• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost 1e 5 karakters verwijderen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Berichten
517
Hi,
Is er een formule of iets met "Vervangen" om de 1e 5 karakters van cellen te verwijderen?
Zie graag de bijlage
Alle 4 cijfers incl. de spatie vóór de naam wil ik verwijderen, dus dat de cel met de naam begint.

Zou super veel tijd schelen, doe het nu cel voor cel handmatig....

Dank,
Frans
 

Bijlagen

  • Vraag.xlsx
    9 KB · Weergaven: 6
zoiets?
 

Bijlagen

  • Vraag (6).xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 9
Of met deze:
PHP:
=DEEL(A1;6;LENGTE(A1)-5)
 
of deze met een macro, dan blijft de tekst in de kolom staan
 

Bijlagen

  • Vraag (6).xlsm
    20,2 KB · Weergaven: 4
CSS:
Sub M_snb()
  columns(1).replace "0??? ",""
End Sub
 
Of met power query.
Keuze genoeg, niet?
 

Bijlagen

  • Vraag.xlsx
    17,4 KB · Weergaven: 3
Ja, allebei super bedankt.
Nog 1 klein vraagje....Als ik 1 van de formules toepas, dan krijg ik de gewenste output in nieuwe cellen.
Maar (logisch) als ik dan de oorspronkelijke cellen verwijder, dan komt in de nieuwe cellen #WAARDE te staan.
Ik kan natuurlijk eerst de nieuwe cellen kopiëren en plakken met WAARDEN, maar dat lijkt me omslachtig.

Is er een manier om de formule toe te passen en dat de nieuwe cellen blijven staan als ik de oude cellen verwijder?

Frans
 
Nee, vanwege wat je zelf al aangaf. Een formule gebruikt waarden uit een andere cel. Geen cel, geen waarde. Foutmelding. Gebruik de VBA oplossing(en) als je het in dezelfde cel wilt houden, dat is de enige goede oplossing.
 
ALs je de eerste 5 karakters wilt weggooien kun tekst naar kolommen gebruiken,

bekijk de instructies in het filmpje of tekst van de help. globaal doe je dit via deze wizard

kies hoe je de cel inhoud wilt verdelen in jou geval met vaste breedte methode en dan een split na positie 5 dn in de volgende stap van de wizard aangeven dat je kolom 1 wilt overslaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan