• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 getallen vegelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

RayNL

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 feb 2009
hallo,

ik wil graag 2 getallen vergelijken.

1e getal is een gegeven waarde. 2e is getal is gevonden waarde.

bijv A= 100326, B=101051

nu is het werkelijk verschil niet zo moeilijk... de 2 cellen laten berekenen
B - A = 725 meer gevonden dan gegeven waarde.

maar hoeveel procent is dat verschil dan? daar is een exel formule voor, die ik jaren geleden gebruikt heb, maar ik weet het echt niet meer.... het was iets met:
(B-A) en dan weer delen door het verschil ofzo x 100%

wie weet hoe ik dit met verwijzing naar cellen in een formule kwijt kan??
(als het even kan met de als >>dan functie erin zodat ik geen "fout" krijg indien een van de cellen nog leeg is)

alvast bedankt ray

Nee niet echt (sorry hoor :confused: )
ik zou niet weten hoe ik dat moet inpassen

(ik ben zelf ook niet echt een reken wonder.... ik heb mijn knobbel meer aan de talen kant :)
ray

Laatst bewerkt:
Percentage van wat? A-getal, B-getal of iets anders.

Waarom heb ik overigens het gevoel dat het schoolwerk is?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

RayNL,
Gevonden in de help van Excel
Code:
1 
2 
 A B 
Inkomsten november Inkomsten december 
                   2342                       2500 
Formule Beschrijving (resultaat) 
=(B2-A2)/ABS(A2) Deelt het verschil tussen het eerste en het tweede getal door de absolute waarde van het eerste getal om de wijziging in de vorm van een percentage te berekenen (0,06746 of 6,75%)

Code:
=ALS(ISFOUT(B1/A1-1);"";B1/A1-1)
en de opmaak op percentage.

Code:
=ALS(ISFOUT(B1/A1-1);"";B1/A1-1)
en de opmaak op percentage.

haha school werk??? nee hoor, ben al langer van school dan ik erop gezeten heb...:)

wij werken soms met bulk en dan krijg je een gegeven aantal op een vrachtbrief, kilo's of liters etc. en na contole binnen ons bedrijf noteren wij het gevonden aantal en van de verschillen had ik graag de percentages.binnen x procent is goed. meer/minder dan x procent is rapporteren. en dat moesten we nu met de hand doen en dan gaat nog wel eens fout omdat geen van ons het echt goed wist.
nu kan ik er een rekenblad van maken zodat iedereen dat kan gebruiken en altijd de goede % noteerd (ik ga mijn blad wel ff beveiligen natuurlijk tegen eigenwijze collega's)

alleen harry
de eerste formule snap ik wel die van hoornvan. (ik zal vanavond thuis meteen exel help doorspitten waar hij dat gevonden heeft,was vanochtend beetje haastig denk ik..)

maar jou formule snap ik niet, hij geeft trouwens wel dezelfde waarde weer.
maar: waar haal je "isfout"vandaan? als ik precies dezelfde stukjes in de formule-invoegen ALS...DAN...zet werkt het niet en ziet mijn formule er ook anders uit

in iedergeval bedankt (ik ga deze website zeker in mijn favorieten zetten) :thumb:

Normaal werkt de formule =B1/A1-1 als allebeide cellen gevuld zijn.
Maar als A1 leeg is, ga je delen door nul, en krijg je de foutmelding #DEEL/0!
Dit vang ik op met de =als(isfout(B1/A1-1);..... dan leeg ...""; anders....B1/A1-1)

Normaal werkt de formule =B1/A1-1 als allebeide cellen gevuld zijn.
Maar als A1 leeg is, ga je delen door nul, en krijg je de foutmelding #DEEL/0!
Dit vang ik op met de =als(isfout(B1/A1-1);..... dan leeg ...""; anders....B1/A1-1)

juist ja, het werkt idd het zelfde.

ik was gewend om te gebruiken =als(A1<>0 dan....
< > = dan groter of kleiner uiteraard

maar het is al weer wat jaartjes geleden dat ik bladen maakte met de diversen formules
erin moet er weer ff in thuis worden denk ik :o

aleemaal bedankt voor de snelle reacties!!

< topic closed>

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan