133/33mhz

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stigter

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 jul 2001
Berichten
1.940
Hoi,
Na veel vragen over overclocken te hebben gelezen komt hier mijn vraag hierover..

Heb even lopen spelen in de bios.. Nu zag ik dat mijn systeem op "default" loopt, dit is dus 133/33 MHZ..

Nu zag ik dat ik hem tot maximaal 166/41 MHZ kan zetten..
Nu mijn vraag, krijg ik dan 166 x 10 = amd athlon xp 1660 (geloof dat dat in amd land xp1900+ is?)

Over de temperatuur maak ik me geen zorgen, die heb ik goed onder controle. Maar kan mijn systeempje het wel aan?
Voor systeem zie handtekening..

[edit]
Ik heb hem nu op 137/34MHZ gezet.. temperatuur van cpu 36 graden
[/edit]
 
Ik denk persoonlijk dat et niet gaat lukken, aangezien het geheugen van et SD-Ram type is? Die lopen dus maximaal op 133Mhz en zullen dus, bij te hoog overklokken, het niet aankunnen, waardoor et systeem niet eens meer zal opstarten.

-edit-

Zoiets was et wel. Ik zie dat je em nu op 137/34MHZ hebt staan, wat ook al iets hoger is dan normaal...
 
Laatst bewerkt:
Dus dit is direkt het maximum??
Kijk, ik wil wel proberen, maar een doorgebrande kast is niet mijn bedoeling (alhoewel, upgrade;) )

Zodra ik ddr- geheugen haal is het wel mogelijk dan?
Als het goed is moet mijn mobo ddr ondersteunen.. wel jammer van de 512 sdram.. kost weer een heleboel centen..
 
Persoonlijk zou ik ff niks gaan overklokken en wachten tot Steve dit ziet.

Hij kan et beter uitleggen.
 
Bij overklokken moet je heel goed weten wat je doet en dan in kleine stapjes de instellingen aanpassen. Er zijn genoeg site's waar je info kan vinden over bereikte instellingen en hoe je e.e.a. moet aanpakken.
 
Vandaar de vraag Tibor,
zoals muurhond het al zei, hoop dat steve of crash ook even kijken naar deze thread..
Wil best ander geheugen kopen, maar geld groeit niet echt op me rug..

Sites om over te clocken zijn er inderdaad genoeg, maar ik wil de multiplier NIET veranderen.. dat is me iets te gortig..
 
Is het zo gortig? Is gewoon een bruggetje verbinden, en je kan er ook kant-en-klare stickers voor kopen. Zou in ieder geval een erg goede hulp zijn.

SDR-SDRAM is inderdaad niet zo goed over te clocken, de standaard merkjes dan.. Maar ik heb hier een Dane-Elec reepje, en die krijg ik moeiteloos op 178 Mhz. Dus is, zoals Tiborv zei, een kwestie van proberen.

Maar een ander probleem: kan je de PCI niet locken? Want dan zal je ook niet zo hoog komen, de PCI en AGP-apparaten (dus ook harde schijven) zullen de hoge PCI-bus niet aankunnen.
 
Dat bedoel ik nu, ik lees het wel, maar snappen doe ik het niet.. Sorry

Hoe lock ik de pci? Ook in de bios?
Zoals je in het tekstbestandje kan zien, is mijn sdram geheugen mee veranderd.. Kan ik nu proberen om hem nog wat hoger te zetten..
Temperatuur is nu iddle 37 graden (alleen wat internet aan..)
 

Bijlagen

  • report.txt
    17,2 KB · Weergaven: 33
Waarschijnlijk kan je moederbord de PCI-snelheid niet locken..

Als je goed wilt kunnen overclocken (en betere prestaties wilt ;)) zou ik gewoon een nieuw moederbord kopen..
 
Ja, toe maar..
Effe nieuw moederbord.. Ik ga in me bios kijken en hem weer iets hoger zetten.. Weet jij toevallig waar ik pci lock kan vinden? (onder welke optie zou dat staan?)
 
Moet daar staan. Als je de FSB kunt veranderen zonder de PCI-te wijzigen, is er een PCI-lock, maar weinig kans dat het op dit bord zit.
 
Even voor alle duidelijkheid.
FSB = multiplier toch??

Ik heb hem nu naar 139/34 MHZ gezet.
Als ik nu opstart is het geen amd athlon xp 1500+, maar een amd athlon xp 1600+ geworden....

Steve,
Kan ik dit nu ongestoord verder uitproberen óf moet ik toch echt eerst voorzorgsmaatregelen nemen zodat er niks kapot kan gaan?

Ik ga trouwens nu even bij pitstop mijn systeem laten testen. Kwam vanochtend op 757 punten en alles goed.. Je hoort zo van me.
 
Nee, FSB is bijvoorbeeld 133 Mhz. Multiplier is bijvoorbeeld 11.

Pitstop zou ik niet doen, is nogal een brakke test.. PCMark, 3DMark, Winstone, SysMark werken beter.

Kapot kan er eigenlijk niks gaan.. Gewoon stapje per stapje proberen, als je geen beeld krijgt fff je BIOS resetten.
 
Maar een ander probleem: kan je de PCI niet locken? Want dan zal je ook niet zo hoog komen, de PCI en AGP-apparaten (dus ook harde schijven) zullen de hoge PCI-bus niet aankunnen.
Geplaatst door Steve
Waarschijnlijk kan je moederbord de PCI-snelheid niet locken..
en
Moet daar staan. Als je de FSB kunt veranderen zonder de PCI-te wijzigen, is er een PCI-lock, maar weinig kans dat het op dit bord zit


Dit zou betekenen dat ik wel pci-lock heb toch??

Ik kan de fsb tot 166/41MHZ wijzigen, gewoon uitproberen dus?
Kan ik de benchmark van aida of sisoft sandra gebruiken om te kijken of alles goed blijft werken?
 
Nee, je hebt er géén, de PCI-snelheid verandert mee met de FSB, dus hij is niet gelockt (vastgezet) ;)

Inderdaad gewoon uitproberen, begin met zo'n 145. Verhoog de vcore ook wat.
 
Geplaatst door Stigter


en



Dit zou betekenen dat ik wel pci-lock heb toch??

Ik kan de fsb tot 166/41MHZ wijzigen, gewoon uitproberen dus?
Kan ik de benchmark van aida of sisoft sandra gebruiken om te kijken of alles goed blijft werken?

Wijzigen kan geen kwaad. Mocht de pc/hardware et niet trekken, dan start deze niet eens op. Dan moet je ff et batterijtje eruit wippen en terug doen. Dan staat alles wel weer op zijn defaults, dus heb je handmatige instellingen gemaakt, dan dien je deze dus weer ook goed te zetten.

En AIDA of S-Sandra kan je gebruiken, maar om de prestaties te kunnen checken, dien 3DMark2001SE te gebruiken. Zo om te zien of alles nog soepel loopt en je geen last hebt van allerlei vage verschijnselen.
 
Oke, ik ga het weer veranderen, ben benieuwd tot hoever alles goed gaat..

Bedankt alvast..

Trouwens net bij sisoft kreeg ik een warning dat het e.e.a. gewijzigd hebt en dat dit sneller was dan mijn geheugen.. heeft het dan wel zin om nu van alles uit te proberen?
 
Uiteraard draait je geheugen buiten z'n specs.. Just give it a try. Als je geen beeld krijgt => BIOS resetten met jumper of batterij.
 
Oke, ik ga gewoon verder met lekker klooien met pc..

vcore staat nu op default.. volgens speedfan zou hij 1.72v zijn, in de bios stond dat hij tot 1.85 nogwat kan..

Geld het ook hier, kleine stapjes??
 
Als je een redelijke koeling hebt, kan je hem dadelijk op 1.85V zetten, zo hoef je die niet steeds te veranderen..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan