Ok, laat ik het nog even eens op een net iets andere manier proberen welke ik hier nog niet voorbij zien komen, & ICTman, het is me allemaal ooit eens goed verteld, maar ik had gisteren een beginnende pijnaanval, dus dan heb ik geen zin om iets helemaal uit te schrijven wat al in protocol staat op ietf.org & wikipedia, & misconfiguratie is een verzamelnaam voor alles wat niet werkt zoals verwacht...
Ok, om te beginnen, het zijn heel veel handelingen die in de juiste volgorde uitgevoerd moeten worden, zet even alle computers in je netwerk aan.
Voor de zekerheid nog even de ipconfig's op elke computer:
ipconfig /release /all
Na voltooid:
ipconfig /flushdns
Even zo laten. Nu ga je op iedere computer naar het Netwerkcentrum, klik linkervak Adapterinstellingen wijzigen. Voor zover het geval, RechterMuisKlik de aanwezige Draadloze verbinding & schakel die UIT (behalve natuurlijk op die computer waarop je dit moet nalezen als het bekabelde netwerk afgesloten is, of gebruik hiervoor een computer die alleen draadloos gebruikt word).
Dan even op alle computers op dezelfde manier ook het bekabelde Netwerk uitschakelen. Daarna vanaf de eerste (die het wel doet) weer inschakelen, wachten totdat er weer verbinding is, volgende, etc.., tot & met de laatste (die het niet doet, apipa (nog)).
Dan terug naar de eerste computer: Open weer het Netwerkcentrum, & klik op Een nieuwe verbinding of nieuw netwerk instellen, & dan in de wizard Een nieuw netwerk instellen. Volg de wizard, let op de keuze van de naam voor de werkgroep, die moet identiek zijn voor alle computers, & nadat de wizard voltooid is, herstart de computer & wacht tot die weer volledig is opgestart.
Herhaal dat op alle andere (bekabelde) computers.
Nu komt de truuk:
Zet de computers in omgekeerde volgorde uit, dus de laatste waarop je de wizard hebt uitgevoerd eerst.
Zet eventuele losse switches of hubs UIT.
Als die allemaal UIT staan, schakel je de router/modem (of router& modem) uit, stroom eraf, & laat die minstens een kwartier UIT staan, & een kwartier is echt 15 minuten, geen Seconde minder!
Dit heet in vaktermen: "De router laten doorlopen."
Zet na minstens een kwartier eerst de router/modem aan & laat die volledig opstarten (in geval van een losse modem & router, eerst de modem, dan de router).
Dan in normale volgorde de eerste computer helemaal op laten starten, dan de tweede, etc...
Schakel dan de computers nog een keer uit. Schakel de router/modem nog een keer uit, deze keer minstens 2 minuten, daarna weer helemaal op laten starten, & nog eens de computers een voor een aan.
Als het dan weer wel werkt, kan je de Draadloze adapters ook weer inschakelen.
Lukt deze methode ook niet, maar na de inbouw van een nieuwe netwerkkaart wel, dan is het redelijk te veronderstellen dat de on-boardkaart wel defect zal zijn.