2 windows xp versies naast elkaar installeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

xenium

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2007
Hey,

Is het mogelijk om 2 windows versies (allebei Windows XP pro SP2 Engelstalig) naast elkaar te installeren?

Dan zou ik een Private Windows (voor thuisgebruik) en een Work Windows (voor school en werk) hebben, want ik moet men pc vrij regelmatig formatteren voor school en werk.

En hoe zit het dan met boot.ini?

Alvast bedankt.

Dat gaat heel goed. Je moet dan wel 2 partities of 2 apparte harde schijven hebben.
In dat laatste geval 1 Master en een Slave. Als je klaar bent met de installatie van OS 1 draai je de setup opnieuw en installeer je het nogmaals op de andere partitie of schijf.
Meestal herkend Windows de eerste installatie automatisch en schrijft het weg naar de Boot.ini. De eerste install wordt dan bootoptie 1 en de tweede bootoptie 2.

Herkend windows een van de installaties niet, ga dan na het installeren van OS 2 met de XP disk naar Recovery console en type

bootcfg /rebuild

enter (hier gaat windows alle schijven/partities afscannen voor geinstalleerde systemen)

Dan krijg je de keuze om alle gevonden systemen aan je boot ini toe te voegen.
Je zal dan de bootopties zelf moeten invullen.

Bv. hij vind 2 installaties en vraagt, wil je deze toevoegen, dan kies je Ja voor beide systemen.
Optie 1 moet je naam invullen van systeem 1
bv.OS 1
1) XP Pro Thuis
2) /FASTDETECT /NoExecute=Optin

OS 2
1) XP Pro School
:)

Dat gaat heel goed. Je moet dan wel 2 partities of 2 apparte harde schijven hebben.
In dat laatste geval 1 Master en een Slave. Als je klaar bent met de installatie van OS 1 draai je de setup opnieuw en installeer je het nogmaals op de andere partitie of schijf.
Meestal herkend Windows de eerste installatie automatisch en schrijft het weg naar de Boot.ini. De eerste install wordt dan bootoptie 1 en de tweede bootoptie 2.

Herkend windows een van de installaties niet, ga dan na het installeren van OS 2 met de XP disk naar Recovery console en type

bootcfg /rebuild

enter (hier gaat windows alle schijven/partities afscannen voor geinstalleerde systemen)

Dan krijg je de keuze om alle gevonden systemen aan je boot ini toe te voegen.
Je zal dan de bootopties zelf moeten invullen.

Bv. hij vind 2 installaties en vraagt, wil je deze toevoegen, dan kies je Ja voor beide systemen.
Optie 1 moet je naam invullen van systeem 1
bv.OS 1
1) XP Pro Thuis

OS 2
1) XP Pro School
:)

Ik kan altijd eens proberen, alleen hoe raak ik recovery console?

Ga er maar vanuit, dat het 'gewoon' lukt ...
Dus boot-ini wordt correct aangepast.
Overigens niet geheel, zoals ZipBe aangeeft.
Na de tweede installatie, wordt de laatste als eerste aangegeven in Boot.ini en zal daarmee opstarten! Belangrijk i.v.m. de naamgeving ... ik neem aan dat je weet hoe je boot.ini kunt aanpassen.

Mocht het niet normaal lukken, wat ik niet verwacht, dan kom even terug voor die recovery-console. Ook in dit opzicht is de uitleg van ZipBe niet echt correct.

Succes!

De Windows die het minste zou crashen installeer ik best op de C drive? (dit is deze voor privé gebruik)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan