169.254.x.x

Status
Niet open voor verdere reacties.
conclusie, driver probleem of defect (en zie latere bericht, misschien wel de installatie zelf)
Welke versie van Windows had je hiervoor erop staan, een 32bits versie? en welk besturingssysteem?

Laatst bewerkt:
T is zo gek dat ie direct een ipadres van 169 krijgt. Normaal als iets niet goed staat, wordt er in ieder geval nog even gezocht naar een andere.
Hiervoor stond de standaard installatie van acer op de pc. Win 7 64 bits...

Om even mijn gedachten te delen:

Op beide locaties waar de computer heeft gestaan, heb je geen netwerkverbinding kunnen maken.
Draadloos wel, maar niet bedraad.

De netwerkkaart die in de computer zit, is een onboard (op het moederbord aangesloten kaart), dus kan niet los gaan zitten of iets dergelijks.

De nieuwe installatie van Windows 7 64bit...waar heb je die vandaan?
Gedownload of via via gebrand op een DVD? Dan zou het probleem, misschien wel een virus, al in de installatie gezeten hebben en nu de problemen veroorzaken.
Ik zoek het ook nog steeds in de bekabeling, maar dat kan ik vanaf hier niet goed inschatten. Ik maak wel op dat de computer nog niet rechtstreeks op de router aangesloten had en dit moet wel nog uitgevoerd worden om een heleboel andere dingen goed uit te sluiten. Dus geen switch hier tussen of andere apparatuur, maar alleen de computer en router verbonden met een netwerkkabel.

Het is lastig om vanaf een afstand de situatie, omgeving etc. in te schatten. Hiervoor zou als laatste redmiddel iemand voor moeten langskomen.
Bij gebruikers die problemen bij ons aanmelden, hadden we het na 20 minuten al telefonisch opgegeven en kwamen we ervoor langs.

Laatst bewerkt:
Ik vrees dat ik het op ga geven. Met een usb-wifi draait het probleemloos. Ik vrees een hardware-error.
Windows versie is goed want die draait feilloos op andere systemen.

We hebben het pad van A naar B gevolgd en het lijkt inderdaad op een hardware defect.

Het laatste bericht zou nog gevolgd kunnen worden, tenzij je het niet meer de moeite waard vindt.
Dan is een ander moederbord of een externe netwerkkaart een uitkomst. Bij het aansluiten van een externe netwerkkaart, dan is het heel aannemelijk dat het een defect is op de onboard netwerkkaart.

Ok, laat ik het nog even eens op een net iets andere manier proberen welke ik hier nog niet voorbij zien komen, & ICTman, het is me allemaal ooit eens goed verteld, maar ik had gisteren een beginnende pijnaanval, dus dan heb ik geen zin om iets helemaal uit te schrijven wat al in protocol staat op ietf.org & wikipedia, & misconfiguratie is een verzamelnaam voor alles wat niet werkt zoals verwacht...
;)

Ok, om te beginnen, het zijn heel veel handelingen die in de juiste volgorde uitgevoerd moeten worden, zet even alle computers in je netwerk aan.

Voor de zekerheid nog even de ipconfig's op elke computer:

ipconfig /release /all

Na voltooid:

ipconfig /flushdns

Even zo laten. Nu ga je op iedere computer naar het Netwerkcentrum, klik linkervak Adapterinstellingen wijzigen. Voor zover het geval, RechterMuisKlik de aanwezige Draadloze verbinding & schakel die UIT (behalve natuurlijk op die computer waarop je dit moet nalezen als het bekabelde netwerk afgesloten is, of gebruik hiervoor een computer die alleen draadloos gebruikt word).

Dan even op alle computers op dezelfde manier ook het bekabelde Netwerk uitschakelen. Daarna vanaf de eerste (die het wel doet) weer inschakelen, wachten totdat er weer verbinding is, volgende, etc.., tot & met de laatste (die het niet doet, apipa (nog)).

Dan terug naar de eerste computer: Open weer het Netwerkcentrum, & klik op Een nieuwe verbinding of nieuw netwerk instellen, & dan in de wizard Een nieuw netwerk instellen. Volg de wizard, let op de keuze van de naam voor de werkgroep, die moet identiek zijn voor alle computers, & nadat de wizard voltooid is, herstart de computer & wacht tot die weer volledig is opgestart.

Herhaal dat op alle andere (bekabelde) computers.

Nu komt de truuk:

Zet de computers in omgekeerde volgorde uit, dus de laatste waarop je de wizard hebt uitgevoerd eerst.
Zet eventuele losse switches of hubs UIT.

Als die allemaal UIT staan, schakel je de router/modem (of router& modem) uit, stroom eraf, & laat die minstens een kwartier UIT staan, & een kwartier is echt 15 minuten, geen Seconde minder!
Dit heet in vaktermen: "De router laten doorlopen."

Zet na minstens een kwartier eerst de router/modem aan & laat die volledig opstarten (in geval van een losse modem & router, eerst de modem, dan de router).

Dan in normale volgorde de eerste computer helemaal op laten starten, dan de tweede, etc...

Schakel dan de computers nog een keer uit. Schakel de router/modem nog een keer uit, deze keer minstens 2 minuten, daarna weer helemaal op laten starten, & nog eens de computers een voor een aan.

Als het dan weer wel werkt, kan je de Draadloze adapters ook weer inschakelen.

Lukt deze methode ook niet, maar na de inbouw van een nieuwe netwerkkaart wel, dan is het redelijk te veronderstellen dat de on-boardkaart wel defect zal zijn.

Laatst bewerkt:
Dan terug naar de eerste computer: Open weer het Netwerkcentrum, & klik op Een nieuwe verbinding of nieuw netwerk instellen, & dan in de wizard Een nieuw netwerk instellen. Volg de wizard, let op de keuze van de naam voor de werkgroep, die moet identiek zijn voor alle computers, & nadat de wizard voltooid is, herstart de computer & wacht tot die weer volledig is opgestart.

Het klopt niet dat de naam voor de werkgroep identiek moet zijn voor alle computers.
En het volgende wat je wilde proberen is te kijken of er een loop binnen het netwerk aanwezig is. Dit geeft altijd hele rare problemen, waardoor meerdere computers problemen moeten krijgen.

Om terug te komen op dat de naam voor de werkgroep identiek moeten zijn, ik zal het voor je uitleggen.

Bij Windows Vista, Windows 7 en Windows Server 2008 (Nu ook Server 2012) computers wordt naamresolutie gedaan door DNS als er een DNS server (in dit geval de router) aanwezig is. Als deze niet aanwezig is, dan wordt er gebruik gemaakt van een technologie die LLMNR genoemd wordt, ofwel Link Local Multicast Name Resolution.

LLMNR maakt gebruikt van IPv6 addressen (moet dus aan staan) en Network Discovery om andere computers zonder behulp van DNS te kunnen zien, dit is alleen als de prive of home locatie in het netwerkcentrum ingesteld staat. Bij de publieke locatie is ND uitgeschakeld en kan er niet gecommuniceerd worden via LLMNR.
Alle hosts luisteren naar het IPv6 adres FF02::1:3. Als bijvoorbeeld computer TEST1 een LLMNR Name Query request verstuurd naar computer TEST2, en deze wordt gevonden, dan hoort TEST2 de query en reageert naar TEST1 met zijn ipv6 adres (Link Local). Ze kunnen elkaar dan zien en hebben verbinding.

Om computers met Windows XP en Server 2003 te kunnen zien, wordt er gebruik gemaakt van het protocol NBT, ofwel NETBIOS. Dit wordt nadat DNS en LLMNR geprobeerd is, gebruikt.

Deze kun je weer onderverdelen in drie naam omzettings methoden:
- broadcasts
- WINS
- Lmhosts bestand

NetBIOS broadcasts, staat standaard aan, Computers die een naam moeten omzetten zullen broadcasts versturen over het lokale netwerk om erachter te komen welke computer de juiste naam heeft om te kunnen communiceren. Er wordt het adres 255.255.255.255 gebruikt waar alle computers naar luisteren en waarmee communicatie verloopt om elkaar te 'zien'.

WINS is niet zo boeiend en wordt bijna in geen geen omgeving nog gebruikt. Het is gewoon een lijst met computernamen en de bijbehorende IPaddressen. Een computer die TEST1 heet en zoekt naar TEST2 doet een request via WINS en krijgt dan een response terug met het juiste ipadres om met elkaar te kunnen communiceren. Er kan met WINS naar externe netwerken gecommuniceerd worden, hiervoor moet er wel een routering ingesteld zijn op de router/firewall. Het nadeel is dat met WINS alle computernamen maar 1 keer mogen voorkomen.

Het Lmhosts bestand is het laatste redmiddel om nog te kunnen communiceren. Dit bestand staat standaard in C:\Windows\System32\Drivers\ en zet namen om in ipadressen die in een lijst gedefinieerd zijn. Dit bestand moet handmatig aangemaakt worden en bijgewerkt worden, hier gaan we van uit dat deze meneer dat niet ingesteld heeft.

We kunnen het ook nog hebbben over NetBIOS node types, dit zijn methoden om NetBIOS namen om te zetten naar IP adresssen, maar dat lijkt mij in dit verhaal onnodig.

Als er een APIPA adres aan een computer gegeven is, dan betekent dat er geen DHCP (degene die ipadressen uitgeeft/router) server gevonden is. Dit kan komen door instellingen op de router (maar andere computers hebben wel een adres gekregen), of bekabeling of de netwerkkaart of driver versie van de netwerkkaart of instellingen voor de netwerkkaart.
Er bestaat nog zoiets als TTL (Time To Live). Er zou op een andere computer ook een ipconfig /renew uitgevoerd moeten worden om te kijken of er een nieuw adres gecommuniceerd kan worden via de DHCP server. Standaard geldt er een TTL van 8 dagen voor bedrade computers en 8 uur voor Draadloos apparatuur. Halverwege deze periode wordt er dan een nieuw of hetzelfde adres gecommuniceerd zodat na de TTL het adres al gecommuniceerd is tussen het apparaat/computer en de DHCP server. Mocht de andere computer ook een APIPA adres krijgen, dan ligt het voor 100% procent aan de router en zou deze een keer herstart moeten worden.

Hopelijk wordt je er wijzer van, ze zeggen binnen de ICT altijd,
je denkt dat je wat weet, maar je weet eigenlijk nog niks!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan