200 Gb wordt 189Gb

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick Borstlap

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Na m'n nieuwe HD van 200Gb geformatteerd te hebben blijft er nog 189Gb over.
Klopt dat?
En wie is de dief?

Misschien omdat de fabrikant met Gb hier 1000 MB bedoelt ipv 1024. Dit doen ze volgens mij altijd tegenwoordig. Die 200Gb is dus eigenlijk niet 200, maar wat minder.

klopt als een bus,ga maar eens op google zoeken erover, en je zult zien dat je dan weer tevreden wordt,en dat er van een dief geen spraken is;)

Je bent wel erg snel gerust gesteld, terwijl je toch 5,5% van de door jouw gedachte capaciteit van je HD kwijt bent.

Wanneer ik tegen je zeg, geef mij maar €5,50 van elke € 100,- die je bezit , zou je dit dan accepteren?
Ik denk het niet.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het in feite niet acceptabel is dat een schijf verkocht wordt voor 200Gb en er dan maar 189 Gb aanwezig is. Dit is kopersbedrog en in feite valse voorlichting en oplichting.

Mvg Sigma(verontrust) ;)

Sigma, je hebt helemaal gelijk.
Dat ik gerustgesteld was ging er over dat ik blijkbaar niets fout heb gedaan.

Dit is het antwoord van Maxtor op de kwestie:

Dear Sir or Madam,

Further to your enquiry, the difference arises from two separate ways of calculating capacity. We, in common with all Hard drive manufacturers, commonly use the calculation:

1 Kilobyte = 1 x 10 to the power of 3 (ie 1,000) bytes
1 Megabyte = 1 x 10 to the power of 6 (ie 1,000,000) bytes
and so on.

Thus a 7 Gb drive has a capacity of:

7,003,584,000 bytes, or 7,004 Megabytes, or 7 Gigabytes.

However, DOS uses a different calculation, based on powers of two:

1 Kilobyte = 1 x 2 to the power of 10 (ie 1,024) bytes
1 Megabyte = 1 x 2 to the power of 20 (ie 1,048,576) bytes
and so on.

and thus comes up with a digital Megabyte capacity of 6,679 Mb or 6.68 Gb.

I hope this explains this rather convoluted calculating scheme that has developed, and that you haven't actually lost any capacity at all - it is just counted in a different manner.

Heb ik maar een ding op te zeggen.
Volslagen belazerij.

Ze weten dit zelf ook gezien hun antwoord; "commonly use"

Dat zou ik ook roepen in hun geval met de gedachte; "wanneer ik het maar vaak en hard genoeg roep dan gaat men er vanzelf in geloven"

Ook nuttig voor de beeldvorming bij eventuele rechtszaken.

Nou ja, belazerij?

Hoe zit het met je eigen schijven?

Met mijn andere schijven is het hetzelfde (alleen niet zo 'dramatisch' omdat ze kleiner zijn):
20 Gb = 19,08 Gb
120 Gb = 114,49 Gb en dus
200 Gb = 189,91 Gb.

De vraag is waarom ze een andere manier van berekenen gebruiken. Want wat 'kopen' wij daarvoor?

Het is in hun voordeel.

Een andere manier van berekenen bestaat eenvoudig niet.

and so on.

Ditzeggen zij dat DOS dit doet.

Baarlijke onzin dus!

De hele computertechniek is binair en alles gaat dus om 0 of 1.
Vanuit deze optiek is een Kilobyte 1024 bytes
Een Megabyte 1024 Kilobytes etc.

Je kunt niet omdat je dat wel voordelig uitkomt plotseling in de normale rekenkundige techniek vervallen.

10 Gigabyte is dus 10 * 1024 Megabyte = 10.240 Megabyte en niet 10.000 Megabyte.

Het blijft in mijn ogen vergaande belazerij.

Geplaatst door sigma
Het is in hun voordeel.

Een andere manier van berekenen bestaat eenvoudig niet.

and so on.

Ditzeggen zij dat DOS dit doet.

Baarlijke onzin dus!

De hele computertechniek is binair en alles gaat dus om 0 of 1.
Vanuit deze optiek is een Kilobyte 1024 bytes
Een Megabyte 1024 Kilobytes etc.

Je kunt niet omdat je dat wel voordelig uitkomt plotseling in de normale rekenkundige techniek vervallen.

10 Gigabyte is dus 10 * 1024 Megabyte = 10.240 Megabyte en niet 10.000 Megabyte.

Het blijft in mijn ogen vergaande belazerij.

Ik ben het helemaal met je eens, alleen in alle documentatie en sites van de heren fabrikanten wordt de rekenmethode gemeld, zij het in hele kleine lettertjes of op een bijna onvindbare site-pagina, dus ze hebben zich helemaal ingedekt, helaas maar waar.....

Wat ik nou zo stom vind,

Het is 9/10 keer minder, maar ik heb echt nog NOOIT een harde schijf gezien die iets meer had.

ik vind dat je best wel opgelazerd word.

Geplaatst door T._de_vries
Wat ik nou zo stom vind,

Het is 9/10 keer minder, maar ik heb echt nog NOOIT een harde schijf gezien die iets meer had.

ik vind dat je best wel opgelazerd word.

Dat lukt je alleen als je een 3 jaar oude harddisk terugstuurt voor garantie, toen kreeg ik een excuus brief dat de door mij ingezonden 3,2 gb harddisk niet meer leverbaar was, of ik dan genoegen wilde nemen met een 10,5 gb exemplaar :D :p
Ik heb er maar geen probleem van gemaakt :D

9/10e?
Is het niet 1/18e?

Zullen we zeggen dat ze kunnen oplazeren met hun rekenmethode en dat wij belazerd worden?

Ja, precies Dick.

Zo kan ik ook wel mn eigen rekenmethodes maken (denk aan de euro;))

Ten overvloede hier nog 't antwoord van Maxtor:

Dear Mr. Borstlap,

i too don't like the way how manufacturers calculate the Gigabytes of hard drive products. I think I can't give you a satisfying answer to that, as I never got one. Must have been some early companies politics. The only
advantage, if you know about that fact, is that you are not disappointed when you look in Windows Explorer...

Best regards,
Eric Hoenselaer
Maxtor Ireland Ltd.

hebben jullie eraan gedacht dat het ook zou kunnen zijn dat door het mischien niet partitioneren er een heleboel data aan plaatsbepaling verloren gaat.
(ik heb daar zelf niet erg veel verstand van)
elke cluster krijgt een naam om terug te vinden. hoe meer clusters je per partitie krijgt hoe groter de tekenreeksen van namen worden en meer ruimte gaan innemen.

als dit het mischien is moet je maar proberen een middenweg te vinden tussen partitioneren in grote partities(handiger) of kleine(betere)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan