10MBit sneller dan 100MBit ???

• Onderwerp starter Onderwerp starter RKEY
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RKEY

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2002
Ben helemaal in de war.
Let op ... Heb altijd een 10MBit netwerk gehad.
Ben overgestapt op 100MBit omdat er steeds meer PC's bij kwamen. Met het 10MBit netwerk wat ik heb gehad had ik een maximale datatransfer van 1,1 MB/s . kleine rekensom (10MBit / 8 = 1,25MB/s).

Nu heb ik in alle PC 100MBit kaarten geinstaleerd en maak gebruik van een 10/100MBIT SWITCH. Alles draait op FULL-DUPLEX en tevens zitten er overal keurige CAT5 kabels verbonden met elkaar.

Alles leek perfect te zijn ingesteld. Maar nu wilde ik een bestand van +/- 700MB versturen naar de (server). Tot mijn grote verbazing zag ik dat de data-transfer op 400KB/s ligt. Dit duurt dus ongeveer 25minuten.
Weer een kleine rekensom (100MBIT / 8 = 12,5MB/s)

Heb van alles geprobeerd. De switch is goed want deze draait bij een ander gewoon goed op 100MBIT FULL DUPLEX. De NIC's werken daar ook goed met dezelfde instellingen.

Als ik nou handmatig alle NIC's op 10MBIT FULL-DUPLEX zet dan draait alles weer keurig op 1,1MB/s.

Alle systemen draaien op Windows XP PRO en hebben allemaal dezelfde netwerk instellingen en protocols (Client for Microsoft Network, File Printer Sharing, IPX/SPX, TCP/IP en Netbios)

Is er iemand die dit probleem kent of ergens een adres heeft waar meer informatie te vinden is????

Snap er echt helemaal niets meer van.

Alvast bedankt

Roy

Hoe heb je die tranferrate precies bepaald? Via FTP? Zo ja, dan is er iets vreemds aan de hand. Staat op alle pc's nog wel DMA aan? Alle drivers up-to-date? Is het probleem bij alle pc's? Zijn alle kabels écht ok? Alle pc's geaard? Wat is de snelheid op 100 Mbit/Half Duplex?

Hetzelfde probleem op werk gehad. Toen opgelost door van full duplex terug te schakelen naar half duplex. Het proberen waard lijkt me ...

Geprobeerd. maar helaas zonder enig resultaat.

Nou heb ik ook geprobeerd om het hele netwerk
handmatig op 10MBit te zetten. Daar waar ik met
100MBIT gelimiteerd lijk te worden haal ik nu
ook geen hogere snelheid dan 400KB/s op 10MBIT.

Wat is hier in hemelsnaam aan de hand?

Het lijkt wel of er iets in xp is wat dit alles limiteerd.

Bestaat er niet een progie wat een netwerkdiagnose kan uitvoeren en eventueel problemen kan oplossen?

En hoe zit het met de kabels? Ik gebruik nog steeds dezelfde kabels als in het vorige 10MBIT netwerk. (CAT5 UTP twisted pair.) Ik heb ook iets vernomen dat er voor 100MBIT andere kabels nodig zijn of dat er in de kabel het een en ander anders moet worden aangeloten.

HEEEELLLPPP !!! 700MB verzenden op een 100MBIT verbinding in 25minuten ??? Ben hopeloos.

Groeten,
Roy

Geplaatst door Lekkere Kwal
Hoe heb je die tranferrate precies bepaald? Via FTP? Zo ja, dan is er iets vreemds aan de hand. Staat op alle pc's nog wel DMA aan? Alle drivers up-to-date? Is het probleem bij alle pc's? Zijn alle kabels écht ok? Alle pc's geaard? Wat is de snelheid op 100 Mbit/Half Duplex?

Kan de transferrate zien doormiddel van DU-meter. Maar ook via de FTP (zelfde snelheid terwijl dit toch via een heel ander protocol gaat dan dingen als file-sharing enz.)Waar kan ik controleren of
DMA wel aanstaat? Alle drivers zijn up-to-date en heb ook diversen NIC's geprobeerd. Heb ook diversen CAT5 kabels geprobeerd zonder enige verbetering. Ik weet alleen niet of er in een 100MBIT ook anders kabel(s)(configuraties) vereist zijn. Alle PC's zijn geaard. Snelheid per instelling :

10MBIT Half-Duplex : +/- 750KB/s
10MBIT Full-Duplex : +/- 750KB/s
100MBIT Half Duplex : +/- 400KB/s
100MBIT Full-Duplex : +/- 400KB/s

Dit snap je toch niet. Het lijkt wel alsof er iets is wat de snelheid op 100MBIT limiteerd. Maar heb ook al geprobeerd via msconfig alle scanners, firewalls enz. uit te schakelen maar zonder enig resultaat.

:(

Laatst bewerkt:
En als je alle netwerkkaarten nou eens op automatisch zet? Verwijder alle IPX/SPX protocollen eens!

succes;)

CAT 5 is wat je minimaal nodig hebt om 100Base-T (wat jij gebruikt) te laten werken. Voor 10Base-T heb je minimaal CAT 3 nodig, wat ook bij ISDN wordt gebruikt. Dus qua kabels zit je goed.

DMA kan je checken via: Rechter muisknop op Deze Computer -> Eigenschappen -> Hardware -> Apparaatbeheer -> IDE controllers -> Primair kanaal. Daar hoort te staan DMA, indien mogelijk oid, met daaronder de gekozen modus, meestal Ultra-DMA modus 2-6. Dit moet op elke pc bij de harde schijf op minstens Ultra-DMA 2 staan.

Nog een idee: wat voor een switch is het? Toevallig een goedkoop merk zoals Sweex of Sitecom? Dan is het wel een 'beetje' te verwachten, alhoewel de performance nog steeds onder de maat is. Verwacht niet veel van die dingen.

Probeer anders eens of je ergens anders de switch kan testen, liefst met pc's met 98 of linux voor de zekerheid. Of vraag bij de pcwinkel of je misschien een duurder type mag proberen bij jou thuis.

DMA kan je checken via: Rechter muisknop op Deze Computer -> Eigenschappen -> Hardware -> Apparaatbeheer -> IDE controllers -> Primair kanaal. Daar hoort te staan DMA, indien mogelijk oid, met daaronder de gekozen modus, meestal Ultra-DMA modus 2-6. Dit moet op elke pc bij de harde schijf op minstens Ultra-DMA 2 staan.

Ik maak gebruik van ULtra-DMA 5. Wat die switch betreft is het het type SOHO8 van het merk KTI.
+/- 150,- EURO 8-port switch 10/100MBIT/s, inc colision detect. Verder geen instellingen of parameters te wijzigen op dit ding.

Ik heb zojuist pc's meegenomen en aangesloten op een 10MBit netwerkje bij een vriend. Precies hetzelfde probleem. op 10MBIT 700KB/s (das nog niet eens 70%)

Het lijkt mij dus dat er echt iets fout zit in windows xp. Want 'download' ik op deze locatie een bestand van 30MB via een computer die '98 draait gaat het met +/- 1MB/s

Ben er helemaal van in de war

Geplaatst door NLspecial
En als je alle netwerkkaarten nou eens op automatisch zet? Verwijder alle IPX/SPX protocollen eens!

succes;)

Geprobeerd maar helaas ook dit zonder resultaat.

Geplaatst door RKEY

Ik maak gebruik van ULtra-DMA 5. Wat die switch betreft is het het type SOHO8 van het merk KTI.
+/- 150,- EURO 8-port switch 10/100MBIT/s, inc colision detect. Verder geen instellingen of parameters te wijzigen op dit ding.

Ik heb zojuist pc's meegenomen en aangesloten op een 10MBit netwerkje bij een vriend. Precies hetzelfde probleem. op 10MBIT 700KB/s (das nog niet eens 70%)

Het lijkt mij dus dat er echt iets fout zit in windows xp. Want 'download' ik op deze locatie een bestand van 30MB via een computer die '98 draait gaat het met +/- 1MB/s

Ben er helemaal van in de war
En op 100 Mbit met 98 dan? Of is dat de 100 Mbit snelheid? Het switchje ziet er wel ok uit, maar dat zegt niet alles natuurlijk. Ik zou anders een kijken of de winkel waar je hem gekocht hebt hem misschien kan testen.

En op 100 Mbit met 98 dan? Of is dat de 100 Mbit snelheid? Het switchje ziet er wel ok uit, maar dat zegt niet alles natuurlijk. Ik zou anders een kijken of de winkel waar je hem gekocht hebt hem misschien kan testen.

De switch is getest in een 100MBIT netwerk en functioneerd goed. volle snelheid. Heb de kabels ook geprobeerd in dat netwerk en die leveren ook geen probleem op. Het moet dus echt een probleem in XP zijn.

Tussen '98 en XP heb ik hetzelfde probleem op 100MBIT. Zet ik alles op 10MB/s dan hou ik een maximale snelheid van +/- 700KB/s (zelfde zoals het nu is in XP op 100MBIT)

Een van de systemen die ik als hoofdcomputer gebruik bevat 2 netwerkkaarten. 1x 100MBIT 3COM 3C905C-TX en een simpele netwerkkaart (10MBIT) die rechtstreeks in verbinding staat met mijn SPEEDTOUCH mxstream modem. Zoals bekend draait deze op max 10MBIT.
Het modem is getweakt. Zou het kunnen dat deze een veroorzaker is van alle ellende?

Ook heb ik geprobeerd om het IPX/SPX protocol te verwijderen. Maar zonder dit protocol is het delen van hardeschijven bij mij niet mogelijk. Wel het delen maar niet het gebruiken via het netwerk terwijl het nog wel mogelijk is om printers te delen en gebruiken.

Tevens heb ik het 'advanced networkpack' verwijderd in XP. Ook dit zonder enig resultaat.

Ik maak gebruik van Sygate Pers. Firewall Pro en Sygate internet sharing (sinds kort.) (Deze problemen had ik ook met ICS) Is het voldoende om deze via msconfig uit te schakelen om te kijken of dit de veroorzakers zijn of moeten deze echt van het systeem verwijderd worden? En kan het ook zijn dan mijn NORTON ANTIVIRUS dit probleem kan veroorzaken? Zelfde vraag als daarvoor. Msconfig voldoende om uit te schakelen of ook echt verwijderen?

Iemand nog enig idee of dingen om te proberen?

Misschien rare vraag, maar als het modem al getweaked is, waarom sluit je die dan niet direct aan op de switch en laat je alles direct via het modem op internet? Het zou best eens kunnen dat die Sygate Firewall de boel vertraagt, en ook waarom je geen bestanden kan delen via TCP/IP (en het dus via IPX/SPX moet doen).

Misschien rare vraag, maar als het modem al getweaked is, waarom sluit je die dan niet direct aan op de switch en laat je alles direct via het modem op internet? Het zou best eens kunnen dat die Sygate Firewall de boel vertraagt, en ook waarom je geen bestanden kan delen via TCP/IP (en het dus via IPX/SPX moet doen).

Op deze manier zou ik geen overzicht meer houden wat mijn medewerkers zouden doen met de internetverbinding. Tevens zou iedere PC dan voorzien moeten zijn met een firewall. Maakt de kans op onkundig gebruik alleen maar groter met alle gevolgen van dien. Morgenochtend gaat die firewall als eerste van het systeem en zal ik proberen de netwerkkaart die in verbinding staat met het SPEEDTOUCH mxstream modem te verwijderen om op deze manier alle eventuele probleemgevallen uit te schakelen. Maar ik begrijp dat je dus wel bestanden kan delen zonder dat je gebruik moet maken van IPX/SPX? Ook op 100MBIT?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door pete1
om te proberen.

http://support.microsoft.com/?kbid=315237

check ook even de mtu van de router ( moet zijn 1500 )

via de configuratie pagina of via telnet.

pe.

Deze optie van microsoft heb ik al eerder geprobeerd maar zonder resultaat. Echter is het ook niet zo volgens de indicatoren van de switch dat er Collisions optreden tijdens een dataoverdracht. Ik zou niet weten hoe ik dat in XP zou kunnen zien aangezien de tool 'netmon.exe' (Network Monitor) niet aanwezig is de de XP versies van microsoft.

Wat de mtu betreft zou ik niet weten hoe ik dat naar boven moet halen bij deze switch. Er is niets bekend over een configuratie pagina van de 'router' switch.
Hoe kan ik via telnet deze optie controleren in de switch?

Geplaatst door RKEY

Op deze manier zou ik geen overzicht meer houden wat mijn medewerkers zouden doen met de internetverbinding. Tevens zou iedere PC dan voorzien moeten zijn met een firewall. Maakt de kans op onkundig gebruik alleen maar groter met alle gevolgen van dien. Morgenochtend gaat die firewall als eerste van het systeem en zal ik proberen de netwerkkaart die in verbinding staat met het SPEEDTOUCH mxstream modem te verwijderen om op deze manier alle eventuele probleemgevallen uit te schakelen. Maar ik begrijp dat je dus wel bestanden kan delen zonder dat je gebruik moet maken van IPX/SPX? Ook op 100MBIT?
Ja, bestanden delen gaat meestal via TCP/IP zelfs. Ik ben nooit zo voor Windows firewalls/routers, mede omdat je dan dit soort grappen krijgt, maar ik hoop dat de firewall weghalen helpt, anders wordt het wel moeilijk ben ik bang.

Ja, bestanden delen gaat meestal via TCP/IP zelfs. Ik ben nooit zo voor Windows firewalls/routers, mede omdat je dan dit soort grappen krijgt, maar ik hoop dat de firewall weghalen helpt, anders wordt het wel moeilijk ben ik bang.

Helaas, ook doormiddel van het verwijderen van de firewall, anti-virus en alle andere programma's op zowel de server als de client heeft niets uitgemaakt. :'(

De snelheid blijft maar zo laag. Wel is het gelukt zonder IPX/SPX bestanden te delen tussen de server en client. NetBios bleek aan te moeten staan.

Maar nou de volgende vraag. De server bevat een 3COM 3C905C-TX 100MBIT NIC. De client waar het nu om draait is een Laptop. Doormiddel van de KU-200 (USB to LAN 10/100MBIT) van KTI kan dit ding op het net worden aangelsoten. Het vreemde is dat deze adapter aangeschreven staat als een 100MBIT maar verbonden is met een USB1.1 poort die een maximale datatranfer aan kan van 12MBIT. Betekend dit dat er dan ook maar maximaal 12MBIT aan transfer gerealiseerd kan worden? Lijkt mij van wel.

Als ik dan verder ga zoeken en de eigenschappen van de USB poort ga bekijken dan staat daar het volgende bij Bandwith-consuming devices :

' System reserved 11% (Bandwidth used)'

Heb al geprobeerd te zoeken of dit op te waarderen valt maar heb tot nu toe nog niets gevonden. Iemand enig idee ??

Groeten,
Roy

Geplaatst door RKEY

Maar nou de volgende vraag. De server bevat een 3COM 3C905C-TX 100MBIT NIC. De client waar het nu om draait is een Laptop. Doormiddel van de KU-200 (USB to LAN 10/100MBIT) van KTI kan dit ding op het net worden aangelsoten. Het vreemde is dat deze adapter aangeschreven staat als een 100MBIT maar verbonden is met een USB1.1 poort die een maximale datatranfer aan kan van 12MBIT. Betekend dit dat er dan ook maar maximaal 12MBIT aan transfer gerealiseerd kan worden? Lijkt mij van wel.

Groeten,
Roy

Tuurlijk, dat is jouw probleem. Die kabel kan op 100Mbit werken, maar als hij op een USB 1.1 aansluiting zit dan gaat hij automatisch op 10 Mbit en vertraagt heel je netwerk. Als je eerder had verteld dat die kabel via usb 1.1 aangesloten zit was je probleem allang voorbij.

Als de kabel ook op USB 2.0 werkt en je hebt ook USB 2.0 op de laptop dan kun je dat proberen. Heeft de Laptop geen netwerk (UTP) aansluiting?? Zo nee, dan raad ik je aan om er 1 te kopen als de laptop daar geschikt voor is.

Om te tesen kun je de laptop van het netwerk verwijderen (fysiek, dus die USB/UTP kabel los maken van het netwerk) en dan kijken hoe de snelheden tussen de andere pc's zijn. Een herstart van de overige pc's kan nodig zijn alvorens het werkt.

succes;)

Laatst bewerkt:
Geplaatst door NLspecial

Tuurlijk, dat is jouw probleem. Die kabel kan op 100Mbit werken, maar als hij op een USB 1.1 aansluiting zit dan gaat hij automatisch op 10 Mbit en vertraagt heel je netwerk. Als je eerder had verteld dat die kabel via usb 1.1 aangesloten zit was je probleem allang voorbij.

Als de kabel ook op USB 2.0 werkt en je hebt ook USB 2.0 op de laptop dan kun je dat proberen. Heeft de Laptop geen netwerk (UTP) aansluiting?? Zo nee, dan raad ik je aan om er 1 te kopen als de laptop daar geschikt voor is.

Om te tesen kun je de laptop van het netwerk verwijderen (fysiek, dus die USB/UTP kabel los maken van het netwerk) en dan kijken hoe de snelheden tussen de andere pc's zijn. Een herstart van de overige pc's kan nodig zijn alvorens het werkt.

succes;)

Podver ....... Opgelost .. Netwerk blaast op 100MBIT zonder die USB converter. Jullie zijn geweldig .. Laptop ligt al op de straat in 1000 stukjes ... lol

Thx guys ....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan