvan het volgende geprobeerd:

1. Catalyst Controle Center en Configuratie scherm er op na geslagen, beide herkennen de 2e scherm niet/wordt niet weergegeven
2. PC opnieuw herstarten, SyncMaster werkt gewoon, VDG krijgt geen signaal en gaan in slaapmodus
3. Kabels omgewisseld (met verlengstukje beide op grafischekaart aangesloten), SyncMaster :thumb: VDG :mad:

Om te voorkomen dat poging 4 oa het ramen openen en mijn hele pc op straat te gooien bevat, leg ik mijn probleem aan jullie voor.

Wat denken jullie?

Vriendelijke groet,
Woltersm

Edit: alle details op een rijtje
OS: Windows 7 Home Premium

Monitor 1: (hoofdscherm) Samsung syncMaster SA300
Monitor 2: VDG type onbekend
Monitor 3: Packerd Bell Viseo223DX

Moederbord: Asus H87M-Plus
videokaart: AMD Radeon HD 6900 Series

gewenste bekabeling DVI-D
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

De vga aansluiting die op je moederbord zit is van je onboard videochip en over het algemeen werkt het slecht tussen de externe en de interne.
 
Bij de huidige (UEFI BIOS) borden kun je in de bios aangeven wat je wilt gebruiken, in dit geval om beide te gebruiken op enabled zetten.
 
Bij de huidige (UEFI BIOS) borden kun je in de bios aangeven wat je wilt gebruiken, in dit geval om beide te gebruiken op enabled zetten.

aanvulling: Indien de chipset dit ondersteund natuurlijk (voor intel werken B,P en Q? chipsets niet)

@wolter: mogelijk is je monitor zo oud dat die geen return code stuurt. Soms is het dan mogelijk om de output toch nog te forceren. Weet je zeker dat de monitor het nog doet?
 
Kijk heb ik weer wat geleerd:thumb:

Ach ja, heb het ook nog niet zo lang geleden geleerd en het wil meestal alleen bij Intel borden en een CPU met een gpu, bij AMD borden is de mogelijkheid vaak niet aanwezig als ik het zo lees op de diverse fora.
 
Goedemorgen,

De vga aansluiting die op je moederbord zit is van je onboard videochip en over het algemeen werkt het slecht tussen de externe en de interne.

Ik ben een leek in veel dingen, maar dit wist ik al :)
Toch nog bedankt voor het verduidelijken :thumb:
 
Bij de huidige (UEFI BIOS) borden kun je in de bios aangeven wat je wilt gebruiken, in dit geval om beide te gebruiken op enabled zetten.

Ik ben geen held in BIOS en kan het ook niet zo snel vinden. Misschien als ik dadelijk wat meer tijd heb, dat ik het kan googlen.

aanvulling: Indien de chipset dit ondersteund natuurlijk (voor intel werken B,P en Q? chipsets niet)

@wolter: mogelijk is je monitor zo oud dat die geen return code stuurt. Soms is het dan mogelijk om de output toch nog te forceren. Weet je zeker dat de monitor het nog doet?

Gezien de VDG nog uit het stenentijdperk stamt (is mijn eerste flatscreen) zou het zeer goed zijn dat ie verouderd is. Ondanks dat doet hij het nog steeds en die paar dode picksels... nou ja die neem ik maar voor lief :)

Ach ja, heb het ook nog niet zo lang geleden geleerd en het wil meestal alleen bij Intel borden en een CPU met een gpu, bij AMD borden is de mogelijkheid vaak niet aanwezig als ik het zo lees op de diverse fora.

Dus hier uit haal ik dat het niet mogelijk is om zowel de videokaart als de onboard videochip te gebruiken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk in de manual, die heb je niet voor niets, op p 3-27 en 28.
Erm... jaa... * rommelt in doos * denk dat ik die zal moeten downloaden :confused:

update #1: Niet veel wijzer geworden uit de handleiding, maar ok... technisch engels is niet mijn beste kant.
Enkele dingen uitgeprobeerd, geen 2e scherm :(
Dadelijk even naar de computerzaak gaan, kijken of het dan toch aan de leeftijd van mijn VDG ligt.

Update #2: Bij de Maxwell een nieuwe monitor gekocht en via een vga kabel+verloopstukje op de DVI slot aangesloten.
Zegt nog steeds dat er geen signaal is, morgen DIV-D kabel halen om het verloopstukje uit te sluiten, maar begin er een hard hoofd in te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Oke, even een nieuwe post maken, aan al die updates in de vorige post zit ook een limiet ivm overzichtelijkheid.
Ik ben nu even verder gaan zoeken in BIOS en ben achter het volgende gekomen:
Als ik het 2e scherm op de VGA op mijn moederbord aansluit, zie ik hem wel in BIOS.
Sluit ik hem via het verloopstukje aan op mijn grafischekaart dan zie ik alleen deze.
In beide gevallen wordt onder windows alleen mijn hoofd monitor gevonden.

Ik heb zitten denken, kan het zijn dat ook al ondersteunt mijn grafischekaart 6 monitoren (2 DVI-D en 4 HDMI) en mijn moederbord 3 (1 VGA, 1 DVI-D 1HDMI), mijn OS (windows 7 home premium 64 bits) maar 1 monitor ondersteund?
Tevens als het nieuwe scherm (wat overigens een Packerd Pell Viseo223DX is) het niet doet, dan er ook nog hoop is voor mijn VDG prehistorie?
 
Windows ondersteund 4 monitoren (en zelfs meer via video extensies), dus dat is het probleem niet.

Ik heb gewoon 2 monitoren op een kaart uit dezelfde serie en dat werkt zonder problemen out of the box. Weet je zeker dat beide uitgangen DVI-D zijn en niet 1 DVI-D en 1 DVI-I ? Of mogelijk toch de dvi-vga converter.
 
Waarom je nu een vga scherm via een verloop naar DVI gebruikt ontgaat mij, de bovenste uitgang op de grafische kaart is dvi-d (op het mobo ook overigens) dus die heeft geen analoog signaal en kan dus geen VGA scherm aansturen en waarom wil je dat überhaupt.

Zet in de bios de uitgangen op beide, sluit die vga op de vga van het moederbord en de de anderen op de grafische kaart.
En in CCC kun je alles regelen.
 
Windows ondersteund 4 monitoren (en zelfs meer via video extensies), dus dat is het probleem niet.

Ik heb gewoon 2 monitoren op een kaart uit dezelfde serie en dat werkt zonder problemen out of the box. Weet je zeker dat beide uitgangen DVI-D zijn en niet 1 DVI-D en 1 DVI-I ? Of mogelijk toch de dvi-vga converter.

Het zal dan echt aan mij en me beperkte kennis liggen, want bij mij werkt het niet "out of the box"... zelfs niet "in the box".
 
Waarom je nu een vga scherm via een verloop naar DVI gebruikt ontgaat mij, de bovenste uitgang op de grafische kaart is dvi-d (op het mobo ook overigens) dus die heeft geen analoog signaal en kan dus geen VGA scherm aansturen en waarom wil je dat überhaupt.

Zet in de bios de uitgangen op beide, sluit die vga op de vga van het moederbord en de de anderen op de grafische kaart.
En in CCC kun je alles regelen.

Het feit dat ik via helpmij.nl mensen met meer kennis (incl u) moet een hint zijn dat ik zo wanhopig op zoek ben naar een oplossing dat op ieders advies af ga.
Dus als de aardige verkoper mij een verlengstukje van €4,95 verkoopt samen met een DVI-I kabel en zegt "hier mee moet het lukken" dan had ik hem niet minder geloofd dan als dat iemand hier zegt dat ik in BIOS en CCC moet kijken.
Nogmaals van BIOS begrijp ik niks, had heel graag een NL handleiding gehad, maar schijnbaar is die er niet.
Technisch Engels ?? ik ben al blij als ik met handen en voeten me weg terug naar het hotel in Londen kan vragen.

En nu het oplossende gedeelte van uw opmerking:
Op het moment staat het hoofdscherm op mijn Grafischekaart aangesloten, het 2e scherm op de VGA van mijn moederbord, het verloopstukje is via het raam in de goot.
Ik wil graag uit eindelijk mijn 2e scherm ook op mijn grafischekaart aangesloten krijgen, maar als het in de huidige situatie werkt, ben ik ook al blij.
In BIOS staat alles nu op "Auto" of "Enabled" (dit zijn de enige opties) dus in mijn mening (en alsjeblieft verbeter mij als ik het weer verkeerd heb) zou dit moeten betekenen dat er bij toeval ergens een signaal gaat naar mijn 2e scherm.
Maar nog steeds vind ik het 2e scherm niet, nog in "configuratie scherm" nog in "Catalyst Controle Center" en krijg ik bij iedere reboot op scherm 2 te zien dat er geen signaal is.
Aan de kabel kan het niet liggen, heb met het nieuwe scherm ook de bijgeleverde vga kabel gebruikt (tenzij ik natuurlijk in de zeer onwaarschijnlijk geval zou zitten dat Packered Bell een defecte kabel heeft bijgeleverd)

Dus nu is eigenlijk mijn vraag meer, als het in BIOS moet worden geactiveerd, welke dingen moet ik dan omgooien?
Ik ben al zover gekomen dat ik na uw suggestie via de handleiding pagina 3,27-28 in "advanced modes" en "System Agent Configuration" ben gekomen.
Daar ben ik naar Graphics configurations gegaan en heb alle opties daar op enabled of auto gezet.

zie foto's voor huidige BIOS situatie
WP_000329.jpgWP_000330.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na deze worsteling ben je ook geen leek meer.:)

Je kunt in die bios instellingen bij "Primary Display" aangeven welk scherm je "hoofdscherm" moet zijn, in dit geval PCI-e en die aan het moederbord zal denkelijk niet in de CCC te zien zijn, die hangt niet aan de AMD grafische kaart maar wel in windows.
"Render standby" uitschakelen als je de VGA of DVI poort gebruikt van het moederbord.
Die VT-d mag als je geen virtualisatie gebruikt gewoon op disabled staan.

Je kunt ook de manual vertalen als je dat handig vind.
http://translate.google.nl/
 
Na deze worsteling ben je ook geen leek meer.:)

Je kunt in die bios instellingen bij "Primary Display" aangeven welk scherm je "hoofdscherm" moet zijn, in dit geval PCI-e en die aan het moederbord zal denkelijk niet in de CCC te zien zijn, die hangt niet aan de AMD grafische kaart maar wel in windows.
"Render standby" uitschakelen als je de VGA of DVI poort gebruikt van het moederbord.
Die VT-d mag als je geen virtualisatie gebruikt gewoon op disabled staan.

Je kunt ook de manual vertalen als je dat handig vind.
http://translate.google.nl/

Oke.... * diepe zucht * dit zijn de huidige settings in BIOS Advanced
131105113958.jpg131105114039.jpg131105114113.jpg131105114121.jpg131105114129.jpg131105114154.jpg

Positief: Ik ben er achter hoe ik screenshots kan maken in BIOS en weet dat deze forum geen bitmap afbeeldingen ondersteunt.
Negatief: ik ben gaan googlen of de lokale bouwmarkt een moker in de aanbieding heeft want dat [cencuur vloek vloek vloek cencuur] 2e scherm doet het nog steeds niet.

* ademt diep in *

Dus... primary display staat nu op PCI-e
Virtualisatie... ik speel virtual games, maar denk dat dit er niks mee te maken heeft dus op disabled
Render standby is uigeschakeld.

Heeft het voor mij eigenlijk nog wel zin om een DVI kabel te halen?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan