2 sata hardeschijfen plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mike16

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2001
Berichten
1.530
hoi hoi ik heb ene vraagje.

ik ga vandaag of morgen een nieuwe computer in elkaar bouwen maar dit keer met sata hardeschijfen.

er komen er 2 in maar hoe sluit ik ze nu aan dat ik wel 2 aparte schijfen krijg?

want ben al op i-net aan lezen geweest maar kom dan ook dingen zoals raid 0 ,1 ,2 tegen dat als je ze daar op aansluit dat bij de 1 alles opgeteld word geloof ik en bij de ander op bijde schijfen het zelfde komt testaan maar dat is hier niet de bedoeling van:D

het mb is : Foxconn AM2 A690VM2MA-RS2H

de 2 hd: 80GB Maxtor STM380815AS 8/S
250GB Maxtor STM3250310AS 8/S

wie kan mij hier nu ff mee helpen.

alvast bedankt

met vriendelijke groetjes Mike:thumb:
 
goedemorgen,

Volgens mij kan je ze gewoon aansluiten en kan je raid uitzetten in de bios en dan worden ze als enkele hd's gezien.

Modag
 
RAID is iets anders en kun je apart instellen in je BIOS. Hier meer uitleg over RAID: http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php

Zover ik lees wil je dat niet gebruiken en ze beide schijven gewoon gebruiken als C: en D.

Dat is zeer eenvoundig en is een kwestie van aansluiten van 2 kabeltjes en je PC zal ze herkenen. Op elke SATA aansluiting kun je 1 harddisk aansluiten. Elke aansluiting heeft meestal een nummer van SATA1 SATA2 etc.

De schijf die je aansluit op SATA1 wordt je eerst schijf ect.
De nummering of welke de eerst is kun je terugvinden in het boekje van je moerderbord. Of je sluit ze aan en dan zie je gelijk welke als eerste wordt gezet. Is dat niet goed dan kwestie van omdraaien.
 
hoi hoi oke dat zou super zijn. maakt het dan nog uit op welke ik hem aansluit of dat allemaal het zelfde? of zal dat wel in het boekje staan van mb? die krijg ik vanmiddag als het goed is.

en nog 1 vraagje moet je dan nog eerst weer aparte drivers instaleren? voor sata en of hoe gaat dat tewerk?

alvast bedankt groetjes mike:thumb:
 
..


RAID is iets anders en kun je apart instellen in je BIOS. Hier meer uitleg over RAID: http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php

Zover ik lees wil je dat niet gebruiken en ze beide schijven gewoon gebruiken als C: en D.

Dat is zeer eenvoundig en is een kwestie van aansluiten van 2 kabeltjes en je PC zal ze herkenen. Op elke SATA aansluiting kun je 1 harddisk aansluiten. Elke aansluiting heeft meestal een nummer van SATA1 SATA2 etc.

De schijf die je aansluit op SATA1 wordt je eerst schijf ect.
De nummering of welke de eerst is kun je terugvinden in het boekje van je moerderbord. Of je sluit ze aan en dan zie je gelijk welke als eerste wordt gezet. Is dat niet goed dan kwestie van omdraaien.

hoi hoi dat stukje heb ik vandaag al gelezen :) maar je hebt het goed het moet gewoon C en D worden

oke dan zal ik even in het boekje vanmiddag kijken welke sata1 ia en welke sata 2 is enz.

maar moet ik dan eerst nog wat in bios doen detectie of iets? en of moeten er nog drivers geinstaleerd worden voor sata?

alvast bedankt
met vriendelijke groet,Mike:thumb:
 
Meestal hoef je geen drivers te installeren en zal de PC en Windows dit zelf herkenen. Mocht het wel nodig zijn dan zullen de drivers erbij geleverd worden. Maar volgens mij komt het bijna niet meer voor dat je voor gewone SATA schijven aparte drivers nodig hebt.

BIOS herkend ze meestal automatische en hoef je niet in te stellen. Anders even het boekje erbij halen en dan staat het er zeker in. :D
 
Je schijven zijn natuurlijk na het inbouwen nog maagdelijk wit.
Nadat je je PC in elkaar hebt geschroefd, start je hem op.

NU duik je je BIOS in om te kijken of beide schijven herkend worden, en welk SATA1 en SATA2 is.

Geef gelijk in het boot menu aan dat de pc moet booten vanaf je dvd-speler, en als second boot je SATA1

Nu herstart je de pc met de Vista/XP dvd/cd erin.

Je zal een venster krijgen waarin de twee schijven worden weergegeven. In dit menu zal je de schijven kunnen gaan partitioneren en formateren.

Drivers voor je Sata schijven zitten standaard in Windows
 
Meestal hoef je geen drivers te installeren en zal de PC en Windows dit zelf herkenen. Mocht het wel nodig zijn dan zullen de drivers erbij geleverd worden. Maar volgens mij komt het bijna niet meer voor dat je voor gewone SATA schijven aparte drivers nodig hebt.

BIOS herkend ze meestal automatische en hoef je niet in te stellen. Anders even het boekje erbij halen en dan staat het er zeker in. :D


ja ik heb het toenhet net uit was ook 1x gedaan en toen ben ik heel lang ermee bezig geweest en heb toen drivers moeten instaleren vandaar dat ik het ook vroeg haha. maar door de tijd heen zal dat ook allemaal wel verandert zijn neem ik aan:D

ja van middag krijg ik het boekje en dan zal het wel goed komen.

nog 1 vraagje de cpu als ik die erop zet moet ik dan ook nog wat in bios veranderen met fbs of zoiets of word dat tegen woordig ook allemaal gedecteert? er komt een ahtlon 64x2 5600 2,8ghz op te zitten.

alvast bedankt,

met vriendelijke groet,Mike:thumb:
 
Je schijven zijn natuurlijk na het inbouwen nog maagdelijk wit.
Nadat je je PC in elkaar hebt geschroefd, start je hem op.

NU duik je je BIOS in om te kijken of beide schijven herkend worden, en welk SATA1 en SATA2 is.

Geef gelijk in het boot menu aan dat de pc moet booten vanaf je dvd-speler, en als second boot je SATA1

Nu herstart je de pc met de Vista/XP dvd/cd erin.

Je zal een venster krijgen waarin de twee schijven worden weergegeven. In dit menu zal je de schijven kunnen gaan partitioneren en formateren.

Drivers voor je Sata schijven zitten standaard in Windows

hoi hoi dat snap ik dat ze nog empty zijn haha. nou hoop dat het allemaal zo werkt:D

nog 1 vraagje had het hier boven ook al bij mikeo neer gezet maar de cpu als ik die erop zet moet ik dan ook nog wat in bios veranderen met fbs of zoiets of word dat tegen woordig ook allemaal gedecteert? er komt een ahtlon 64x2 5600 2,8ghz op te zitten.

alvast bedankt,

met vriendelijke groet,Mike
 
Wel in Vista ja, maar NIET in XP!!

IK draai hier toch al een behoorlijke tijd met Sata schijven. Nu in Vista, maar voorheen in XP.
Deze schijven worden door XP gewoon herkend.

Dat hebben we het niet over een RAID configuratie.
 
nog 1 vraagje had het hier boven ook al bij mikeo neer gezet maar de cpu als ik die erop zet moet ik dan ook nog wat in bios veranderen met fbs of zoiets of word dat tegen woordig ook allemaal gedecteert? er komt een ahtlon 64x2 5600 2,8ghz op te zitten.


Gaat vanzelf en hoef je standaard niets aan te doen.
 
IK draai hier toch al een behoorlijke tijd met Sata schijven. Nu in Vista, maar voorheen in XP.
Deze schijven worden door XP gewoon herkend.

Dat hebben we het niet over een RAID configuratie.

oke dat zou mooie zijn. hij gaat nog gewoon op xp draaien dus.

bedankt met vriendelijke groet,Mike:thumb:
 
Gaat vanzelf en hoef je standaard niets aan te doen.

oke das mooie weet ik dat ook alweer alvast.

bedankt voor jullie hulp en reacties zijn nog altijd welkom natuurlijk;):D

met vriendleijke groet,Mike :thumb:
 
Sinds waneer zit raid 1,2,3 ect op het moederbord dat men zich daar zorgen om moet maken???
Raid controllers zijn duur van een simpele 20 euro voor raid 0 ,1 tot wel 1000 euro
Raid kan je computer versnellen tot zo'n 90%.... dat zit niet standaard op het moederbord. ja raid ondersteuning...........
Of ben ik ouderwets en zijn er nu moederborden die ook raid 2 tot zeg maar 5 standaard hebben???? zal wel niet te betalen zijn dan
http://www.alternate.nl/html/highlights.html?hgid=25&tgid=92&treeName=HARDWARE&Level1=Controllers&
 
De meeste moederborden hebben tegenwoordig maar 1 IDE aansluiting, en 6 Sata aansluitingen.
Maar zoals al vermeld, de TS wil de schijven niet in een RAID configuratie gaan draaien, maar alszijnde 2 losse schijven.
 
De meeste moederborden hebben tegenwoordig maar 1 IDE aansluiting, en 6 Sata aansluitingen.
Maar zoals al vermeld, de TS wil de schijven niet in een RAID configuratie gaan draaien, maar alszijnde 2 losse schijven.

jeps klopt gewoon een C: en een D: en op de ide komt de dvd-rom en dvd-writer:D

met vriendelijke groet,Mike:thumb:
 
jeps klopt gewoon een C: en een D: en op de ide komt de dvd-rom en dvd-writer:D

met vriendelijke groet,Mike:thumb:

Voordat je Windows gaat installeren, maak dan gelijk de juiste partities aan. Dit voorkomt dat je achteraf weer op zoek moet gaan naar partitionerings software.
 
Voordat je Windows gaat installeren, maak dan gelijk de juiste partities aan. Dit voorkomt dat je achteraf weer op zoek moet gaan naar partitionerings software.

hoi hoi ik werk normaal met fdisk.werkt dat hier ook bij. ik zet er 2 schijfen in en mogen allebij de zelfde grote houden.

maar als ik win xp instalt geeft die dat toch ook nog een keer aan of?

alvast bedankt

met vriendelijke groet,Mike:thumb:
 
Wanneer je eenmaal XP hebt geïnstalleerd zal je met FDISK niet meer kunnen partitioneren zonder gegevens verlies.
Dan heb je weer aparte software nodig zoals bv Partition Magic.

Dus persoonlijk doe ik het liever voordat ik het besturingssysteem erop knal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan